Osobnosti paddocku - Davide Tardozzi

Davide Tardozzi je špičkovým manažerem týmů motocyklových závodů už celá tři desetiletí. Za tu dobu se proslavil nejen svými divokými oslavami v boxu, ale spoluprací s několika z největších superhvězd, jaké kdy tento sport znal.

Davide Tardozzi jako závodník

Rodák z italského města Ravenna, Davide Tardozzi se v úvodních letech profesionální závodní kariéry pokoušel hlavně o jízdu v šampionátu 250 cm3, to celé v letech 1984 až 1985. Tyto pokusy ale nebyly moc úspěšné. Byl totiž soukromník, bez adekvátního zázemí. Usuďte sami, vždyť jeho hlavním mechanikem v těch dobách byla jeho vlastní manželka. Nadšení jim jistě nechybělo, ale na závodění bez sponzora neměli ani část financí, které by reálně potřebovaly. I za pomoci svých přátel byl Davide schopen absolvovat účast ve dvou ročnících 250 cm3, ale závodění na nejvyšší úrovni bylo v takových podmínkách prakticky nemožné.

Tardozziho účast na legendární TT & v sedle civilního motocyklu

Následně tedy obrátil svou pozornost na závody superbiků a přesedlal na čtyřtaktní techniku, protože měl velmi blízko k italské značce Bimota. Za italskou značku naskočil nejprve do road racingového Tourist Trophy v roce 1986 (kategorie Formula 2 TT), aby následně začal závodit v superbikovém šampionátu v roce 1988 právě s touto značkou. Naskočil tak do úvodního roku existence tohoto šampionátu a prezentoval se solidními výsledky. Na motorce Bimota YB4, poháněnou motorem Yamaha (první motocykl na startovním roštu se vstřikováním paliva) vyhrál pět závodů a v šampionátu skončil celkově třetí. Co rozhodně stojí za zmínku je, že zaznamenal vůbec úplně první vítězství této série v historii. Ve stejné době ještě závodil v italském národním šampionátu, ve snaze ještě více otestovat a zároveň vyvinout motorku. I když podle jeho slov měla motorka značné mezery, byl schopný v roce 1988 celý italský šampionát vyhrát.

1987 Daytona – Davide Tardozzi a Malcolm Tunstall, Bimota DB1

Roky 1988 a 1989 strávil u značky Bimota v SBK

Postupem času nastal čas na změnu a Davide přestoupil ke značce Ducati. Stalo se tak v roce 1990 a u italské značky se neprezentoval pouze jako soutěžní jezdec, zastával totiž i roli testovací jezdce továrny, pro testy interního programu Ducati. Svými schopnostmi měl našlápnuto na skvělou kariéru. V sezóně 1992 ovšem utrpěl velkou kolizi a do sezóny 1993 ani nenastoupil. V té době mu vedení italské značky z Bologně nabídlo manažerskou pozici ve vedení vlastního satelitního týmu tedy SBK, se dvěma stálými jezdci. Ten existoval souběžně po boku továrního týmu a dostával od něj technickou podporu. Zřejmě právě v tomto období a v těžkých časech pro Davideho začalo vznikat velké spojenectví Tardozzi & Ducati, i z manažerské perspektivy.

Rok 1991

Davide Tardozzi Ducati 888 WSBK Hockenheim 1992

Manažér značek Ducati a BMW

Samozřejmě, přesun z jezdce na manažera jako takový nebyl úplně snadný. Davide musel začít přemýšlet jinak. Jeho transformace však byla rychlá a velmi úspěšná. I přes vedení „pouze“ satelitního týmu se mu na této pozici dařilo. Počínaje rokem 1999 se Ducati rozhodla provozovat pouze jeden osamocený tovární tým, do jehož čela byl povolán právě Tardozzi. Jako šéf týmu postupně spolupracoval se jmény jako Fogarty, Chili, Bostrom, Bayliss, Corser, Toseland, Hodgson... Neměl to jednoduché ani s jedním jezdcem, protože to jsou historicky všechno veliké osobnosti světového závodění. Mnoho vrásek na čele mu připravil například takový Ben Bostrom, který několikrát zmeškal týmový let na závody. Bylo to ovšem skvělé období, během kterých společně se zmiňovanými jezdci získali mnoho úspěchů. Celkově Tardozzi vyhrál osm titulů mistrovství světa v hodnocení jezdců, jako týmový manažer Ducati. Řízení týmu je podle něj složitou disciplínou, ve které ta nejsložitější část je řízení jezdců samotných. Naučil se, že dobrý manažer by měl přesně vědět, jak jeho jezdec myslí, a že mu měl dát všechno, co potřebuje, ne všechno, co si zaslouží. Ve střízlivém pohledu na věc mu jistě dopomáhá i to, že sám vlastně pochází ze závodního sedadla.

Tardozzi a Bayliss

Určitě musíme zmínit, že kariérně nebyl spjat pouze s italskými značkami. Být manažerem týmu MotoGP pro Ducati bylo jeho obrovským přáním, ale z mnoha důvodů se tak nestalo. Možná i kvůli tomu, že byl tak úspěšný u superbikového programu, a Ducati nechtěla tento trend opustit. Proto, po sezóně 2009 šokoval naprosto všechny. Po svém překvapivém odchodu z Ducati na konci sezóny 2009 učinil Davide Tardozzi neméně překvapivý krok, kdy se stal novým týmovým manažerem oficiálního závodního týmu SBK BMW Motorrad v roce 2010. Opětovně se tak setkal například s Troyem Corserem, který společně s Rubenem Xausem rozbíhal ambiciózní závodní program z Německa. Týmu se nevodilo špatně, titulové ambice však nikdy nenaplnil.

Působil také v závodním programu SBK BMW Motorrad

Po těchto zkušenostech a následné krátké pauze od závodního světa se ale Tardozzi vrátil opět k Ducati, tentokrát už ale jako týmový koordinátor projektu v MotoGP! Byl to bombastický návrat do italské společnosti po čtyřleté absenci. Výběr správných lidí do týmu chápe jako klíč k úspěchu. Sází také na osobní rovinu a své svěřence velmi dobře zná i z tohoto pohledu. Ve vedení MotoGP týmu si dělí kompetence s hlavním inženýrem a technickým ředitelem Gigim Dall'Igna, dále s Paolo Ciabattim, který je sportovní ředitel, a v týmu se stará o finance, komunikaci a marketing, sponzory, kontrakty se sponzory ale i jezdci. A konečně Tardozzi se stará přímo o chod týmu, kde má na starosti všechny mechaniky, logistiku, cestování a personální fungování týmu jako celku. Nesporně i jeho zásluhou závodní program Ducati Corse stoupá na kreditu a pravidelně útočí na nejvyšší příčky v závodě i celém šampionátu.

Paolo Ciabatti a Davide Tardozzi společně spolupracovali ještě v kategorii SBK

Následně se postupně přesunuli do MotoGP, kde velmi úspěšně pokračují dodnes

Osobní rovina

Práci v paddocku bere jako svůj největší koníček a životní cestu. Miluje trať Donington Park Circuit. Sice to v boxech tak nevypadá (závody prožívá tak intenzivně jako by sám seděl za řídítky), ale Davide je v soukromém životě tichý chlapík. Každý den závodu začíná pro Davida Tardozziho úplně stejně – horkým espressem!

Jeho úspěšné roky spolupráce s Ducati pokračují také v MotoGP

Davide Tardozzi kdysi a dnes

Náš tip

Frankie Carchedi - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 1 uživatelů.



TOPlist