Jedenáctá GP sezony – Velká cena České republiky

Jezdci a týmy světového šampionátu absolvovali přelet ze Spojených států do Evropy, protože na řadě je druhá Grand Prix z tří podniků, které následují těsně po sobě. Mistrovství světa silničních motocyklů přijíždí do jihomoravské metropole a prvními pátečními tréninky na Masarykově okruhu v Brně odstartuje přípravu na jedenáctý podnik sezony - bwin Grand Prix České republiky.

Kapitoly článku

Historie závodění v Čechách je velmi bohatá a Brno v ní hraje jednu z nejdůležitějších rolí. První závody na jihu Moravy se datují od roku 1906. První závod světového šampionátu motocyklů jeli v Brně v roce 1965 na dráze, která měřila necelých čtrnáct kilometrů. Tam motocykly zůstaly s různými obměnami tratě až do roku 1982, kdy tato dráha již nevyhovovala světovým standardům bezpečnosti. Postavil se nový automotodrom a od roku 1987 je pravidelnou zastávkou světového šampionátu silničních motocyklů (mimo roku 1992). Okruh v Brně mají rádi jezdci, členové týmů, ale také diváci, kteří jsou nedílnou součástí každého podniku. Právě Velká cena České republiky se může chlubit jednou z nejvyšších návštěvností v celém kalendáři seriálu Grand Prix.
Masarykův okruh v Brně měří celkem 5403 metrů, nejdelší rovinku má 636 metrů dlouhou a dráhu širokou 15 metrů. Jezdci v jednom kole projedou celkem 14 zatáčkami 6 levými a 8 pravými. Rekord okruhu v kubatuře MotoGP drží Jorge Lorenzo, který v roce 2012 zajel čas na kolo 1'56,274 sekundy. Jorge Lorenzo je rovněž držitelem kvalifikačního rekordu, jenž zajel také loni, když pole position vyhrál časem 1'55,799 sekundy. Jediné, co v Brně stále odolává útokům novějších a novějších motocyklových prototypů je maximální rychlost 311,2 kilometry za hodinu, protože ta od roku 2004 patří italskému jezdci Maxi Biaggimu.
!!! Prosím věnujete pozornost časovému harmonogramu. Pořadí závodů je jiné než na jaké jsme v Brně zvyklí. Jako první startuje v 11:20 hodin závod Moto2, ve 13:00 hodin odstartuje prestižní MotoGP a víkend v Brně uzavře závodem ve 14:30 hodin kubatura Moto3 !!!


MotoGP – preview

V pozici lídra průběžného hodnocení přijíždí s jednadvaceti body náskoku Marc Márquez (Repsol Honda Team), dvacetiletý nováček královské kubatury a neuvěřitelný talent. V Indianapolisu vyhrál svůj třetí závod v řadě a v letošní sezoně celkem čtvrtý, což mu dává potřebnou sebedůvěru do dalšího podniku sezony, kterým je tentokrát Velká cena České republiky. Loni v Brně Márquez závodil ještě v sedle šestistovky Moto2 a závod vyhrál, takže má jisté předpoklady podobný výkon zopakovat také o nadcházejícím víkendu. I když trať v Brnění není jeho nejoblíbenější, závodní podnik jako takový má Španěl rád a jak uvedl před cestou na jih Moravy, cítí se tam velmi dobře. Osudy motocyklových závodníků jsou skutečně nevyzpytatelné, protože Marc Márquez měl svoji kariéru nalinkovanou od jeho začátků v 125ccm kubatuře, po přestupu do nové Moto2 byl blízko zisku titulu, ale přišel pád v Malajsii a problémy s dvojím viděním, které jeho závodní kariéru mohly definitivně ukončit. Osud chtěl jinak a Márquez je nyní v prestižní MotoGP, kde hájí barvy HRC a je na nejlepší cestě vyhrát mistrovství už v premiérovém ročníku. Do konce sezony je ale stále dost daleko.
Cestu za svým prvním titulem v královské kubatuře MotoGP si pádem a zraněním klíční kosti v německém Sachsenringu zkomplikoval druhý jezdec tovární stáje Hondy Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Letošní ročník je pro Pedrosu klíčový, protože v něm získal nejen šanci dál pokračovat s továrním týmem, ale hlavně díky tomu bojovat o vysněný titul, který mu tolik let uniká. Když byl Pedrosa v týmu s Casey Stonerem, bylo všem jasné, že se blíží příchod Marca Márqueze a také bylo jasné, kdo mu z dvojice Stoner – Pedrosa, bude muset uvolnit místo. Nakonec vše vyřešil Casey Stoner svým rozhodnutím ukončit závodění na dvou kolech a Dani Pedrosa získal další šanci mistrovství vyhrát. Letošní ročník zahájil skutečně velmi výraznými výkony, které mu umožnily vést mistrovství až do osudného momentu v Německu. Toto zaváhání stačilo, aby do čela pustil svého týmového kolegu a zároveň největšího rivala v jedné osobě. Loni Dani Pedrosa předvedl naprosto skvělou druhou polovinu roku, pokud by něco podobného letos zopakoval, mohl by ve finále konečně titul získat. Rozhodně by si to zasloužil.
Třetí Španěl v řadě Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) má v MotoGP už dva tituly, je to rovněž podobně zázračný jezdec, jakým je nyní Marc Márquez, ale nemůžu si pomoct, Lorenzo od určité doby bere celý ten závodní svět hodně z nadhledem. V letošním roce obhajuje titul a nemá to rozhodně s Márquezem snadné, protože tam nyní je určitý rozdíl v použitých technologiích jednotlivých výrobců, které dávají jedné nebo druhé straně výhodu. Není to už čistě o jezdeckých kvalitách, které jsou v případě Jorge Lorenza jeho nejsilnější zbraní, ale vzpomeňme jak těžce si musel svůj kredit v MotoGP vybojovat. Neměl to vůbec snadné a dlouho byl ve stínu Valentina Rossiho. Rodák z Mallorky ale zatnul zuby, nenechal se vyvést z míry a šel si svoji cestou, která ho nakonec přivedla k dvěma titulům a v neposlední řadě také k uznání nejen odborné veřejnosti, ale hlavně u fanoušků. Hodně si jich Lorenzo získal svým postojem k návratu svého dávného rivala a svoji bojovností a vnitřní silou nic předem nevzdávat. Dnes na Márqueze ztrácí pětatřicet bodů a obhajoba se tím komplikuje, nicméně Yamaha připravuje novou technologii převodovky, kterou mají v plánu nasadit co nejdřív a to je jedna z věcí, která by Lorenzovi mohla pomoci v boji s továrními Hondami. Další věc jsou pohonné jednotky, jejich životnost a jak dalece může být Španěl při závodění agresivní. To jsou věci, které vědí jen u Yamahy a jen těžko je někde budou vykládat.
Průběžně čtvrtý je v průběžném hodnocení Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing). Ital jede po dvou letech u Ducati znovu v barvách Yamahy a pro jeho fanoušky je to návrat k normálu a konečně něco, co připomíná skutečného Valentina Rossiho. Aby prorazil na nejvyšší pozice, tak k tomu zatím Rossi nemá potřebnou rychlost. Současná špička je hodně vyrovnaná a Ital jen postupně získává potřebnou jistotu, kterou v posledních dvou letech každým závodem ztrácel. Není to snadné, ale můžeme vidět, že se dostává do tempa a to také naposledy předvedl v Indianapolisu. Z pozic kolem desátého místa Ital vyrazil na steč, kterou ve finále ukončil čtvrtým místem v cíli. V době, kdy ostatním začaly motorky klouzat na opotřebených pneumatikách, Rossi předváděl to, proč se na něho po celém světě chodí koukat jeho příznivci – souboje na ostří nože, touha z dané příležitosti vytěžit maximum a v neposlední řadě jeho schopnost porážet mladší soupeře, což se jeho fanouškům líbí. V případě Valentina Rossiho je to zvláštní fenomén, protože už je to nějaký rok zpátky, ale jednou v televizní anketě zjišťovali u střední generace, kdo je jejich nejoblíbenější jezdec a s přehledem to vyhrál Rossi. U starších lidí většina nezná nikoho z formule 1, ale ví kdo je to Valentino Rossi. Ne jinak tomu bude o víkendu v Brně, kde každý jeho fanoušek bude čekat na něco podobného, co předvedl naposledy v Indianapolisu.
První pětici nejlepších uzavírá Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), který je zároveň posledním jezdcem, který překročil hranici sta bodů. Na kontě jich má přesně 127, což je jen o tři méně než má čtvrtý Valentino Rossi. Z tohoto pohledu je jasné, že Crutchlow bude v Brně usilovat o to, aby závod dokončil před Rossim, vrátil mu tak porážku z Indianapolisu a v průběžném hodnocení se dostal před Itala, protože z České republiky šampionát odjíždí na jih Anglie a to je domov Cala Crutchlowa. Jenže ono to zase nebude tak snadné. Tovární jezdci Yamahy v Brně nedávno testovali a v tom bych viděl jejich velkou výhodu pro nadcházející víkend. Cal Crutchlow je ale velký bojovník a při soubojích si většinou nebere servítky. Perfektní výsledky v podobě umístění na stupních vítězů zaznamenal v sérii závodů od Francie po Německo (až na závod v Barceloně), nicméně ani v Laguně a Indianapolis umístění na pódiu nezískal. To bude chtít odčinit v Čechách a proto můžeme očekávat zcela určitě podobnou bitvu jakou jsme měli možnost sledovat naposledy v Americe.
V průběhu desátého závodního podniku sezony v Indianapolis Motor Speedway oznámil Stefan Bradl (LCR Honda Team), že prodloužil kontrakt s Honda Racing Corporation a u LCR Hondy bude pokračovat také v příštím roce. V IMS se německému jezdci ale příliš nedařilo. Dokázal jezdit poměrně dobré časy, ale také si několikrát vyzkoušel tvrdost okruhu, když spadl a nakonec mohl být rád za devět bodů a fakt, že odjíždí nezraněn. Průběžně sedmý Andrea Dovizioso (Ducati Team) vítá příchod Cala Crutchlowa k tovární Ducati, i když jak říká s Nicky Haydenem si velmi dobře rozuměli, což všem také dokázali v závěru závodu GP Indianapolisu, kde oba málem havarovali. Takové závodění a podobné souboje se zase líbí fanouškům, protože bez nich by ty závody byl opravdu hodně sterilní. Šest bodů ztrácí na Doviziosa osmý Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini), jenž hodně zvolna začíná konečně závodit blíž předním příčkám a naposledy svedl v IMS hezkou bitvu o čtvrté místo. V jeho případě bych to ještě viděl na souboj s Bradlem o celkové šesté místo.
Američan Nicky Hayden (Ducati Team) hledá možnosti, jak prodloužit kariéru v motocyklovém mistrovství světa prototypů. Ducati s ním neprodloužila smlouvu, angažovala do svých řad Cal Crutchlowa a Američan bude koncem roku bez práce. Možná vše dopadne jinak a Hayden z MotoGP jen tak nezmizí, protože se rýsuje jistá spolupráce s American Honda Motor Company, která by mohla financovat jeho působení u LCR Hondy, kde by závodil v sedle produkční RC213V. Zatím ale není vyloučena jeho cesta k Forward Racingu, který zase láká jezdce na možnost závodit s téměř kompletní M1, která bude rovněž se statusem produkčního motocyklu. První desítku průběžného hodnocení uzavírá Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), který má pro rok 2014 smlouvu jistou, takže alespoň v tomto směru může zůstat v klidu.
Nejlepším jezdcem kategorie CRT zůstává s 56 body Španěl Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). Jezdec motocyklu ART má dvacetibodovou výhodu před testovacím jezdcem Ducati Michelem Pirrem (Pramac Racing), který je v průběžném dvanáctý a právě v Brně pojede závod za zraněného Bena Spiese. Spies byl od začátku sezony sužován zdravotními problémy kvůli zraněnému rameni, které plně vyléčil až v polovině sezony. Indianapolis měl být místem jeho návratu k závodění a vlastně začátkem sezony. Bohužel Spies v přípravě na Velkou cenu havaroval a zranil si levé rameno. Američan měl tento týden absolvovat další vyšetření, jejíchž výsledek stanoví přibližnou dobu léčby.

Česká Grand Prix je samozřejmě velkou příležitostí vidět české závodníky v akci. Na okruhu v Brně se v letošním roce představí hned dva jezdci. Tím prvním je Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), jenž už má nějaké zkušenosti v MotoGP a loni si na okruhu v Brně připsal body za deváté místo v cíli. Bohužel v Indianapolis havaroval, takže kvůli zdravotním problémům nenastoupil do závodu. Jak na tom bude v Brně nám prozradí první páteční tréninky.
Poprvé se domácímu publiku představí v roli jezdce královské kubatury Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project). Pešek v letošním roce naskočil do rozjetého vlaku MotoGP jen s minimální přípravou a to je v tak vyrovnané konkurenci znát. Nicméně doma je doma a rozhodně by Lukáši Peškovi a jeho fanouškům udělalo velkou radost, kdyby své první body v šampionátu získal právě na domácí půdě. Bohužel účast Lukáše Peška v jeho domácí Grand Prix je nyní v ohrožení, protože tým již nemíní tolerovat problémy s financemi, které měl český jezdec to stáje Came IodaRacing Project přinést. Jak to nakonec opadne, tak to je zatím ve hvězdách.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Milan Hlavatý - (Odebírat články autora)
Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist