MotoGP: Fámy a nepravdy nejen o CRT

V posledních týdnech se objevily některé horrorové scénaře o budoucnosti MotoGP, které ale vůbec neodpovídají pravdě. Jedno je jasné, šéf Dorny Carmelo Ezpeleta rozhodně nemá v úmyslu naplnit v roce 2013 kompletní startovní rošt MotoGP pouze motocykly CRT, to je ta první vyvrácená fáma...

Startovní rošt MotoGP 2013 určitě nebude zaplněn pouze motocykly CRT, tedy stroji s prototypovým šasím a s vyladěnými superbikovými motory o objemu 1000 ccm.

Faktem ale je, že CEO Dorny Carmelo Ezpeleta je v hodně velkém sporu s MSMA (Motorcycle Manufacturer´s Association) a chtěl by nejraději zakázat v roce 2013 leasing předražených továrních motocyklů pro soukromé týmy. A důvody pro tato jeho rozhodnutí jsou úplně pochopitelné.

Ezpeleta dotoval po zákazu tabákových reklam satelitní týmy kubatury MotoGP roční částkou až 30 milionů Euro a v době finanční krize některých týmů jim dával ještě další finanční injekce.

A co se stalo v praxi?

Japonská Honda zvedla leasigové částky pěkně krůček po krůčku z původních 1,2 milionu až na současné 3,7 miliony Euro. Za novou převodovku měly satelitní týmy zaplatit na rok 2012 neuvěřitelných 650 000 Euro. To stejné udělala vzápětí italská Ducati, z 1,5 milionů v roce 2011 chce za kompletní balíček pro rok 2012 neuvěřitelných 3,2 milionu Euro -  zřejmě Rossi a neustálé změny rámu jeho motocyklu stojí neuvěřitelné peníze. Takže Pramac snížil počet svých jezdců ze dvou (Capirossi a De Puinet) na jednoho (Barbera) a Aspar místo jedné satelitní Ducati (zatím Barbera) nasadí dvě motorky Aprilia typu CRT (De Puinet a A. Espargaro). A Honda? Ze tří továrních motocyklů Repsol pojedou jen dvě (Repsol prostě více peněz nechce dát), Fausto Gresini se zachoval podobně jako Jorge Martinez a místo dvou motocyklů Honda (doposud Simoncelli a Aoyama) nasadí pouze jeden v sedle s Bautistou a druhý motocykl bude CRT v sedle s Michelem Pirrem a v kombinaci šasí FTR-motor Honda od Ten Kateho. A naráz se lekli i odpovědní manažéři v Hondě a novou převodovku dostanou týmy Fausta Gresiniho - San Carlo a Lucia Cecchinella - LCR, zadarmo.

Že Honda disponuje momentálně nejlepším motocyklem, o tom není třeba pochybovat. To ale neznamená, že by měla využívat této situace k absolutnímu monopolu. A jedno musíme dát Ezpeletovi za pravdu, vyhrál podobný boj u Aprilie v kubaturách do 125 a 250 ccm a nikdo se nad tím dnes ani nepozastaví...Ostatně kdyby tento Španěl do souboje s Aprilií nešel, kolik by dnes stálo na startovním roštu dvěstěpadesátek...? A stopětadvacítky, stačí se podívat na výsledky, časy posledních sezón, tato kubatura byla čím dál tím pomalejší - stačí se třeba podívat na Masarykův okruh, kdy rekord PP je z roku 2007 (Talmacsi) a rekord okruhu dokonce z 2003 (Cechinello) a kdy jezdec kompletující Top-10 končil dojížděl častokrát za vítězem o celou minutu! Prostě a jen z důvodu potlačení monopolu Aprilie vznikly kubatury Moto2 a Moto3!

Náklady na závodění se musí snížit. Pro kubaturu MotoGP chce proto Ezpeleta zachovat dvě tovární motorky každé zúčastněné značky, tedy celkem šest - dvě Hondy, dvě Yamaha a dvě Ducati - a k tomu kvůli snížení nákladů ještě zavést jednotnou elektroniku. Zbytek startovního pole by měly vytvořit jezdci s motocykly CRT, které budou na rozdíl od současných satelitů, patřit týmům.

Ezpeleta moc dobře ví, že po odchodu Aprilie, KTM, Protonu, Modenasu, Kawasaki a Suzuki a doposud nesplněných příslibech od BMW a Nortonu, se nedá s továrnami dlouhodobě plánovat.

Ezpeleta chce zredukovat hightech, snížit drasticky výdaje a nalákat do kubatury MotoGP týmy z Moto2 a z WSBK.

A výsledek?

Pokud pojede opravdu v roce 2013 jen šest továrních motocyklů, tak privátní týmy budou bojovat o šesté či sedmé místo, ale za částku okolo dvou milionů Euro.

Na ten stejný boj, tedy o šesté či sedmé místo, musí ovšem v roce 2012 tým Stefana Bradla sehnat na závodění 6,5 milonu Euro.   

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist