Osobnosti paddocku - Aki Ajo
Text: Tomáš Scherer | Foto: motogp.com, img.redbull.com, motorcyclesports.net, archiv | Zveřejněno: 5.4.2022 | Zobrazeno: 1 727x
Být součástí jezdecké sestavy Akiho Aja je dnes snem snad každého mladého závodníka současnosti. Mimořádně úspěšný tým tak, jak ho známe dnes, se začal postupně formovat již v roce 1997 s jasnou koncepcí tohoto, na první pohled nenápadného Fina. Historie ukázala, že kdyby zde nebyl Aki Ajo, možná by ve světě motosportu nebyl ani Mika Kallio, Johan Zarco, Jack Miller, nebo dokonce ani sám Marc Marquez!
Mládí a první závodní kroky
Pokud bychom se vrátili úplně do minulosti, zjistili bychom, že pochází z motoristické rodiny. Otec Aki Aja byl totiž automobilovým závodníkem. Konkrétně byl rallye jezdcem v časných sedmdesátých letech, kdy byl jeho syn teprve kluk. Ve Finsku mají závody na nezpevněném povrchu bohatou tradici a v této severské zemi to není nic mimořádného.
I když v rodině Ajovců k motocyklům neměli vztah, Akiho přirozená vášeň k motorismu ho přesto táhla právě k nim. Všechno to vzniklo zřejmě během závodních víkendů automobilů, kdy byly akce čas od času spojovány také s motocyklovými závody. Mladý Ajo byl vždy plný entuziasmu ve sledování hlavně dvoukolové techniky.
Trvalo delší dobu, než Aki Ajo dosáhl na první vlastní motocykl. Jeho rodina totiž nebyla úplně v pozici podpory tohoto nesporně finančně náročného sportu. Podnikavý Aki tak začal obchodovat s mini bajkami a mopedy, když mu bylo přibližně 13-14 let. Díky tomu začal budovat kapitál ke koupi svého vlastního závodního motocyklu, se kterým začal v šestnácti letech závodit. Postupně závodil na silnici i ledové dráze. Na cestě to bylo zejména v kategorii 125 ccm a v roce 1993 se zúčastnil jednoho ze závodů mistrovství světa.
Ve svém týmu sází na týmový duch a tvrdou práci
Ze závodníka manažerem vlastního týmu
Po veliké havárii v roce 1996 strávil spoustu času v nemocnici a měl tak mnoho času uvažovat o své další budoucnosti v roli závodníka. V jednom z rozhovorů přiznal, že právě na nemocničním lůžku se rozhodl opustit závodní sedačku a přesunout se do pozice vedení týmu. Ovlivněn těžkým zraněním a tehdá také svojí mladou začínající rodinou se rozhodl změnit zaměření, ale zároveň zůstat v dění kolotoče motocyklových závodů. V té době tedy startují myšlenky vytvoření vlastního týmu a v roce 1997 definitivně začínají aktivity Ajo Motorsport (v úvodu na ledové dráze ve Finsku a v evropských šampionátech pro silniční závody).
Cesta „do světa“ pro manažera z Finska to nebyla jednoduchá. V překonávání úvodních překážek na nové pozici mu pomohly zkušenosti z mládí, kdyby obdobně musel budovat svůj závodní sen od úplného základu. Vytvoření jména si žádalo čas. Na této cestě mu rozhodně pomohlo, že byl díky otci znalý techniky a řízení týmu již od úplného dětství. Navíc mentalitou byl sám závodník, což je vždy přínosem ve vedení týmu.
Typicky klidná Finská povaha se stala jeho poznávacím znamením v paddocku závodních strojů (i když podle svých slov zažívá také horké momenty, které ale není moc na televizní obrazovce vidět). Klid se snaží přenášet do práce s jezdci, protože „klid přináší soustředění“, jak sám říká v jednom z rozhovorů.
Aki Ajo 2010
Práce na světové úrovni
Na světové úrovni debutoval v roce 2001 na Sachsenringu, kde tým přihlásil Mika Kallia (také finské národnosti) jako jezdce na divokou kartou. Rok 2002 byl první sezónou, ve které byl Ajo pravidelným účastníkem, s Kalliem jako jejich hlavním jezdcem. V týmu na něj sázeli jako na mladý nadějný talent. Věřili, že Mika je nadmíru talentovaný a že jeho postupně stoupající výkony přilákají sponzory pro budování jeho kariéry a týmu. Jejich nejlepším výsledkem v první celé sezóně bylo páté místo v Jerezu a Kallio byl prohlášen za „nováčka roku“, když porazil jezdce jako Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo. V roce 2003 se tým rozšířil na dva motocykly a ke Kalliovi se připojil japonský jezdec Masao Azuma. Pro sezónu 2004 se v týmu krátce objevil i Lukáš Pešek (Pešek se na další sezónu přesunul k Derbi).
Lukáš Pešek v týmu Ajo
Mika Kallio
Následně se tým zviditelnil v podpoře Mika Di Meglia, Jacka Millera, Sandro Cortese, určitě musíme zmínit Johana Zarca v projektu Moto2 a hlavně Marca Marqueze. Ajo věřil v Marcův nesporný talent od úplného začátku a nic je nemohlo zastavit na jejich cestě. Historie ukázala, že při výběru svých jezdců měl vždy ten „správný čich“. Dnes je majitelem a provozovatelem týmu Moto2 a Moto3, s jezdci - Augusto Fernandez, Pedro Acosta, Jaume Masia a Dani Holgado.
Marc Marquez a Johan Zarco v úplných začátcích pod Akiho vedením
Jezdecká sestava Moto2 pro sezónu 2022
Hledání závodních talentů
Jeho proces obsazování jezdců není náhodný. Výběr nesestává pouze z čistého odhadnutí schopností, všímá si i okolí, rodiny a celkového chování. To vše pro zajištění pozdějšího posunu výš a výš, postupnými kroky. S mnoha jezdci začíná pracovat a jsou v kontaktu ještě předtím, než se stanou členy týmu v Grand Prix. Příkladem může být Jack Miller, jehož Aki znal ještě pár let předtím, než začali spolupracovat. Podle Akiho názoru je pak krok ke vzájemné spolupráci o to snazší. Vyhledávání mladých talentů bylo vždy důležitou částí jeho práce. Zajímavé je, že s mnoha ex-piloty svého týmu zůstává i nadále v úzkém kontaktu, i když už společně nezávodí.
V jeho týmu se objevil také dnes již zesnulý Louis Salom
Dlouhodobá spolupráce se značkami KTM a RedBull zajišťují špičkové zázemí a podmínky pro své jezdce
Systematická práce přinášející manažerské úspěchy
Ve svém týmu prosazuje důraz na vášeň, oddanost, rodinu, tvrdou týmovou práci, motivaci a profesionalitu. Je v něm nesporně klíčovou postavou, nakolik dokáže pokaždé sestavit správné seskupení lidí, splňujících výše zmiňované zásady s jediným cílem – vítězství. Je skutečným lídrem. Starostlivě vybírá jezdce, o kterých si myslí a je přesvědčen, že zapadnou do systému. Práci v paddocku nebere jako zaměstnání, přirovnává ji spíše k životnímu stylu.
Sandro Cortese
Závodění je v jeho pojetí velmi jednoduché, „pokud víte co máte dělat“. Rád předává své zkušenosti, ale zároveň naslouchá svému okolí. Motoristický sport na okruzích považuje za jeden z emotivně nejnáročnějších sportů vůbec. Kontrola emocí je proto klíčová. Prosazuje individuální práci a zřejmě proto je tak úspěšný v tom, co dělá. Niklas Ajo, jeho nejstarší syn se také věnoval motocyklovým závodům jako jezdec (v aktivní kariéře od roku 2015 nepokračuje a je součástí týmu Moto3 jako šéf posádky a závodní inženýr).
Obrovský milovník čokolády a brilantní manažer prostředí parkoviště závodních strojů – Aki Ajo.
Aki Ajo