Osobnosti paddocku - Pit Beirer

Pit Beirer – člověk, který zorganizoval vzestup KTM na vrchol motocyklových silničních závodů. Tento muž není jen skvělý týmový manažer, ale také motokrosová závodní legenda. Jaké dovednosti rozvíjel během své závodní kariéry, které ho dostaly tam, kde jsou dnes on a KTM? Jaká byla jeho první práce u rakouského výrobce, když v roce 2003 začal jeho „nový život“? I o tom je dnešní článek z edice osobnosti paddocku.

Intenzivní nadšení pro motorsport

Jeho láska k motorkám začala, když byl Pit Beirer opravdu velmi mladý. Když mu bylo přibližně šest nebo sedm let, viděl svého otce poprvé jezdit na motorce. Od té chvíle věděl, že chce v dospělosti také jezdit na motorkách. Do motocyklů se tak zamiloval poměrně brzy. Jako mnoho jiných dětí, i on měl tedy jasný sen jednoho dne se stát profesionálním motocyklovým jezdcem. Úvodní myšlenky však nebyly zcela zacíleny na vítězství nebo zisk titulů. Malý Pit chtěl hlavně jezdit. Když měl mít deset let, před narozeninami se ho doma zeptali, co by chtěl jako dárek. Volba byla tehdy naprosto jednoznačná. Od všech příbuzných chtěl jako dárek peníze, s úmyslem si následně doložit na svoji první vysněnou motorku. Beirer se i díky svým rodičům a prarodičům dočkal a měl možnost osedlat svůj první vlastní stroj.

Kariérní etapa v motokrosu

V průběhu let měl dost práce s tím, aby skombinoval školní povinnosti se samotnou jízdou. Sen ho však neustále řídil vpřed, a nakonec stal profesionálním motokrosovým závodníkem. Jeho závodní začátky však nebyly úplně zaplaveny sluncem, jak by se mohlo zdát na první pohled. Závody jsou finančně náročný sport a z malé stavební společnosti rodiny Beirerových nebylo financí nazbyt. Ovšem díky rodinným přátelům, kteří malého závodníka povzbuzovali a podporovali, mohl i nadále rozvíjet svůj sen. Když mu bylo přibližně sedmnáct let, byl už dostatočně rychlý nato, aby první sponzorské příspěvky začaly přicházet i mimo rodinný kruh. Jeho sen znovu získaval realističtější obrysy. V té době vsadil všechno na jednu kartu. Dokonce i za cenu bankovní půjčky zřídil soukromý tým, najal mechaniky a koupil týmový kamion pro přepravu materiálu na mistrovství světa motokrosu. Neměl žádný plán B, jeho záměr musel klapnout...

Věnec nebo kotrmelec

Pit Beirer byl houževnatý závodník a místy riskoval až moc. Měl tedy pověst závodníka, který buď uspěje nebo spadne. Byl také pedant na trénink a vždy byl velmi dobře fyzicky připraven. Několik let byl v žebříčku „top 3“ motokrosového světového šampionátu, ale nikdy se nepovažoval za jezdce s nadprůměrným talentem. Vždy sázel na tvrdou práci a výsledky se dostavily. Jezdíval různé národní šampionáty, vždy za týmy, ve kterých věděl, že může uspět. Neváhal se za touto šancí přestěhovat kdekoli, i za cenu, že bude nějaký čas bez rodiny. Na základě všeho zmíněného byl koncem 90. let a začátkem 20. století Beirer jedním z nejlepších motokrosových jezdců na světové scéně.

Jako tovární jezdec KTM

Kariéra jako z velkého knižního bestselleru, dalo by se říci. Byl tehdy továrním jezdcem KTM a všechno mu vycházelo... Nicméně, psal se rok 2003, kdy v jeho kariéře nastal nezvratný zlom. Právě v tomto roce měl totiž Pit Beirer velkou nehodu během závodu v Bulharsku, po které byl několik dní v ohrožení života. Jeho zranění vypadala vážně, a hlavně prognózy ohledně jeho paralyzace nebyly vůbec dobré (následek poranění míchy). V té době přišlo vedení rakouského výrobce do nemocnice, aby Beirerovi oznámilo, že v týmu bude mít vždy své místo ať se stane cokoliv. To bylo pro něj obrovskou vzpruhou. Jeho budoucnost se tedy zrodila prakticky přes noc. KTM totiž bylo v té době velmi zainteresované ve svých plánech v motosportu a nechtěli Beirera ztratit, jelikož sdílel stejnou vášeň.

Pit byl velký bojovník a svoji vášeň neztratil ani na jeden jediný den. Pro stanici Eurosport spolu-komentoval závod motokrosu jen dva týdny po své nehodě přímo z nemocnice. Nemohl tehdy ještě ani sedět na invalidním vozíku. V úvodních letech své nové kariéry byl jmenován šéfem závodního programu motokrosové sekce. Po dosažení skvělých výsledků se KTM rozhodlo posunout dál a Pit Beirer byl tohoto ambiciózního plánu pevnou součástí.

Pit Beirer

Silniční závody ve vlastní režii KTM

Značka KTM do roku 2008 už nějakou dobu v paddocku Grand Prix působila, ale odstoupila z něj kvůli financím. Po několikaleté pauze a překonání finanční krize byly v roce 2012 zpět. Počínaje tímto rokem se značka rozhodla znovu naplno vstoupit do silničních závodů, avšak čistě ve vlastní režii.

Spojenectví s Aki Ajem byla od začátku projektu velice úspěšná

KTM je zrozená pro závodění a všude kde vstoupili, byli nakonec úspěšní. Aby naplnili tuto misi také na silnici, požádali Beirera, aby vedl tým ve stejném stylu jako pro off-road. Beirerův cíl byl jasný. Chtěl mít pod kontrolou celý program a razit filozofii, aby se celý motocykl vyvíjel pod jednou střechou. Nechtěl opakovat chyby KTM z předchozího období, kdy se různí výrobci účastnili vývoje jednotlivých částí motocyklu. Samozřejmě, byl to náročnější způsob, jak zahájit celý program, protože museli vyrobit vše ze svých vlastních zdrojů. Jejich hlavní výzvou byla navíc příprava čistě prototypových strojů, které jsou pro Paddock MotoGP povinné.

Beirer dostal skvělý nápad jak se se situací vypořádat a celý prototypový závodní program z roku 2012 začali budovat na pevných základech uskupení z německého šampionátu IDM, kde už nějakou dobu jako tovární tým závodili s motocyklem KTM RC8.

Motokrosař manažerem silničních závodů

Zcela logicky odstartovali svou práci v paddocku Grand Prix nejprve s formováním závodního týmu Moto3, ve kterém se spojili s tím správným a silným jménem Aki Ajo. Díky skvělým výsledkům se zanedlouho KTM odhodlala k dalšímu velkému kroku, a to účasti v MotoGP!

V týmu Moto3

Úspěch projektu Moto3 znamenal vznik ambiciózního plánu pro MotoGP

Motocykl královské kubatury byl i za podpory Carmela Ezpelety ve výsledku postaven extrémně rychle, za necelých osmnáct měsíců (debut MotoGP stroje proběhl ve Valencii 2016). To je obdivuhodné, protože nikdo z KTM s MotoGP neměl prakticky žádné zkušenosti. Celý proces skladby MotoGP týmu stál na pevných zkušenostech a strukturách z Moto3. Na dohled celého projektu byl přizván zkušený Mike Leitner (bývalý týmový manažer značky Honda).

Mike Leitner byl pevnou součástí týmu již od začátku

Alex Hofmann a KTM RC16 během testů ve Spielbergu, rok 2015

Mika Kallio Valencie 2016

Přestože Beirer pocházel z prostředí nezpevněné cesty, dokázal vnést své znalosti z řízení vlastního týmu z minulosti i do své nové pozice. Ostatně tím, že začínal s ježděním a závoděním velmi brzy, i to mu (tehdy ještě nevědomky) dávalo potřebné zkušenosti i do dalšího, pozdějšího manažerského života. Už v začátcích totiž musel organizovat chod svého privátního týmu a tyto znalosti aplikuje dodnes, akorát ve větším měřítku. Také díky své závodní minulosti dokáže dobře porozumět jezdcům samotným. Ve své pozici je precizní v hledání správné nálady v týmu.

Díky své závodní minulosti dokáže velmi dobře porozumět potřebám jezdců

Jedním z pilířů týmu je i navrátilec Francesco Guidotti

Něco z historie KTM v královské třídě

Musíme jistě zmínit, že historicky se KTM v královské kubatuře již objevila, dávno před spuštěním vlastního MotoGP projektu. Po zavedení nových pravidel v roce 2002 se tým Kennyho Robertse KR snažil prosadit i ve čtyřtaktní éře a intenzivně vyvíjel pětiválcový motocykl s názvem KR5. Motor KR5 se nakonec dostal do závodů, naneštěstí se časem ukázalo, že v silách týmu Roberts nebylo reálné nasadit motor schopen konkurovat dominantním japonským továrnám.

Kenny Roberts senior se tedy obrátil na továrnu KTM s požadavkem dodávky motorů pro sezónu 2005. Z počátku šlo o ambiciózní spojenectví. KTM poskytla motory, nesla náklady na plat jezdce a zaplatila za pneumatiky Michelin. Tým Roberts byl zase (za pomoci externích sponzorů) zodpovědný za zajištění dostatečného financování, na pokrytí provozních nákladů. Spolupráce se však ukázala být nešťastná a přinesla jen mírný úspěch. Nejlepším výsledkem bylo 15. místo na GP USA v Laguna Seca.

Pohonná jednotka KTM GP1

Spojení motoru KTM s používanou elektronikou týmu Roberts podle názoru rakouské továrny údajně snižovalo efektivnost motoru. Šéfové KTM nakonec učinili v této věci velmi radikální a nečekané rozhodnutí. Po deseti odjetých závodech společnost náhle zrušila svou podporu. V předvečer velké ceny České Republiky 2005 shromáždili technici KTM všechny motory a odvezli je do Rakouska. Přinutili takto svým rozhodnutím tým KR vynechat několik závodů. Pro pohonnou jednotku KTM GP1 a sny o MotoGP to tak představovalo předčasný konec příběhu v královské kubatuře, naštěstí, jen dočasný!

Krátké spojenectví KTM s týmem KR z roku 2005, v sedle se představil Shane Byrne

Také tohle je Pit Beirer

Miluje okruh v Brně, jelikož tam KTM dokázalo získat své první MotoGP vítězství. Rád odpočívá na pláži a jeho životním heslem je „dělej všechno čestně a nikdy se nedostaneš do problémů“. I přes své zranění nikdy nezanevřel na svou profesionální kariéru a každou výhru na domácím podniku kterou v něm dosáhl považuje za něco speciálního. Jeho entusiasmus pro práci je příkladný a každý den začíná tím, že jej využije na maximum. Stejné výkony a vize požaduje i od svých svěřenců. V boxu KTM ho kvůli jeho minulosti stále přezývají „motokrosovým chlápkem“. V širokém spektru motocyklových závodů je jen málo výraznějších příběhů o úspěchu, navzdory nepřízni osudu, než je ten u Pita Beirera.

Pit Beirer

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist