Osobnosti paddocku - Ramon Forcada
Text: Tomáš Scherer | Foto: motogp.com, boxrepsol.com, amazonaws.com, IG | Zveřejněno: 27.7.2022 | Zobrazeno: 1 785x
Tři dekády v mistrovství světa motocyklů učinily z tohoto nenápadného Španěla jednoho z nejuznávanějších šéfů posádek v paddocku MotoGP celé historie. Tento technický mág má na svém kontě více než 500 závodních víkendů na různých technických pozicích. Diskrétní, sedíce vždy tak trochu mimo kamery, zahloubený do detailů výpočtů telemetrie závodních speciálů - to je Ramon Forcada.
Vstup do Grand Prix
Pokud existuje někdo, kdo si tvrdou prací a vytrvalostí vysloužil titul „kouzelník paddocku“, je to nepochybně Ramon Forcada. Jeho historie ve světě motosportu je úctyhodná. Jako mechanik pracoval na různorodých technických pozicích od 90. let, kdy závodění vypadalo ještě trochu jinak. Pamatuje doby kdy týmová uskupení nepředstavovala ultra velké struktury a všechny týmy existovaly v mnohem menších podmínkách než je známe například dnes.
S motocykly začal ještě dávno předtím, běž vstoupil do Grand Prix. V rodném španělském městečku Moia byl totiž součástí testů a vývoje prototypů terénních motocyklů. Na základě těchto nabytých zkušeností se dostal postupně i do světového závodění na cestě.
Jako technik poprvé otevřel dveře boxů mistrovství světa v roce 1989. Byl to stejný rok, kdy Álex Crivillé v kategorii 125 cm3 vyhrál mistrovský titul (je třeba říct, že i přes dobré zázemí týmu se to moc nečekalo). Forcada tak vstoupil do parkoviště závodních strojů opravdu velkolepě. Celé se to odehrálo v týmu JJ Cobas s podporou Repsolu, ve kterém si Ramon Forcada užil svoji nováčkovskou sezónu jako jeho součást. A hned mistrovskou!
Samozřejmě, jeho role byly na úvod kariéry úplně jiné než šéfování celému týmu. Nastoupil jako expert na motorové jednotky a jeho úkoly byla analýza motorů na zkušební stolici (analýzy správného běhu apod.). Forcadův příchod byl hodně ovlivněn sponzorem Repsol, který se do projektu JJ Cobas v té době angažoval a poskytl potřebné finanční prostředky i na tuto analytickou pozici.
Úvodní roky v týmu JJ Cobas, za řídítky Álex Crivillé
Jeho mentorem a vzorem byl inženýr Antonio Cobas, španělský konstruktér a mechanik motocyklů Grand Prix. Cobas byl považován za původce moderního podvozku s hliníkovým rámem (nahradil do té doby používané ocelové kosterní rámy), který se nyní používá na mnoha moderních závodních a sériových motocyklech. Právě s touto konstrukcí vyhrál Crivillé zmiňovaný titul. Podle Forcadového názoru, „Cobas definoval éru směřování mistrovství světa motocyklů.“ I dnes používané závodní podvozky stále čerpají z jeho idejí.
Mistrovství světa 1991 250 cm3, Ramona Forcadu v rozhovoru s Alexem Crivillé
Spolupracovník mnoha hvězd
Tak jak se po celá desetiletí vyvíjel paddock a technika v něm, vyvíjel se i Forcada a vzájemné spolupráce s mnoha hvězdami světových okruhů. Spolupracoval s jezdci, jako byl již zmíněný Alex Crivillé, dále Aspar Martinez, Sito Pons, Carlos Checa, Alberto Puig, John Kocinski, Alex Barros, Thoru Ukawa, Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Maverick Viňales, Franco Morbidelli, Ruben Xaus, Andrea Dovizioso a Sete Gibernau či Max Biaggi. Je pozoruhodné ale nikdy nepracoval s Valentinem Rossim, i když k tomu byl v boxu Yamahy častokrát blízko, ať už v továrním týmu nebo v týmu Petronas.
Na fotografií s Johnem Kocinskim
Alex Barros v týmu Pons a Repsol
Forcada byl dlouhá léta zaměstnán u Hondy. Jako hlavního mechanika jsme ho mohli vídat v týmech Pons Honda, LCR nebo Repsol. Za nejsložitější spolupráci svého profesního života označuje tu s Johnem Kocinskim. John představoval komplikovanou osobnost s nezkrotným jezdeckým umem. Za tu nejpohodovější považuje zase spolupráci s Brazilcem Alexem Barrosem, se kterým společně působili v týmu Pons a Repsol. Největší úspěchy jeho profesionální kariéry se ale pojí s jinou japonskou továrnou.
Po boku Carlose Checu
Životní přechod k Yamaze
U Yamahy působil od sezony 2008. Zde zažil i své nejúspěšnější kariérní roky MotoGP. Značka měla poněkud odlišný systém práce, na který byl do té doby zvyklý. Přišel do systému, který začal prosazovat Valentino Rossi svým příchodem v roce 2004. Oproti Hondě byly mnohé procesy zjednodušeny.
Pamětníci si jistě vzpomenou, že ve stejném roce 2008 se v boxu Fiat Yamaha týmu objevil poprvé i nadějný talent z kategorie 250 cm3 - Jorge Lorenzo. Forcada se ujal role „crew cheif“ pro Lorenzovu stranu garáže Yamaha. Vedle zavedené posádky Rossi a Jeremy Burgess to neměly jednoduché. Veleúspěšné spojení Lorenzo / Forcada vydrželo nakonec celých devět sezón, během kterých spolu získali tři tituly mistra světa. Historicky bylo jejich spojení jedno z nejpevnějších porozumění z pozice mechanik a jezdec vůbec. Není žádným tajemstvím, že tito dva se často setkávali i po Lorenzově odchodu od Yamahy a zůstali i nadále dobrými přáteli.
V boxu tovární Yamahy s Jorge Lorenzem
Jako šéftechnik Mavericka Viňálese, spolupráce nebyla tak úspěšná, jak se očekávalo
Po odchodu Lorenza za novou výzvou, zůstal Forcada i nadále věrný japonské značce. Jeho novodobým svěřencem se stal Maverick Viňáles. I přes slibně vypadající spojenectví, jejich spolupráce moc nefungovala. Zvyšující se napětí mezi Forcadem a Viňálesem vygradovalo až k personální výměně (během společné práce získala pouze čtyři vítězství). Forcada se tak, stále pod záštitou značky Yamahy, přesunul do týmu Petronas Yamaha SRT. Na této pozici v posledních letech působil jako šéf posádky Franca Morbidelliho se kterým získal celkem tři vítězství za satelitní tým. V roce 2020 skončili společně na druhém místě celkově za vítězným Joanem Mirem. Dnes, po Morbidelliho odchodu do Monster Energy Yamaha MotoGP má na starost Andreu Doviziosa.
Spolupráce s Francem Morbidellim jim v mistrovské sezóně Joana Mira přinesla celkově druhé místo v celkové klasifikaci
V sezóně 2001 & 2022 s Andreou Doviziosem
Uznávaný odborník
Poněkud nenápadný technik si pro práci mimořádně zakládá na vztahu šéfmechanik - jezdec. Celou věc chápe především jako důvěru na technické úrovni, v síle okamžitě zvolit správnou cestu a mít jasno co jezdec potřebuje, aby mohl jet rychleji.
Motorky, na které ze své bohaté kariéry vzpomíná nejraději je Honda NSR 500 a úplně první speciál čtyřtaktní éry Honda RC211V. U druhého jmenovaného šlo o motor o objemu 990 cm3, který byl osazen do úplně první motorky MotoGP od Hondy (pětiválcový čtyřtakt). Velkolepý motor, který byl podle jeho slov velmi jednoduchý, s brilantní konstrukcí, bez velkého množství technologií. Na piedestal však staví dvoutakt NSR. Pro něj jako mechanika představoval svět mnoha proměnných. Každý motor tak byl individuální úpravou (dnešní motory MotoGP jsou používány bez minimální možnosti úprav během sezóny). Forcada je rodinně založen člověk, jezdí na motokrosové motorce, rád cestuje a má rád dobré jídlo a pití.
Ramon Forcada v soukromí
Jako mechanik absolvoval přes 500 velkých cen
Cristian Gabarrini - Osobnosti paddocku