Osobnosti paddocku - Frankie Carchedi

Nenápadný to Brit se tvrdou prací postupně propracoval až k pozici „crew chief“ v MotoGP. Během let mezi stěnami závodního paddocku nabyl bohatých zkušeností z BSB a SBK, kde byl nedílnou součástí zejména mnohonásobně vítězného týmu GSE. Při své práci uznává rovnováhu mezi komplexností a jednoduchostí. I to je Frankie Carchedi, hlavní šéf posádky mistra světa Joana Mira!

Sen o práci pro týmy Formule 1

Francesco Frankie Carchedi už jako malý kluk miloval sport. Hrával aktivně hlavně fotbal, ale byl také vždy vášnivě zainteresovaný v motosportu. U mladého nadšence se rodil plán, že v něm bude v dospělosti i pracovat. Poháněný tímto snem nastoupil na technickou univerzitu v Loughborough, s vizí budoucí práce ve světě Formule 1. Jeho kroky však vedly v úvodu do jedné stopy, konkrétně do seskupení BSB týmu GSE, to celé v roce 2000 (v té době za tým jezdila jména jako Troy Bayliss, Neil Hodgson a Niall Mackenzie).

Pro technického nováčka pochopitelně nebylo jednoduché bez adekvátních zkušeností získat pozici rangu Formule jedna. Nevzdal to, ale po několikanásobném neúspěšném ucházení se o práci v paddocku F1, potkal celkem náhodně Colina Wrighta, který byl v té době šéfem týmu BSB GSE. Colin byl okouzlen Frankieho entuziasmem a zeptal se ho, jestli by nechtěl jít s celou posádkou do Doningtonu, na dvoudenní test jeho týmu. Frankie se na pozici technika uvedl již od úvodních minut výborně. To udělalo na šéfa týmu dojem a okamžitě dostal nabídku setrvat a absolvovat celou sezónu, což pochopitelně Carchedi považoval za skvělou příležitost pro získávání potřebných zkušeností.

Tým BSB GSE

Jako hrdý Brit využil této nabízené možnosti v mimořádně populárním národním šampionátu motocyklů. Jeho plánem bylo zkusit jeden rok v týmu, nabrat zkušenosti a následně se znovu poohlédnout po možnostech v prostředí nejlepších automobilových závodů na světě. Z jedné stopy už nakonec nikdy neodešel a získal mnoho úspěchů z pozice mechanika a také co by „crew chief“.

Odborník na elektroniku

V úvodních letech byl datový inženýr a odborník na elektroniku. Jeho úkolem bylo hlavně zaznamenávání a analýza údajů. Ze své pozice měl blízko i k podvozkové části a za pochodu tak nasbíral mnoho znalostí také o odpružení. V BSB a týmu GSE tuto práci vykonával po nástupu následující tři roky.

Po tomto období se rozhodl pro změnu a přesunul do světového šampionátu superbiků SBK. V roce 2004 tam však jeho „domovský“ tým GSE nezávodil, pracoval tak s týmem Renegade Ducati, a spolupracoval s Noriyuki Hagou a Leon Haslamem. Na této pozici se našel a získal nové kompetence jako šéf posádky. Nadále však úzce spolupracoval s nastaveními odpružení. Člověk míní, rodina změní... Prostředí SBK musel na nějaký čas opustit. Důvodem bylo zejména to, že jeho rodina byla daleko. V té době měl totiž malé děti, které žily v Británii s jeho manželkou, a sympatický Frankie nechtěl přijít o roky, kdy jeho děti vyrůstaly. Carchedi se tedy přestěhoval zpět do Spojeného království, aby byl o něco blíže k domovu. Vrátil se do známého prostředí a opět pracoval pro GSE s jezdci jako Gregorio Lavilla a Leon Haslam, na technice Airwaves Ducati. Tímto odchodem se možná trochu ztratil z povědomí, jeho čas ale měl zatím jen přijít.

Renegade Ducati SBK

Gregorio Lavilla a Frankie Carchedi

Velkolepý zisk titulu BSB

Poté, co GSE přešlo v BSB na motocykly Yamaha v roce 2009, našel Frankie novou výzvu (několik předešlých let pracoval s Ducati). Ukázalo se, že to bylo neuvěřitelně úspěšné partnerství a v roce 2009 nakonec Leonem Camierem společně získali titul britského šampionátu superbiků. Tým GSE nastupoval v neodolatelných barvách Airwaves. Sestavený motocykl byl velmi podobný továrním specifikacím. Leon nezastavitelně vyhrál celkem 18 závodů a zpečetil své prvenství ještě před koncem sezóny.

Leon Camier 2009 v BSB #2 a během divoké karty SBK #22 Donington Park

Po úspěšném roce sa následně Carchedi už natrvalo přesunul do SBK. Pro rok 2010 nastoupil do týmu Yamaha Sterilgarda World Superbike jako šéf posádky Jamese Toselanda. Stál tak rázem v čele úsilí Toselanda zajistit si třetí titul mistra světa v roce 2010, po návratu z prostředí MotoGP. Jejich spolupráce byla skvělá. Toselandova zpětná vazba byla vynikající a obvykle po každém sezení našli nové aspekty, kde se mohly zlepšit. James měl totiž v Grand Prix vynikající elektronický systém a dodával tak týmu náměty, aby mohli vylepšit systém, který používali v tom období pro SBK. I když se mise úplně nevydařila, získali pro tým několik pozoruhodných výsledků v závodech. Později pracoval také pro Crescent Suzuki WorldSBK po boku Paula Denninga.

V pozici šéfa posádky Jamesa Toselanda

Crescent Suzuki a opětovná spolupráce s Leonem Camierem

Carchedi a Eugene Laverty

Během mnoha let v prostředí SBK a BSB spolupracoval s mnoha výjimečnými piloti a společně získali vítězství, pódiá, pole positions a skvělé výsledky. Jeho pohledy ale pochopitelně směřovaly také do prostředí Grand Prix.

Kariérní cesta Grand Prix

Volání nové příležitosti přišlo pro sezónu 2015. Dostal totiž možnost nastoupit do týmu Aspar. Nicky Hayden (který tehdy nastoupil do nové kategorie „Open“ s motocyklem Honda), potřeboval k sobě zkušeného inženýra elektroniky. Frankie byl skvělým kandidátem, jelikož měl s danou oblastí bohaté zkušenosti hlavně z továrního týmu Yamaha SBK (Ben Spiese, Marco Melandri, Eugene Laverty) a také z předešlých působení. Po definitivním konci Haydena v premier class pokračoval i nadále u Aspara Martineze a spolupracoval například i s Karlem Abrahámem a technikou Ducati. V čerstvě přejmenovaném názvu na „Angel Nieto Team“ společně zažili skvělé roky, bez výrazného tlaku na výsledky. Technika byla častokrát i dva roky stará a cíle byly úplně jiné než pódiová umístění. I přes to všechno si závodění užívali. Z působení v MotoGP musíme ještě také zmínit jeho práci v Avintia Blusens MotoGP CRT týmu.

Nicky Hayden 2015

Jistě, každý závodník i technik chce bojovat o příčky nejvyšší. Carchedi byl ve správný čas na správném místě. Po méně výrazných letech přišla příležitost od Suzuki MotoGP. V tomto týmu dostal díky svým zkušenostem možnost pracovat jako hlavní mechanik a pracovat s mladými jezdci, což jej motivovalo ještě víc.

Suzuki MotoGP

Když se pro nováčka MotoGP Joana Mira hledal správný parťák co by „crew chief“, Francesco Carchedi byl logickou volbou. V týmu našel mnoho kompetence a odpovědnosti nejen v hlavním týmu, ale také směrem k tomu testovacímu. Vrcholem jeho kariéry je rozhodně zisk titulu v roce 2020 právě se svěřencem Joanem Mirem, se kterým má skvělý vztah. „První věc, kterou jsem mu řekl, je, že budeme 100% otevření a upřímní, ať už je to on, nebo motorka.“, vzpomíná v jednom z rozhovorů. „Od prvního dne jsem věděl, že má něco speciálního, viděl jsem to již od prvního závodu“.

Spolupráce s Joanem Mirem

Podle něj je Mir obrovský talent - „Zdá se, že dokáže zabrzdit později než kdokoli jiný a s menším tlakem na páčku. Je to v podstatě umění. Používá sofistikovanou kombinaci práce přední a zadní brzdy. Je skutečný přirozený talent, jak umí brzdit.“

Rodinná atmosféra v garáži Suzuki je klíčem k úspěchu, kterého dosáhli. Ve věku 23 let se Joan Mir stal mistrem světa MotoGP jen ve své druhé sezóně královské třídy. Přestože ho oslavil pouze jedním vítězstvím v dané sezóně (méně než kterýkoli jiný mistr světa v „premiérové třídě“ před ním), stál však v sedmi ze čtrnácti závodů sezóny 2020 na stupních vítězů.

V roce 2020 získali společně titul mistra světa

Frankie Carchedi jak ho neznáte

Kromě svých povinností v MotoGP Carchedi převzal otěže i jako osobní manažer Jake Dixna, protože je přesvědčen, že Dixon je nejlepší britskou nadějí pro MotoGP v budoucnosti.

Jako bývalý fotbalista obdivuje Diega Maradonu. Mimo tratě se ve svém volném čase věnuje jízdě na motokárách a také miluje raketové sporty – stolní tenis, badminton a podobně. Žije mimo jiné i bohatým rodinným životem a vedle motocyklů, miluje neustále také automobily a jejich techniku.

Frankie Carchedi & Joan Mir

Náš tip

Neil Hodgson - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist