Osobnosti paddocku - Diego Gubellini

Ital Diego Gubellini i přes svůj mladý věk působí v paddocku mistrovství světa více než 25 sezón. Své služby spojil nejprve se značkami Honda a Aprilia, aby později dosáhl svých největších sportovních úspěchů v Yamaze. Vedle práce šéfa posádky Fabia Quartarara zároveň pracuje pro svůj malý rodinný podnik, který se věnuje designu a výrobě motocyklových komponentů pro nadšence, kteří používají produkční motocykly na okruzích. Pojďte společně s námi poznat tohoto klidného a vždy rozvážného milovníka elektroniky a motocyklové techniky.

Mladý nadšenec motošportu

Diegova vášeň pro motocykly je přirozená díky prostředí ze kterého pochází. Jeho strýc provozoval motocyklový tým, se kterým soutěžil v kategorii 250 cm3. Diegův otec měl zase v sedmdesátých a osmdesátých letech firmu zaměřenou na výrobní průmysl. Gubelliniho to k technice vždycky táhlo. Už během dospívání začal pracovat v otcově firmě a získával tak první vědomosti o mechanice jako takové. Byla to ovšem hlavně elektronika, ve které se orientoval nejlépe. Celé období dospívání se také motal v prostředí národních motocyklových šampionátů a tím pádem se stávalo až nepochybné, kam povedou kroky mladého Gubelliniho v dospělém životě.

Po úspěšných studiích získal titul elektronického inženýra. Svou práci kolem motocyklových závodů tedy začal jako inženýr pro získávání údajů. I díky rodinným aktivitám z minulosti a velkému rozmachu motosportu na konci tisíciletí se dostal k práci v parkovišti závodních strojů docela rychle.

Mladý Gubellini měl k motosportu vždy velmi blízko

Pracovní životopis Diega Gubelliniho

Diegoovi bylo dvacet jedna let, kdy se poprvé objevil ve světovém motocyklovém paddocku. Psal se rok 1996 a on byl od tohto roku postupně zaměstnáván jako technik v nejvyšších závodních úrovních Gran Prix. Díky svému vzdělání zpočátku pracoval tedy na pozicích, kde byl zodpovědný za systémy sběru dat (ve třídě 250 cm3 a také 500 cm3). Elektronika, na kterou se specializoval byla teprve na začátku své cesty. Bylo dobré, že Gubellini měl možnost být u této, do té doby neprobádané oblasti, plnou součástí. Teprve později se posunul od sběru dat na pozici mechanika.

Daijiro Kato

Spolupráce so Sete Gibernauem a Marco Melandrim v Telefonica Movistar Honda

V roce 2002, kdy naplno začala čtyřtaktní éra MotoGP, se stal zodpovědným za strategie nasazování a nalaďování motorů. Na této pozici pracoval následujících devět let s některými z nejlepších jezdců na světě. Počínaje touto dobou získal mnoho zkušeností o tom, jak zlepšit výkon motocyklu. I díky novodobé čtyřtaktní technice, která vyžadovala použití velkého počtu elektroniky, mohl také aplikovat své znalosti z této oblasti stále více a více. Postupný nárůst složitosti a potřeby těchto systémů byly pro Gubelliniho tím správným místem kam se ubírat.

Honda Gresini a jeho svěřenci Michele Pirro a Scott Redding

Od roku 2012 Diego pracoval jako hlavní inženýr pro některé z nejdůležitějších týmů v MotoGP - Team Honda Gresini, Aprilia Racing a také nový Petronas Yamaha Racing Team. Mezi jeho nejvýznamnější spolupráce patří jezdci světového rangu: Alex Barros (1997), Fabrizio Pirovano (1998), Stephan Chambon (1998), Daijiro Kato (2001-2002), Sete Gibernau (2003), Colin Edwards (2004), Marco Melandri (2005-2007), Alex De Angelis (2008), Shynia Nakano (2009), Hiroshi Aoyama (2011), Michele Pirro (2012), Scott Redding (2014), Marco Melandri, Stefan Bradl (2015-2016), Tito Rabat (2017) a Franco Morbidelli (2018).

Vzpomeňme hlavně na poslední dekádu, během které začínal získávat bezpochyby zvyšující se kredit. Dlouhá léta byl spojen s týmem Gresini (úctyhodných dvacet let) a pracoval na speciálech RC211V až RC213V, stejně jako v kategorii „Open“, s Hondou RCV1000R. Emotivně si vzpomíná na spolupráci se smutně zesnulým Daijiro Katem ale i na časy se Sete Gibernauem. Pro sezónu 2015 se tým Gresini rozhodl rozvázat své dlouholeté partnerství s Hondou a přešel na techniku Aprilia RS-GP. Gubellini byl samozřejmě u toho a pro rok 2015 se stal v novém týmu Aprilia Racing Team Gresini šéfmechanikem Marca Melandriho a následně Stefana Bradla (Melandri byl během sezóny nahrazen právě Bradlem). S německým pilotem pokračoval na pozici „crew chief“ i pro rok 2016.

Opětovné setkání s Marcem Melandim již s technikou Aprilia

Stefan Bradl a Diego Gubellini

Jako výraz nesouhlasu se změnou jezdeckého složení opustil tým Gresini a zamířil k týmu Marc VDS Honda

Konec spojenectví Gresini - Gubellini

Pro sezónu 2017 se ale do té doby pevné spojenectví Gresini – Gubellini roztrhlo. Šéf posádky Stefana Bradla, byl totiž zklamán z rozhodnutí týmu a nesouhlasil s politikou Aprilie přivést do nové sezóny zcela obměněné jezdecké složení v podobě Aleixe Espargara a Sama Lowese. Zastával názor, že Bautista a Bradl vyvíjeli Aprilii dva a půl roku a nezasloužili si odchod z týmu. Výraz nesouhlasu a zklamání znamenal pro Diega Gubelliniho jeho přestup do Marc VDS Honda. Na sezónu 2017 se tak stal šéfem posádky pro Tito Rabata. Po odchodu Rabata z týmu VDS do Reale Avintia Racing obsadil v roce 2018 stejnou roli šéfa posádky pro Franca Morbidelliho.

Pro sezónu 2017 spolupracoval s Tito Rabatem

V sezóně 2018 byl jeho svěřenec Franco Morbidelli

Od roku 2019 byl obsazen do pozice „crew chief“ v nově se formujícím týmu SRT Petronas, ve kterém se setkal poprvé s Fabiem Quartararem. Po dvou sezónách plných úspěchů v satelitním týmu se společně přesunuli do týmu Yamaha Factory Racing, ve kterém hned na první pokus získali jezdecký titul šampiona MotoGP. Ostatně mít Diega na své straně garáže byl jeden z požadavků francouzského jezdce, když přestupoval ze satelitního týmu Petronas do tovární sestavy Monster Yamaha.

Již úvodní rok spolupráce jim přinesl titul nováček roku 2019

Společné roky 2019 a 2020 v SRT Petronas

Náš tip

Razlan Razali - Osobnosti paddocku

Práce v továrním týmu Yamaha

Jako týmový šéf hlavního týmu Yamaha má na starosti všechny technické aspekty Fabiovy motorky. Jde v podstatě o pozici supervizora. S mechanickou prací jako takovou již nepřichází do styku. Během závodního víkendu se zaměřuje hlavně na dohled v nastavení stroje – odpružení, motor a pneumatiky, aby všechny aspekty fungovaly ve výsledku jako jeden vyvážený optimalizovaný celek. Nejintenzivnějším momentem je podle něj čas těsně před kvalifikací, jelikož je to přesně ten bod kdy se snaží v týmu dát všechny poznatky z víkendu dohromady, pro dosažení toho nejlepšího výsledku.

Práce pro Monster Yamaha Factory

Diego je klidný, rozvážný, soustředěný a přímý chlápek. Jeho přínos pomáhá měnit běžný tým ve skutečně vítězný tým MotoGP. Již po příchodu do Petronas SRT byl pro Fabiovy potřeby s technikou Yamaha schopen objevit takovou konfiguraci, aby M1 fungovala na různých typech tratí. Fabio má navíc jízdní styl, který se velmi dobře hodí ke stroji, jakým je právě Yamaha. To společně přinesli i do tovární sestavy.

Za každým velkým motocyklovým závodníkem stojí chytrý šéf posádky a Quartararo není výjimkou. Sice to Gubelliniho táhne stále k elektronice a mechanické práci, baví ho také novodobá role v řízení lidí v týmu i v krocení emocionality pilota samotného.

Náš tip

Julián Simón - Osobnosti paddocku

Společnost Gripone by Gubellini

Diego Gubellini je vedle práce v MotoGP i duší rodinné firmy Gripone. V této společnosti je také hlavním tvůrcem a designérem všech dodatkových produktů pro motocykly, které tvoří jejich katalog příslušenství. Společnost byla založena v roce 2008 se záměrem navrhovat a vyrábět high-tech produkty pro silniční ale i terénní motocykly. V prvních letech začala společnost vyvíjet hlavně systémy kontroly trakce pro závodní a pouliční motocykly, které tímto systémem nedisponovaly. Jejich systémy se montovaly přímo na řídící jednotu. Během několika let se z trakčních systémů staly také anti-wheelie systémy a systémy řízení startu. S dalším vývojem se výroba rozšířila o nabídku elektronického rychlořazení a aerodynamická křidélka z karbonu.

Produkty společnosti Gripone

Díky zkušenostem získaným v MotoGP dokázal Diego Gubellini zdokonalit své produkty na úroveň těch nejlepších zařízení trhu ve svém oboru. Firma je schopna vyrobit kompletní řadu přídavných ECU zařízení pro mnohé nejprodávanější motocykly, schopné zlepšit výkon a bezpečnost strojů. Také se může pochlubit kompletním katalogem dodatkového příslušenství, který pokrývá většinu prodávaných motocyklů. Pro ty jsou k dispozici plug & play systémy se snadnou instalací a vysokým technologickým obsahem.

Diego Gubellini

Náš tip

Wilco Zeelenberg - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist