Juan Martínez: Márquez nedělá stejnou chybu dvakrát

Juan Martínez se v paddocku Mistrovství světa silničních motocyklů pohybuje od roku 1994. Začínal jako technik u týmu Repsol Honda, později vedl týmy Gibernaua a Haydena a dnes kromě jiného komentuje závody pro španělskou televizi. Po sedmi odjetých Velkých cenách se rozhodl letošní šampionát zhodnotit. 

Repsol Honda letos slaví své 25. výročí. Jak byste ohodnotil spolupráci týmu s Márquezem? 

Repsol Honda patřila v paddocku vždy k těm nejlepším, a to i přestože někdy nedosahovala výsledků, jakých by si tým přál. Momentálně žijeme v éře, které absolutně dominuje Marc Márquez. Ostatní jezdci to pak mají kvůli tomu těžké v tom, že jsou s ním neustále srovnáváni. Jsme svědky fenoménu, něco podobného dlouho neuvidíme. 

Pracoval jste s Doohanem, Crivillém, Okadou, Rossim... Jaká vzpomínka se vám ve spojitosti s některým z nich hned vybaví? 

Vybrat jen jednu vzpomínku je velmi obtížné. Řekl bych spíše, že si velmi cením období od chvíle, co jsem v roce 1997 nastoupil do týmu, až do roku 2003, kdy jsem se stal crew chiefem. U Hondy jsem byl prvním ne-japonským technikem, kterého Showa pustil do továrního týmu, byla to pro mě obrovská výzva. 

Mick Doohan měl silný charakter. Zažili jsme těžké časy, které nás však jen posílily. Mezi své nejkrásnější zážitky bych pak zařadil ty, které jsem prožíval nejintenzivněji. Díky nim jsem "rostl".

 

První třetina sezóny 2019 je za námi. Co si o ní zatím myslíte? 

Marc dokáže zvládnout složité situace a pokud udělá chybu, podruhé ji nezopakuje. A právě to je rozdíl mezi špičkovým jezdcem, jakým on je, a zbytkem startovního pole. Jeho úhlavní rivalové o sobě trochu pochybují. Je ale pravda, že až do minulého závodu byly rozestupy mezi jednotlivými piloty menší. Marcův pád ze začátku sezóny umožnil Doviziosovi přiblížit se mu. 

Jsou okruhy, pro které nemáme dostatečně tvrdé pneumatiky, Marc se trápí a závod je tak více otevřený. Bylo tomu tak například v Mugellu. Ale momentálně nevidím nikoho, kdo by ho mohl porazit. 

Po tom, co Marc v zimě podstoupil operaci ramene - čekal jste, že bude jezdit tak konzistentně? 

Marc už několik obtížných situací ve své kariéře prožil. Do týmu Hondy vstoupil velmi mladý, což jej nutilo tvrdě dřít a nevzdávat se. Přechod Jorgeho do Hondy ho donutil nesnižovat své standardy. A to je pro elitního sportovce velmi důležité. Nesmí se dostat do situace, kdy je sám se sebou spokojený. 

V letošním roce se zdá Marc silnější než kdykoliv předtím. Ví, co dělá a svými výsledky posílá soupeřům devastující poselství. 

Jorge Lorenzo má potíže s přizpůsobením se Hondě, zdá se však, že se každým závodem zlepšuje. Jak vidíte jeho progres vy? 

To, co momentálně prožívá Jorge, se děje každému z nás. Když zestárneme, obtížněji se přizpůsobujeme změnám. Nemyslím si, že by někdo mohl zpochybnit to, že je Jorge dobrý. Myslím, že je jedním z nejlepších závodníků historie MotoGP. Přinejmenším v posledních letech, co závody sleduji. 

V Barceloně ukázal, že co se rychlosti týče, zlepšil se. Čelit nové výzvě není nic jednoduchého, rozdíly mezi jednotlivými jezdci jsou teď navíc v královské kubatuře velmi těsné a motocykly jsou mimořádně dobré. To znamená, že když do toho nemůžete dát sto procent, skončíte na konci výsledkové listiny. 

Co si myslíte o jezdci, který se stal pětkrát světovým šampionem a už podruhé v krátké době změnil tým? 

Jorge ukázal, že se dokáže vylízat i z těch nejtěžších situací. Čím je člověk starší, tím více nad vším přemýšlí. Od Aragonu má Jorge smůlu na zranění, a to mu na klidu taky nepřidává. 

Ale nepochybuju o tom, že pokud vytrvá a tým Repsol Hondy ho podpoří, uvidíme Jorgeho brzy bojovat o vítězství v závodě. 

Honda udělala, co se maximálky týče, obrovský krok kupředu. Pódia a pole positions však získávají také Ducati, Suzuki a Yamaha. Jsme svědky nejvyrovnanější sezóny vůbec? 

Řekl bych, že všechny motorky jsou prakticky na stejné úrovni. I díky tomu jsou časy tak těsné. O tom, kolikátí projedete cílem, rozhodují malé detaily. 

Loni to bylo v Assenu hodně těsné. Co můžeme letos očekávat? 

Jak těsný závod bude, bude záležet na počasí. V Assenu je pár hodně důležitých zatáček. Mezi ně patří 10. a 11., kde to nejvíce ujíždí a vy si tak musíte hlídat pneumatiku. 

Co se zbytku trati týče, tak jsou prakticky všechny zatáčky ve svahu a přilnavost je zde dobrá. DÍky tomu se jezdci cítí bezpečně, a to dělá závody tak vyrovnané. Jiné to však je, pokud není ideální počasí a je nízká teplota dráhy. V zatáčkách 6 a 7 nebo 13 a 14 si musíte hodně věřit, pokud jimi chcete projet rychle. Ten, komu se to povede, uspěje v celém závodě. 

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 2 Kč
křtitel přispěl 2 Kč
fidlimydli přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist