Osobnosti paddocku - Daniele Romagnoli

Týmového šéfa a šéf technika Daniele Romagnoliho fascinoval svět závodění už od časů, kdy v televizi jako chlapec sledoval Giacoma Agostiniho. Působil u Yamahy i Ducati. Přijměte pozvání na povídání o člověku, jehož celoživotní sen bylo stát se technikem v MotoGP.

Úvodní kroky života a kariéry

Romagnoliho otec vodil malého Daniela na závody po celé Itálií, když měl jeho malý syn přibližně 5 let. Tak pravděpodobně vznikla celá jeho vášeň pro motorsport a techniku. V mládí také sledoval v televizi jezdce jako Giacomo Agostini a ani by si nepomyslel, že by ve světě Grand Prix mohl opravdu někdy i pracovat. Byl to právě svět závodění, který ho tak moc fascinoval.

Počátky jeho profesionální kariéry coby mechanika sahají do roku 1987 kdy se přiblížil závodění poprvé, a to jako odborník na elektroniku a řídící jednotky. Elektronika mu byla blízká a měj ji rád. Naplno se prací v parkovišti závodních strojů začal věnovat od roku 1992. Jeho začátky se pojí s týmem Semprucci IDM a jezdcem Gabriele Debbia. Vedle práce na elektronice, která byla v devadesátých letech ve startovací rovince vývoje, ho zajímala i mechanika závodní techniky. Spolupracoval následně např. i Noboru Uedov a Carlosem Checa.

Semprucci IDM

Z technika na malou chvíli manažerem

Na konci roku 2004 se ho Davide Brivio (tehdejší hlavní manažer závodního oddělení značky Yamaha) zeptal, jestli by nechtěl nastoupit pozici na technického šéfa a spolupracovat s přicházejícím Colinem Edwardsem v továrním týmu Yamaha (Edwards přicházel od Hondy Telefónica Movistar Gresini). Nabídku přijal a jako technický šéf a manažer pracuje v mnoha týmech MotoGP až do dones.

Colin Edwards během předsezónních testů, Daniele Romagnoli stojící v pozadí

Několikaletá spolupráce s Colinem Edwardsem

Byl v týmu Yamahy i v dobách příchodu Jorgeho Lorenza roku 2008, kdy mezi jezdci jednoho týmu vyrostla pověstná, legendární stěna. Je považován také za výborného sportovního psychologa, kdy stál po boku začínajícího a hodně padajícího Jorgeho Lorenza také v tomto úkolu. Je třeba zmínit, že když Jorge přišel do Yamahy, byl Daniele požádán, aby se přesunul z technické pozice, do role týmového manažera. Z technika se stává šéf, ovšem jen na chvíli…

MotoGP Fiat Yamaha Team

Po sezóně 2009 byl Romagnoli dost nespokojen s rolí vedení týmu v rámci organizace Yamaha. Údajně nešlo o neshody, jak by se mohlo na první pohled zdát. Byl technik a pocházel z úplně jiného prostředí, než bylo to manažerské. Nerad organizoval a řídil práci přes e-maily. Jako týmový manažer musel být v neustálém v kontaktu s médii, podávat rozhovory a pod. Jeho vášeň však byla technika a měl rád akci závodních víkendů. Málokdy vídáme lidi v paddocku nešťastných na vedoucích pozicích týmu, ale očividně tomu tak bylo v jeho případě. Trval na tom, že on sám neodpovídá popisu práce týmového šéfa a prozradil, že být jednoduchým technikem je všechno, co v práci v MotoGP hledal.

Proto se v roce 2010 pokusil získat takovou práci jinde, jelikož u Yamahy neexistovala žádná volná místa na technických pozicích. Nakonec ale stále existují dohady, že se měl údajně dostat do přímého rozporu s tehdejším Lorenzovým šéftechnikem Ramonem Forcadem, sám to však v jednom z rozhovorů popírá. Na jeho místo tehdy nastoupil Nizozemec Wilco Zeelenberg z prostředí SSP (bývalý šéf továrního týmu Yamaha ve třídě supersportů).

Po sezóně 2009 Romagnoli opouští tým Yamaha MotoGP, na fotce Lorenzo s šéftechnikem Ramonem Forcadem

Opětovný návrat do role technika

Po letech u japonské továrny se tak vrací do role hlavního inženýra, poněkud překvapivě však do týmu Moto2 Herve Poncharala, Tech3. Tam zaujal místo na pozici „crew chief“ pro mladíka jménem Raffaele de Rosa (Yuki Takahashi byl jeho tehdejším týmovým kolegou). Vše na podvozku Mistral Tech 3 od Guy Coulona v roce 2010.

Tím Tech3 Moto2

U Tech3 pokračoval i v sezóně 2011 a po pouhém roce stráveném ve střední kubatuře pracoval znovu v MotoGP po boku Cala Crutchlowa, kterého považuje za jednoho z největších pracantů MotoGP historie. Později byl dlouhodobě angažován pro řízení technické části u týmu Ducati Corse a Ducati Pramac. Zde se opět setkává s Calem Crutchlowem v roce 2014, v a rovnou továrním týmu.

Spolupráce s Calem Crutchlowem v týmu Tech3 Yamaha

Cal Crutchlow v Ducati Corse

Calovi v týmu Ducati Corse úplně nesedla technika (na v té době trochu vrtošivé a teprve formující se Ducati) a po roce působení mu nebyl prodloužen kontrakt. Putoval názor, že Cal byl sice dobrý v satelitu, ale nebyl předurčen pro ježdění v továrně. Romagnoli si to ale nemyslí. Crutchlow však už svou šanci v továrním týmu nikdy nedostal, odešel následně do soukromé Hondy LCR, kde po několika letech i dokončil svou profesionální kariéru.

Crutchlow a tým LCR

Příchodem Luigi Dall'Ignu se filozofie Ducati roku 2015 zcela změnila - motorka se stala mnohem komplexnější (a dejme tomu „normálnější“), avšak stále se specifickým charakterem. Romagnoli přešel do satelitu Octo Pramac Racing. Od roku 2015 tedy začíná pracovat s nově příchozím Danilem Petruccim (z tímu IodaRacing Project).

S tím si postupně vybudovali mimořádně blízký vztah. Daniele dnes s úsměvem vzpomíná na to, jak znal už Petrucciho řeči těla, že něco není s motorkou v pořádku. Společně se přesunuli také do továrního týmu MissionWinnow Ducati a strávili tak v nerozlučné dvojici 6 sezón.

S Danilem Petruccim tvořily nerozlučnou dvojičku celých 6 sezón

Společně dosáhli na několik úspěchů v závodě

Pro rok 2021 se Petrucci přesunul ke KTM. Daniele Romagnoli už ale Danila Petrucciho ke KTM nenásledoval. Zapojil se do práce s tehdejším nováčkem Jorgem Martinem, se kterým spolupracují do dnešních dnů.

V dnešních dnech spolupracuje s Jorgem Martinem

Daniele Romagnoli jak ho neznáte

V 80. letech byl skvělý saxofonista s vlastní kapelou. Je dodnes fascinován technikou dvoutaktu. V roli týmového šéfa řídil lidi z celého světa, ale jazyk, kterým mluvilo v boxech byl „language of racing (jazyk závodu)!“ Nadšený horský cyklista, který žije pro motocyklové závodění.

Ještě jako šéf týmu Yamaha MotoGP

V soukromí se věnuje horské cyklistice

Náš tip

Guy Coulon - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist