Osmá GP sezony – Velká cena Emilia-Romagna
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Monster Energy Yamaha MotoGP, Esporama Racing, Suzuki Racing, Red Bull KTM Factory Team | Zveřejněno: 17.9.2020 | Zobrazeno: 9 760x
Je tu další závodní víkend sezony 2020 a znovu na okruhu Misano World Circuit Marco Simoncelli. Na programu je letos druhý závod na pobřeží Jadranu, tentokrát pod názvem – Gran Premio TISSOT dell'Emilia Romagna e della Riviera di Rimini. Emilia-Romagna je region severní Itálie, jehož hlavním městem je Boloňa, domov Ducati. V třídě Moto3 má Česká republika zastoupení v podobě Filipa Salače (Honda), a v pohárové soutěži FIM Enel MotoE startuje jezdec z jižní Moravy Jakub Kornfeil.
Kapitoly článku
Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Závodní okruh nedaleko Rimini postavili v roce 1972 a od té doby prodělal řadu modifikací. První závody série Grand Prix tam uspořádali v roce 1980 a vítězem klání pětistovek byl tehdy Američan Kenny Roberts (Yamaha). Po rozsáhlých změnách v rámci vyšší bezpečnosti se do kalendáře mistrovství světa vrátil v roce 2007 a dodnes je jeho trvalou součástí. Délka okruhu je 4226 metrů, nejdelší rovinka má 565 metrů, šířka je 14 metrů a v jednom kole jezdci projedou 16 zatáčkami – 6 levými a 10 pravými.
V minulosti pamatujeme dvaadvacet podniků Velké ceny San Marina, ovšem ne všechny uspořádali na okruhu v Misanu. V roce 1981 a 1983 závodili v rámci GP San Marina na okruhu v Imole. V letech 1982, 1984, 1991 a 1993 to bylo Mugello a Misano bylo v kalendáři MotoGP uvedeno v letech 1985, 1986, 1987 a od roku 2007 je již nepřetržitě domovem Velké ceny San Marina. Letos kvůli celosvětové pandemii Covid-19 došlo k pozastavení sezony a po úpravě kalendáře máme na stejném okruhu celkem dva závody. Minulý týden se jela Velká cena San Marina, tento víkend to bude Velká cena Emilia-Romagna.
Okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli je kombinací rychlých a pomalých zatáček, takže kromě rychlosti je velmi důležité najít nastavení, které obě části dokáže správně vyvážit. Jak vypadá nový asfalt jezdci a týmy zjistili už před týdnem, takže už pro ně nebude tak velký problém se nové situaci přizpůsobit. Mimoto týmy MotoGP v úterý absolvovaly v Misanu test, takže dat mají víc než dost.
Rekordy a informace MotoGP – Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)
Rekord okruhu – Andrea Dovizioso - Ducati (2018) – 1'32,678
Kvalifikační rekord – Maverick Viňales - Yamaha (2020) – 1'31,411
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia - Ducati (2020) – 301,6 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (114,1 km)
GP San Marina – MotoGP 2020:
Stupně vítězů - 1.Morbidelli (Yamaha), 2.Bagnaia (Ducati), 3.Mir (Suzuki)
Pole position – Maverick Viňales (Yamaha) – 1'31,411 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Francesco Bagnaia (Ducati) – 1'32,706 sekundy
MotoGP – Preview
Po závodu Velké ceny San Marina, který se jel na okruhu Misano World Circuit Marco Simoncelli minulou neděli, došlo k výměně na pozici ládra průběžného hodnocení. Andrea Dovizioso (Ducati Team) sice na stupně vítězů nezajel, ale i tak mu stačilo devět bodů k tomu, aby vedl tabulku průběžného hodnocení. Na první pozici je tak jezdec tovární Ducati a to před víkendovou Grand Prix, která nese jméno regionu, jehož hlavním městem je domov Ducati, Boloňa. Tovární GP20 před týdnem nijak zvlášť nevynikaly, ale víkendový podnik je další šance pro Doviziosa, jenž si dobrým výsledkem jen může upevnit pozici lídra. Kde bude závodit příští rok, to je v případě Itala zatím s otazníkem.
Francouz Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) vyhrál úvodní dva závody a od tohoto okamžiku jsou jeho výkony rapidně dolů. Naposledy před týdnem v Misanu dvakrát spadl a nezískal jediný bod, takže přišel o status lídra průběžného hodnocení. Na první pozici teď ztrácí 6 bodů a o ně bude bojovat, protože cílem bylo šampionát vyhrát.
Na třetím místě je Jack Miller (Pramac Racing). Australan ztrácí 6 bodů na druhou pozici, 12 bodů na vedení v soutěži. Všechno je hratelné, takže je ve hře o titul mistra světa, třebaže ten je zatím ještě dost daleko. V letošním roce ale člověk nikdy neví, protože do konce roku třeba ještě zbývá osm závodů, ale ve státech, kde nyní budeme většinu času závodit opět narůstat počet nakažených Covid-19, takže ohledně konce sezony opravdu jisté není vůbec nic. Je třeba jet naplno každý závod, jako by měl být ten poslední.
Výborně zajel v Misanu Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), jemuž se v posledním kole povedlo překonat Rossiho a závod dokončit třetí. Španěl je v průběžném hodnocení čtvrtý v pořadí, jen 4 body za Australanem a 16 bodů od vedení v soutěži.
Oba jezdci tovární Yamahy pátý Maverick Viňales a šestý Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) mají na kontě 58 bodů, takže stejný počet po odjetých šesti kláních. Víkendový podnik rozhodne, kdo z nich bude lepší a získá třeba pozici v Top3, na níž jim teď chybí 6 bodů.
MotoGP – Stav po GP San Marina:
1. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 76 bodů |
2. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 70 |
3. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 64 |
4. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 60 |
5. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 58 |
6. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 58 |
7. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 57 |
8. | Brad BINDER | RSA | KTM | 53 |
9. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 53 |
10. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 48 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 41 |
12. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 40 |
13. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 31 |
14. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 29 |
15. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 25 |
16. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 18 |
17. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 15 |
18. | Iker LECUONA | SPA | KTM | 15 |
19. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | 8 |
20. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 7 |
21. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 7 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 4 |
23. | Stefan BRADL | GER | Honda |