Osobnosti paddocku - Antonio Jiménez

Technický veterán scény mistrovství světa motocyklů, tak by se dal stručně nazvat Antonio Jiménez. Technik, který si po roce 2022 připsal už svou třicátou čtvrtou sezónu ve světě Grand Prix, ale rozhodně nekončí. Jeho jméno se také historicky pojí s technickými mágy jako Antonio Cobas, Ramón Forcada či Juan Martínez. S prvními dvěma jmenovanými se setkal hned v úvodu své cesty v Grand Prix, s Juanem Martínezem zase při práci pro společnost Showa. Současný šéf technik posádky Aleixe Espargara přináší jedinečný příběh vytrvalce technické stránky koloběhu MotoGP.

Multi-lingvista narozen v Belgii

Antonio Jiménez (celým jménem Antonio Jimenéz Diaz) je sice rodák z Belgie, jeho rodinné kořeny ale sahají do španělské Andalusie, odkud pocházejí jeho rodiče. Tento skromný chlápek působí v šampionátu MotoGP již celých 34 let, což mu umožnilo na vlastní kůži zažít zásadní část historie této motocyklové soutěže. Jako mnoho jiných, stejně tak Antonio se v ranném věku stráveném v Belgii pokoušel na motocyklech závodit. Výsledky v jeho podání ale nepřicházely a v závodění postupně přestal vidět svou budoucnost. Své účasti v motocyklovém dění se ale nechtěl vzdát a rozhodl se vydat na dráhu mechanika. První zkušenosti na této technické pozici začal získávat okamžitě po ukončení závodění, v lokálních šampionátech.

Jiménez je velmi nadaný na jazyky a plynule hovoří hned čtyřmi (italština, francouzština, španělština a angličtina). Ve světovém šampionátu prototypů působil postupně v týmech Cobas, HB Racing, Honda Gresini, Marlboro Yamaha, Italtrans, Tech3, Intact GP a poslední jeho zastávkou je tovární tým Aprilia, kde působí po boku Aleixe Espargara dodnes.

Práce v týmu Aprilia Racing

Začátky v týmech Cobas, HB Racing a Pons

Ve světovém paddocku se objevil v roce 1988 a svoji velkou příležitost dostal v týmu JJ Cobas, ve kterém se jeho talent na mechaniku mohl konečně naplno rozvinout. Jak uvádí v jednom z rozhovorů, sám nemohl uvěřit nabídnuté příležitosti a z úvodu bral svou účast v mistrovství světa spíše jako jednoleté dobrodružství.

V týmu Cobas se poprvé setkal i se svým velkým učitelem, Ramonem Forcadem. A byl to právě Forcada, který se pro Antonia stal vzorem a referenční osobou. Je třeba poznamenat, že tým Cobas byl složen hlavně z malé skupinky nadšenců mechaniky a Antonio Jiménez do ní perfektně zapadal. V týmu se kladl důraz na geometrii, podvozek a odpružení. Navíc používáním mnoha vlastních specializovaných řešení pro stabilizaci motorky práce vyžadovala mnoho nasazení. Tým Cobas byl vášnivý, nedělal to pro peníze a také byl velmi pokrokový. Vždyť už v roce 1991 používal telemetrii (jako první tým vůbec). Celý balík zmíněných možností růstu byl pro Jimenéze jako splněný sen.

Náš tip

Ramon Forcada - Osobnosti paddocku

Po úvodních letech nabírání zkušeností se na sezóny 1993 a 1994 přesunul do týmu HB Racing Team Italy, kde se jeho svěřencem stal Doriano Romboni (v těch dobách absolvoval několik památných soubojů s rostoucí hvězdou třídy 250 cm3 Lorisem Capirossi). Rok 1995 znamenal Antoniov přestup do věhlasného týmu Fortuna Honda Pons, kde působil znovu jako mechanik.

Pohled do týmu Fortuna Honda, na fotografii také Ramon Forcada, Carlos Checa a Sito Pons

Na roky 1996 a 1997 na chvíli opustil pozici klasického mechanika a přijal výzvu od výrobce odpružení Showa. Během dvou let pro společnost Showa Europe Antonio spolupracoval s dalšími skvělými techniky - Juan Martínez (pozdější šéf technik Ducati a Honda, inženýr mnoha jezdců MotoGP - Doohan, Crivillé, Rossi, Gibernau či Anthony West) a také s mladým Santi Hernándezem, který byl v té době jejich učněm (měl tehdy 18 let, dnes crew chief Marca Marqueze). Jako specialista na odpružení se naučil mnohému o mechanice podvozku (práce s Lucem Cadalorou a také se špičkovým týmem Kanemoto) a získávané zkušenosti ho předurčovaly ke slibné budoucnosti.

Fotografie z roku 2013 a vzpomínka na práci pro Showa Europe, zleva Santi Hernández, Juan Martínez, žurnalista Nico Abad a Antonio Jiménez

Kariérní růst v týmech Yamaha, Gresini a Aprilia

Počínaje rokem 1998 znovu naplno působil v paddocku Grand Prix a to jako technický vedoucí týmu Marlboro Yamaha. Nasazen byl hlavně pro vývoj plánovaného přechodu na pravidla MotoGP. Japonská továrna měla v tomto směru velké ambice a proto se začala obklopovat zkušenými techniky, a angažovala nové piloty (jezdci se pro rok 1999 staly Max Biaggi a Carlos Checa). Byla to Antoniova velká příležitost, kdy měl možnost být s novým projektem od kořenů. Díky skvělé dvouleté práci byl Jiménez pro rok 2000 osloven továrnou Yamaha, aby celý projekt MotoGP vedl. Na následující čtyři roky (2000 až 2004) se tedy stal technickým vedoucím úvodu čtyřtaktní éry značky. Jeho práce byla završena příchodem Valentina Rossiho a senzačním ziskem titulu v roce 2004. Na rok 2005 se poté přesunul do týmu Fortuna, aby se stal hlavním mechanikem nováčka Toniho Eliase.

Od roku 2000 se stal hlavním vedoucím projektu Marlboro Yamaha MotoGP

Rok 2004 a spolupráce s Carlosem Checa

V sezóně 2005 se stal hlavním mechanikem nováčka Toniho Eliase

Náš tip

Toni Elias - Osobnosti paddocku

Po skvělých letech u Yamahy přestoupil na následujících osm let (2006 až 2014) do týmu Gresini, kde se staral o jezdce jako Marco Melandri, Alex de Angelis, Hiroshi Aoyama, Shinya Nakano a Álvaro Bautista. Jeho cesta v týmu skončila po změně techniky a příchodem značky Aprilia. Po vstupu této značky se sním v týmu moc nepočítalo a zkušený technik tak byl rázem bez práce. V paddocku nejvyšší kategorie pro rok 2015 nenašel kompetentní místo a proto se na pár let vydal cestou přechodu do střední kategorie.

Práce v týmu Gresini

Jako šéf technik Shinya Nakana

V Moto2 pak strávil sezónu s týmem Italtrans Racing (2015), kde se jako „crew chief“ (technický manažer) objevoval po boku Fina Miku Kallia. Od roku 2016 se přesunul do týmu Tech3, který používal vlastní podvozek „Mistral“, (jediný tým, který měl úplně jiný koncept než všichni ostatní – s jiným podvozkem, zavěšeními a jinými brzdami). Jeho svěřencem byl Xavi Vierge, se kterým společně přešli pro rok 2018 do týmu Intact GP.

Sezóna 2015 s týmem Italtrans Racing

Vzhledem k předchozím událostem s příchodem značky Aprilia do týmu Gresini v roce 2015 je paradoxní, že byl právě touto značkou osloven pro návrat do projektu MotoGP, od roku 2019. Antonio Jiménez znovu prokázal své vůdčí schopnosti a z nevítězného týmu odsouzeného k posledním místům v poli byl se svou posádkou schopen přetransformovat stroj RS-GP na přední místa – na stroj, který v sezóně 2022 bojoval o titul jezdeckého šampiona.

Úspěšná sezóna týmu v roce 2022 okořeněná vítězstvím v Argentině

Nejdůležitější svěřenec jeho kariéry

Antonio Jiménez se pojí s mnoha skvělými piloty světového formátu, ale jeden je pro něj přece jen výjimečnější než ostatní. Je jím legendární Carlos Checa, který je tím nejdůležitějším jezdcem v jeho kariéře. Jejich přátelství má dlouhou tradici. S Carlosem se totiž setkal už velmi dávno, a to v době, kdy měl Checa jen šestnáct let. Jeho talent byl očividný a Antonio aktivně podporoval Carlosův jezdecký vývoj. V roce 1993 byl pro něj také schopen získat divokou kartu na GP v Montmeló. Nabídnutou šanci Carlos naplno využil a po bojích s Jorge Aspar Martínezem (nutno říct, že Carlos jel  na motocyklu druhořadé specifikace), skončil v závodě sedmý. Díky tomuto výkonu mu tým Giancarla Cecchiniho (Daytona Pit Lane Racing) dal nabídku dokončit zbývajících šest závodů roku 1993 ve světové sérií 250 cm3. V jednom týmu se společně setkali v roce 1995, kdy ho Carlos Checa požádal, aby s ním šel do týmu Sita Ponse 250 cm3. Také spolu spolupracovali později v týmu Yamaha MotoGP, kde spolu strávili dvě sezóny.

Carlos Checa

Antonio Jiménez působí v týmu Aprilia Racing i pro rok 2023

Náš tip

Sito Pons - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist