Legendární sezóna 1961 – Šťastný a Havel

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste
Komentáře
PRESLY (179) napsal 27.03.2020 v 20:16+1

…, velmi dobrý motocykl byl ČZ 420 - 4T vidlicový čtyřválec od konstruktéra Františka Pudila, p.Bohumil Staša s ním byl na VC ČR v roce 1971 druhý za finem Sarinenem, bohužel byl zastaven vývoj a soustředila na enduro soutěže, velká škoda !!!, ta je taky v můzeu….

PRESLY (179) napsal 27.03.2020 v 20:08

…, s klukem se chystáme do národního technického muzea, myslím že ji tam mají vystavenou !!!!…..

MartinXL650V (39) napsal 27.03.2020 v 12:00+2

Nádherný článek Děkuji.

JEFFzx13 (350) napsal 27.03.2020 v 09:34+1

jsem desne zvedavej jak by to vypadalo kdyby Franta mohl sedlat tu ctyrvalcovou Čízu..,to by asi zbytek sveta nechapal

JEFFzx13 (350) napsal 27.03.2020 v 09:32

Saarinen (553) napsal 27.03.2020 v 05:12

To Švédsko 1961 a Franta uštval mistra mistrů Hailwooda. Ohromující

Saarinen (553) napsal 27.03.2020 v 04:58+1

Víc takových článků. Boží. Naši vna startu vpředu a na našich strojích.. Zlatý věk

Franky (117) napsal 26.03.2020 v 23:37

A tady je přímo test od člověka, co vyzkoušel také dobovou MV Augustu ….ad.

Retro (14) napsal 26.03.2020 v 23:30+4

Jawy 2xOHC boli dobré motorky, ale bez výnimočných jazdeckých schopností F.Štastného (aj Havla) by také úspešne neboli.

ivano (110) napsal 26.03.2020 v 22:47+1

jendazeleny - Jen dvě jednoválcový JAWY??? To by bylo s předěláním leda tak na motokros a věřím, že by to pojezdil i tam. On měl dar od Boha a zajel by přece i na vratech od chlííííva. Tak to si ho teda hodně vážili . Za tu jeho houževnatost a zásluhy pro sport a naší zem - mělo být mino jiné i minimálně pojmenování ruzyňského letiště, .

Franky (117) napsal 26.03.2020 v 22:26+1

Moc pěkný článek!
František byl MotoBůh! Ať již prací s řídítky - nebo o nic méně zajímavějším ústním podáním.
Dalibor Janek tehdy pouze nahrál a doslova přepsal to, co a hlavně jak František řekl!
Sám jsem jeho projev zažil naživo a do smrti mi bude mrzet, že se nám nepodařilo splnit plán zajet s Františkem na TT 1997.
U nás v Plzni a okolí je ještě stále mnoho pamětníků a dílen, kde Fanánek v době povinné vojenské služby v Plzni (a později jako zaměstnanec Škodovky) skládal přes noc stroje z půjčených komponentů a po víkendu opět rozebíral a vracel (třeba u Radčic pod Zámečkem jsou na dílničce stále vyvěšeny fotky s Františkem z počátku 50. let.
Nu---a z uvedených důvodů jsem před časem seskládal historii --- kterak přesně vzniklo legendární spojení ŠTATNÝ / JAWA / ČESKOSLOVENSKO a jak velkou roli v tom měla naše Plzeň.
Postupem času - jak člověk poznává další skutečnosti - jsem si musel Františka vážit více a více. Třeba o konstruktéru Jawy Křivkovi v podstatě neřekl vyloženě křivé slovo. Přitom Křivka ho nesnášel a také stál více méně za odejitím Františka z podniku Jawa (respektive nekorektně = vyhozením ve smyslu = "... s oběma čtyřválci nám na titul pojede /po smrti Billa Ivy-ho / S. Grassetti, a Vy už Františku na titul ve Světě nemáte...") stál Křivka.
To nakonec František nepopíral (zvláště, když vyprávěl, co dokáže se čtyřválcovou Jawou --- proti favorizované MV Augustě s Giacomo Agostinim --- malinkatej ďábel Bill Ivy! Im memoriam vicemistr světa na Jawě v 1969).
I Giacomo Ago 1968 prohlásil do médií, že nová čtyřválcová Jawa je nejrychlejší motocykl MS, a až Čechoslováci vychytají dětské nemoci - nebude mít konkurenci.
V té době měl František stále potenciál na prý "nezajímavé" cca 5. místo ve světě!!!
(Z dnešního pohledu blázinec).

Nu a jak vlastně došlo k legendárnímu spojení?:
//motoplzen.com/zajimavosti/110-moto-historie-slavne-zavody-v-plzni-v-minulem-stoleti

josef58 (340) napsal 26.03.2020 v 22:25

Komik, Pink a jenda,...
zde ta vítězná JAWA 350

Asenad (205) napsal 26.03.2020 v 19:05

https://www.youtube.com/watch?v=tiNMk3EWnsg

jendazeleny (92) napsal 26.03.2020 v 17:37

Jelo se jen 7 závodů a 4 nejlepší se započítávaly.... To bylo dost málo!

Milan1963 (49) napsal 26.03.2020 v 15:58

Pěkné připomenutí. F. Št'astného jsem osobně znal a když vyprávěl, tak to také stálo zato. Třeba se jednou Jawa vrátí...ale lidi jako F. Št'astný - těžko.

PRESLY (179) napsal 26.03.2020 v 15:22+1

…, vše odjeto na legendární Jawa 350 2X OHC …., pak svět velkých cen dobili 2T japonské rakety... ....

Bubrak-ZX10R (1437) napsal 26.03.2020 v 15:10

supr clanek, muselo to byt moc krasny v ty dobe

jinak moc nerozumim jak se tam pise o tom, ze by nevydrzely ventily na Havlove Jawe, to byly dvoutakty ne? nebo to byl nejaky ten ventil na dvoutaktu (neco sem cetl ze se davaly ventyly na ten prepousteci kanal ci co) ?

H123 (69) napsal 26.03.2020 v 15:00+2

konečně zase nějaký normální ( a ke všemu krásný ) čtení ... momentálně se nic neděje .... budoucnost nejistá ..., takže číst o historii je rozhodně lepší než se ukájet nad tím , že si "hvězdy pohoní plejstejšny" ( anebo , že Fabio je doma )...

klidně sem prdněte další ročník

Lubos64 (71) napsal 26.03.2020 v 14:28+3

Mám rád Františka Šťasného. Už hodně let jezdím 12 listopadu do Kochánek. U jeho parku to řádně zdvihnu na zadní a vzdávám mu tak i dnes ve svých skoro šedesáti, tímto pubertálním způsobem čest. Prostě tichá vzpomínka.
Nicméně s názorem jak to za komančů pěkně fungovalo, se vší úctou k chváličům těch časů, zcela zásadně nesouhlasím.

Jenislav (-1) napsal 26.03.2020 v 14:17

Pěkné počteníčko,to zahřeje....

ivano (110) napsal 26.03.2020 v 13:51+4

Ijon - přesně...mám obě vydání. První z 87 a druhé z 95... a jak jsem to čtení o Frantovi hltal přes humorné zážitky, flustraci, neúspěchy i výhry - od závodů na kolech, přes motocyklové mistrovství světa až po závodění s Fordem Fiesta. Krásné čtení a ta doba nenávratně v prdeli !!! A nesmím opomenout ani Gustu Havla s jakým odhodláním a nasazením životů závodili za českou JAWU a českou zemičku aby se měřili se světem. Ano, Jawy byly hodně rychlé ale nikdy jezdec nevěděl kdy ho vyhodí z motky . Za ty nehody není divu, že mu přestalo sloužit zdraví i tělo. A za to vše se Franta nedočkal chudák ničeho - ani od Jawy ani od státu! OSTUDA.!!! To co on vytrpěl a vydržel - to by dnešní ufňukánci ani nepřežili. Co je proti tomu bolavý paleček na noze s pauzou čtyřech závodu...
Jen pro představu výčet Františkových nehod z oné knížky pro ty, kdo ji neměl možnost čííííííst. Snad to půjde přečíst.

Komik64 (143) napsal 26.03.2020 v 13:15

Jak tady správně píše PinkP., tím nejúspěšnějším obdobím se samozřejmě nemyslí jen tahle jedna sezóna, ale tak nějak asi tucet let kolem, kdy to buď někam šlo, celkem fungovalo nebo alespoň slušně doznívalo (a to ještě trošku vlastně urazím památku apod. Bohumila Staši a dalších...)...

sekáčmagor (62) napsal 26.03.2020 v 12:39-4+6

To je zajímavé že to za těch špatných komunistů tak šlo? A dnes když to "bolševici"nebrzdí tak je to úplně v řiti....

Komik64 (143) napsal 26.03.2020 v 12:35

A když tady doporučujete knížky (a někteří se nudíte až tak, že vás zajímají virtuální závody, zápasy apod. "celebrit" = závody krys, švábů apod. ve válečných filmech chápu víc...), já přidám filmy jako Opuštěné vavříny, Sláva vítězům apod.
Stačí jen na YT správně hledat...

Komik64 (143) napsal 26.03.2020 v 12:19+1

Tohle je POTŘEBNEJ a PŘÍNOSNEJ ČLÁNEK !!!

Když se tady tak kolikrát dohadujem, zdá se mi, jako by mnozí o tomhle nejúspěšnějším období naší silnice ani nevěděli...
Při připomenutí VŠECH (nejen bedny, ale i "jen" ta celková, ale i jiná místa hned pod bednou, o kousíček dál, Man apod.) úspěchů Franty a spol. (a za jejich podmínek !!!) pak úplně jinak uvidíte zase naopak různé Kornfíky apod., co v necelých 27 nemají potřebu zkusit něco dalšího...

Ijon (13) napsal 26.03.2020 v 09:45+1

Doporučuji samozřejmě knížku Šťastný František, který podle Františkova vyprávění sepsal Dalibor Janek. Pamatuju se, že jsem jí četl ještě na pokračování ve Světě motorů.
S "normalizací" silniční aktivity Jawy pomalu skončily stále větším chaosem, se Štastným se v roce 1970 už nepočítalo, on sám si nikdy neodpustil, že do Jawy zlanařil kamaráda Billa Ivyho, který se na krajně problematickém dvoudobém čtyřválci zabil.

ZKM30 (25) napsal 26.03.2020 v 09:44+1

Doporučují přečíst si knihu Na plný plyn František Šťastný. Je to super co všechno naší závodnicí dokázali.

papiboy (195) napsal 26.03.2020 v 09:08+1

To boli časy... S dedom sme od konca 60. rokov šaleli pri okruhu, ktorý už dnes s kamošmi voláme len "Starobrno"

Po roku 1989 som bol plný očakávania, že Jawa a ČZ - už neblokované súdruhmi - to znovu roztočia.

Bol som hodne naivný.

Teraz už darmo čakám na to, že Jawa roztočí tie svoje čínske motory a postaví sa na štartovný rošt MotoGP.
Ten vlak už dávno ušiel...

PinkPanther (519) napsal 26.03.2020 v 08:26+10

Díky za krásný článek a připomenutí toho výjimečného ročníku
8.4.2020 to bude už 20 roků co nás František Šťastný navždy opustil, ale v našich srdcích stále žije. Díky Františku.




TOPlist