Osobnosti paddocku - Alex Hofmann

Alex Hofmann je obrovský německý motocyklový talent, kterému k vrcholným úspěchům v motocyklových závodech světového formátu chyběl vždy jen kousek... Dnes úspěšný televizní odborník a testovací jezdec má díky bohaté závodní minulosti respekt všech současných jezdců v paddocku. Tohoto „muže s mikrofonem“ byste měli rozhodně při sledování závodního programu nedělního televizního přenosu znát.

„The Hoff“

Němec Alexander Hofmann se narodil v 25. května 1980. V anglicky mluvících zemích ho přezdívají „The Hoff“, kde má tato přezdívka, která má znamenat přirovnání k proslulému herci a zpěvákovi Davidu Hasselhoffovi.

V ranných letech svého života úspěšně závodil v motokrosu. Díky vůni spáleného benzínu v sobě rychle objevil svoji náklonnost k motoristickému sportu. Na svůj úplně první motokrosový závod se postavil už jako čtyřletý a brzy slavil první úspěchy. Po několika regionálních titulech se v letech 1992 a 1993 stal mistrem Německa v motokrosu v kategorii 80 cm3.

Alexovy úvodní roky v motokrosu

Již od začátku byl na nezpevněné cestě úspěšný

Za řídítky motokrosových motorek jsme ho mohli vídat až do roku 1995, kdy poprvé vstoupil do německého šampionátu silničních motocyklů ve třídě 125 cm3 (tehdejší OMK). Páté místo ve finálovém závodě v holandském Assenu bylo prvním vrcholem jeho cesty závodního pilota na zpevněném povrchu. O rok později, roku 1996 vstoupil už i do evropské série, ale tuto sezónu charakterizovaly spíše technické problémy a zranění.

V roce 1997 mu to šlo o poznání lépe. Dosáhl v něm na celkově druhé umístění v německém šampionátu a jako jezdec na divokou kartu startoval poprvé na závodech mistrovství světa v kategorii do 125 cm3 - v týmu Castor Kapital Racing, na stroji Yamaha TZ125. Odehrálo se tak ještě na okruhu Nürburgring, který od roku 1998 až do dnešních dnů vystřídal Sachsenring. Při svém úplně prvním startu ve světovém závodění hned nasbíral i první body do mistrovství světa, kdy skončil v mokrém závodě na 14. místě.

Castor Kapital Racing, v pozadí Ralf Waldmann

Nucený přechod o třídu výše

Kvůli své výšce byl nucen přestoupit na silnější stroj. V roce 1998 tedy přešel do kategorie 250 cm3. Změna kategorie ho nezastavila v dalším pokroku. Ba naopak. Vyhrál totiž všechny závody v německém šampionátu (10 závodů, 10 vítězství) a vyhrál i evropský titul (se dvěma vítězstvími a dalšími pěti pódiovými umístěními). Startujíc znovu jednorázově ve světovém šampionátu doma v Německu na sebe upozornil desátým místem. V letech 1999 až 2001 byl Hofmann již pravidelným účastníkem této série o objemu 250 cm3, jezdě na technice TSR-Honda a Aprilia. I když se nedostal během této éry na pódium a v roce 2000 vynechal 8 závodů pro zranění, v očích hledačů talentů ukazoval slušný potenciál.

Rok 1999 v kategorii 250 cm3

Po sezóně 2001 ztratil stálou závodní sedačku

Dočasný konec a nový začátek

I přes solidní výsledky zůstal Alex pro rok 2002 bez stálé sedačky jezdce. Nastal tak skoro úplný konec všem dalším závodním snům. V průběhu roku mu však začala svítat naději na nový začátek. Uprostřed sezóny totiž okusil, jaká uměla být třída SBK. Továrnou Kawasaki byl povolán k účasti na dva závody, aby zastupoval Hitoyasu Izutza, v týmu tovární Kawasaki (okruh Lausitzring a motocykl ZX-7RR).

Kawasaki ZX-7RR SBK

V tomto „přechodném roce premier class z dvoutaktu na čtyřtakt“ dostává nakonec šanci také v samotném MotoGP! A to konkrétně po dva závody u týmu Red Bull Yamaha WCM (jako náhradní jezdec za Garryho McCoya) a West Honda Pons (dočasně nahradil Lorise Capirossiho). S dvoutaktní technikou se na nováčka vyrovnal solidně a v celkovém účtování sezóny bral za čtyři absolvované závodní víkendy 11 bodů. Jeho talent neušel pozornosti oficiálního týmu „zelených“ v MotoGP. Iniciativu Kawasaki v angažování Hofmanna vřele podpořila i Dorna, jelikož organizátoři seriálu potřebovali v šampionátu špičkového německého jezdce.

Red Bull Yamaha WCM jako náhradní jezdec Garryho McCoya

West Honda Pons s týmovým kolegou Alexem Barrosem, s tím se historicky v jednom týmu setkali ještě jednou

Jezdecké roky u Kawasaki MotoGP

Skutečně, tým Kawasaki MotoGP v Alexovi vidělo budoucnost. Byla to tedy sezóna 2003, ve které byl angažován do řad testovacího týmu. Kdo si vzpomene na úvodní léta Kawasaki v premier class ví, že tento stroj měl své problémy. Alex se nezalekl své šance a již v úvodním roce jsme jeho typické číslo #66 mohli vídat celkem při pěti startech nejprestižnější třídy na divokou kartu. A nevedl si popravdě ale vůbec špatně. Své tehdejší kolegy a stálé jezdce Andrew Pitta a Garry McCoya výsledkově těsně stíhal, několikrát je dokonce přeskočil. Našel tehdejší složitý závodní speciál svého zachránce? To se mělo teprve ukázat.

Testovací úlohy v seděl Kawasaki MotoGP

Jako testovací pilot se představil také v několika víkendech s pozitivními výkony

Tehdejší stálí jezdci roku 2003 - Andrew Pitt #88 a Garry McCoy #8

V roce 2004 on a Shinya Nakano nahradili McCoya a Pitta jako závodníci na plný úvazek. Alex už jako stálý jezdec vyrazil do lovu světových bodů a končil pravidelně kolem top10. V týmu s jeho výkony panovala jednoznačná spokojenost. Škoda, že mu forma nevydržela... Následující rok byl obtížný, hlavně kvůli zraněním. Po několika vynechaných závodech v roce 2005 a málo výrazných výkonech byl do sezóny 2006 nahrazen Francouzem Randy de Punietem. Pro Alexa se však v tomto období otevřely dveře do týmu Pramac d'Antin (předchůdce dnešního oficiálního satelitu Pramac Ducati MotoGP).

Alex už jako stálý jezdec Kawasaki Racing MotoGP

Pilot světového kalibru

U Ducati mu věřili a v roce 2006 se tak připojil k satelitnímu týmu italského výrobce, kde jezdil na zákaznické verzi tovární Ducati z roku 2006, společně s Josém Luisem Cardosem. Ve stejném roce si vysloužil i tři starty v továrně Ducati Marlboro Team, jako týmový kolega nezapomenutelného Lorise Capirossiho. Hofmann tehdy nahrazoval zraněného Seteho Gibernaua. Sezónu po návratu z „tovární výpomoci“ dokončoval znovu v satelitním týmu Ducati, v nevšedních černo stříbrných barvách kapotáží a kombinéz (celkem netypická kombinace pro Ducati).

Tým Luis d'Antin MotoGP

Výpomoc v továrním týmu Ducati Corse

Úplně poslední sezónou v sedadle závodních speciálů mu byla ta v roce 2007. Opětovně v týmu Luis d'Antina a po boku veterána Alexe Barrosa. Rok 2007 se stal co do výsledků jeho naprosto nejlepším rokem MotoGP. Kromě pěti umístění v top 10 bylo jeho vrcholem páté místo v mokrém závodě v Le Mans. Zranění ho však pronásledovala taky v této sezóně. Během prvního tréninku na GP USA utrpěl několik zranění (včetně otevřené zlomeniny levé ruky), které ho vyřadily na několik následujících víkendů. V té době se objevily i spekulace o neshodách v týmu a údajné ztrátě Alexovy motivace k závodění. Těžko soudit, kde byla pravda, moc informací z tohoto období nemáme. Údajné problémy vyústily až v to, že Hofmann byl z organizace d'Antin propuštěn ještě v průběhu sezóny, po tehdejší velké ceně Portugalska. Po tomto „vyhazovu“ už soutěžně nikdy nezávodil. Na paddock MotoGP ale nezanevřel.

Rok 2007

Nešťastný střet se Sylvainem Guintolim během GP USA

Práce v televizi a v roli testovacího jezdce

Hned v úvodních letech „závodního odpočinku“ roku 2008 byl angažován jako testovací jezdec. Nejprve to bylo pro Aprilii, kde pomáhal při vývoji RSV4 Factory SBK. Pro rok 2009 dostal nabídku stálé závodní sedačky do tohoto šampionátu. Tu však po úvaze z mnoha zotavených zranění předešlé kariéry nevyužil. Navíc, ve stejné době dostal nabídku pracovat v televizi. Zastával tak i nadále testovací úkoly, ke kterým přidal ty televizní. V televizní pozici se etabloval velmi dobře. Na pozici moderátora a komentátora se totiž naplno osvědčily jeho znalosti z vlastní závodní kariéry. Postupně pracoval v německé verzi přenosů MotoGP, pro televizní stanice Sport1, Eurosport a ServusTV, kde setrvává i dodnes.

Hofmann jako testovací pilot u Aprilia Racing

V testovacích týmech pracoval v dalších letech i pro KTM a jejich projektu MotoGP (v pozici testovacího jezdce se celkem u Aprilie a KTM působil celých osm sezón). U značky KTM se a několik sezón stará také o propagaci civilních modelů. Při návštěvách okruhů MotoGP ho tak jako diváci můžeme vídat v prezentačních jízdách např. na modelu SuperDuke a nově např. na modelu RC 8C (v televizi se tyto komerční akce nevysílají). Stal se také ambasadorem pneumatikářské značky v Continental Motorrad, kde své závodní zkušenosti a dlouholeté know-how začlenil do vývoje nových generací pneumatik.

Práce v testovacím programu KTM

Propagační úkoly u rakouské značky

Alex z osobní roviny

Miluje akční sporty jako lyžování a BMX kola. Na motocyklového závodníka byl vždy dost vysoký, jelikož měří 1,80m. Jeho oblíbené jídlo je italská kuchyně. Má dvě děti, syna Travise (nar. 2010) a dceru Siennu (nar. 2014). Mluví plynně německy, anglicky, francouzsky, španělsky a italsky. Narodil se v Mindelheimu a nyní žije ve Švýcarsku. Stále se věnuje rekreačně motokrosu. Alex Hofmann byl prvním německým jezdcem v MotoGP, královské třídě motocyklů, která nahradila tehdejší třídu 500 cm3 ve světovém šampionátu v roce 2002. Jeho kariérní vzestup byl poměrně rychlý, ale ve svých nejlepších letech závodění, byl díky chabé šanci v získání té nejlepší závodní techniky pole poněkud podhodnocený. Škoda, závodní historie by si ho možná pamatovala také příček nejvyšších!

Práce v televizi

Rodinný život a volný čas

Alex Hofmann

Náš tip

Julián Simón - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist