Komise GP upřesňuje startovní proceduru s platností pro všechny třídy Grand Prix
Text: Petr Czyž | Foto: LCR Honda CASTROL | Zveřejněno: 7.5.2025 | Zobrazeno: 2 732x
Při závodu MotoGP™ v Texasu nastal těsně před startem chaos poté, co Marc Márquez (Ducati) opustil startovní rošt s cílem zrušit startovní proceduru a vyměnit pneumatiky. Komise GP při svém dubnovém zasedání odsouhlasila upřesnění pravidel pro startovní proceduru tak, aby jejich výklad byl příště zcela jasný. Dále byla odsouhlasena možnost testu s motocyklem třídy MotoGP pro jezdce, který se vrací zpět po zranění, o což již dříve žádala Aprilia kvůli Jorge Martina, ale žádost ji byla zamítnuta. Další novinkou je, že stroje pro rok 2027 se nebudou moci testovat během letošní sezony, ale až po jejím skončení, poprvé v rámci listopadového testu 2025.
Pro zjednodušení postupu a předchozích protokolů bude nyní zavedena penalizace pro jezdce, kteří opustí nebo nenastoupí na startovní rošt, čímž se odstraní rozdíl mezi jezdcem, který opustí startovní rošt z technického důvodu, nebo jezdcem, který opustí startovní rošt kvůli výměně pneumatik v důsledku počasí.
S okamžitou platností platí ve všech třídách, že pokud jezdec z jakéhokoliv důvodu opustí startovní rošt, musí začít zahřívací kolo z boxové uličky, zaujmout svou původní pozici na startovním roštu a absolvovat standardní penalizaci v podobě dvou dlouhých kol. To platí i pro jezdce, kteří na startovní rošt nevyjedou.
Není možné určit, zda jezdec opustí startovní rošt kvůli skutečnému technickému problému nebo kvůli změně nastavení motocyklu/pneumatiky, a proto musí být trest v obou případech stejný. Nové předpisy zjednodušují pravidla pro všechny strany včetně fanoušků a diváků a zároveň zachovávají výhodu pro jezdce, kteří správně zvolili pneumatiky.
S okamžitou platností budou mít nyní jezdci MotoGP™, kteří byli zraněni a vynechali závody, možnost provést test se strojem MotoGP™, což jim pomůže ve fyzické přípravě. Není to povinné a týká se to pouze jezdců třídy MotoGP™. Aby jezdec tuto možnost měl, musí vynechat tři nebo více po sobě jdoucích závodních víkendů GP nebo se v průběhu sezony nezúčastní daných podniků po dobu nejméně 45 po sobě jdoucích dnů. Podnikem se rozumí Grand Prix nebo samostatný oficiální test trvající déle jak jeden den. Pondělní testy po GP a jednodenní testy po skončení sezony se počítají jako součást Grand Prix, po níž následují.
Jednodenní test musí být proveden na okruhu, na kterém je výrobci povoleno testovat podle jeho koncesního řádu nebo na jakémkoli okruhu, na kterém se po testu v téže sezoně neuskuteční žádná další Velká cena MotoGP™. Nelze testovat v průběhu osmi týdnů před Velkou cenou MotoGP™, která se koná na stejném okruhu. Použité pneumatiky se započítávají do přídělu testovacího týmu výrobce a lze použít maximálně tři sady.
Výrobci třídy MotoGP™ MS silničních motocyklů uzavřeli dohodu, že během sezony 2025 nebudou testovat stroje specifikace 2027. To znamená, že testování motocyklu specifikace 2027 bude povoleno až od 17. listopadu 2025.
Bude zaveden nový limit pro přihlášky na divokou kartu ve třídách Moto2™ a Moto3™, aby bylo zajištěno, že jezdci, kteří chtějí startovat ve více závodech, budou motivováni k tomu, aby usilovali o stálou účast, a ne o maximalizaci účasti na divokou kartu. Nový limit je nyní 3 divoké karty na jezdce a sezonu. Kromě toho bude každý tým také omezen na maximálně tři přidělené divoké karty za sezonu.