Japonská Suzuki a její historie v mistrovství světa

Japonská společnost Suzuki Motor Corporation letos slaví 100.výročí založení. Její historie se datuje od roku 1909, kdy Michio Suzuki založil Suzuki Loom Works (výroba tkalcovských stavů), jenž byl předchůdcem Suzuki Loom Manufacturing Company, která byla založena dne 15.března 1920 v městě Hamamatsu. Od tohoto okamžiku Suzuki zahájila obchod a výrobu od tkalcovských stavů až po motorky, auta, lodní závěsné motory nebo třeba čtyřkolky. Dnes Suzuki vyrábí víc automobilů než BMW, Mazda a Subaru dohromady. V závodech mistrovství světa nastoupila Suzuki před šedesáti lety a právě v roce jejich kulatin vyhráli v královské MotoGP světový titul v soutěži týmů a jednotlivců.

Kapitola (1) – Začátky

V roce 1909 založil Michio Suzuki firmu Suzuki Loom Works (výroba tkalcovských stavů), předchůdce společnosti Suzuki Loom Manufacturing Company z roku 1920. Tento rok je u Suzuki začátkem obchodu a výroby nejen tkalcovských stavů, ale také motorek, aut, čtyřkolek a závěsných lodních motorů.

Kapitola (2) – 50.léta, cesta od tkalcovských stavů na asfalt

Po druhé světové válce bylo Japonsko v ekonomické krizi a společnost Suzuki nebyla výjimkou, takže bylo nutné přistoupit k její reorganizaci. Od roku 1952 došlo k rozhodnutí začít vyrábět mopedy.

Rok 1952 – první motorové kolo

První motorové kolo pojmenovali “Power Free“ a bylo navrženo tak, aby si ho mohli pořídit i ti, kteří měli hlouběji do kapsy. Motor byl dvoudobý 36ccm, uložený v rámu klasického kola. Při jízdě bylo možné využít své vlastní síly a opřít se do pedálů, využít plné nebo částečné síly motoru.

Kapitola (3) – 60.léta, cesta na závodní dráhu

Od závodní premiéry až po nadvládu Degnera, Andersona a Suzuki.

Rok 1960 – závodní premiéra

Prvním závodem, kde jel stroj značky Suzuki byl TT na ostrově Man. Všichni tři jezdci na Suzuki závod dokončili.

Rok 1962 – první úspěchy

Východoněmecký závodník Ernst Degner byl jezdcem, který pro Suzuki vyhríl jejich první závod. Bylo to na ostrově Man v rámci TT 1962 a závod vyhrál v sedle prototypu 50ccm s názvem RM62. Ve vývoji prvních motorek Suzuki byl Degner rozhodujícím článkem. Poté, co v roce 1961 utekl z východního Německa, byl mužem, který Suzuki pomáhal s vývojem dvoudobých strojů, přičemž využíval svých technických znalostí a schopností.

Rok 1962 – létající Kiwi

V posledním podniku sezony 1962 vyhrál pro Suzuki první závod třídy 125ccm Hugh Anderson, Novozélanďan a bývalý hráč ragby. Závod se jel tehdy v Argentině na dráze Autódromo Oscar Alfredo Gálvez v Buenos Aires.

Rok 1963 – Mitsuo Itoh

Pro Suzuki druhý rok v mistrovství světa silničních motocyklů. Vývojový inženýr z Hamamatsu, Mitsuo Itoh, vyhrál TT na ostrově Man. Jeho vítězství vešlo do dějin, jelikož byl prvním a zatím jediným Japoncem, který tento nebezpečný závod vyhrál.

Rok 1963/1965 – Andersonův triumf

V roce 1963 vyhrál Hugh Anderson pro Suzuki šampionát v třídě do 50ccm a 125ccm a ve stejné sezoně jim v obou třídách také pomohl k zisku titulu v soutěži výrobců. V roce 1964 vyhrál třetí titul s motocyklem 50ccm a v roce 1965 slavil čtvrtý titul v třídě do 125ccm. Suzuki získávala v nižších třídách nadvládu a Anderson v sedle Suzuki potvrdil status legendy.

Rok 1966 – dvouválec a Hans-Georg Anscheidt

Na úspěchy Andersona navázal Němec Hans-Georg Anscheidt, který jezdil s dvouválcem RK66, jehož maximálka byla na 170 kilometrech za hodinu. Nadvládu potvrdil v třídě do 50ccm v letech 1966, 1967 a1968. Skvělou éru pro Suzuki uzavřel titulem 125ccm v roce 1970 další německý závodník Dieter Braun.

Kapitola (4) – 70.léta, Barry Sheene a roky slávy

Po šedesátých letech v nichž Suzuki zaznamenala velké úspěchy v nižších třídách, byla její pozornost zaměřena na vývoj větších a těžších prototypů. Také v této oblasti se dočkali velkých vítězství.

Rok 1971 – první triumf s pětistovkou

V Belfastu vyhrál první závod s motorkou 500ccm Australan Jack Findlay.

Rok 1976/1977 – zlaté roky

Mladý britský závodník Barry Sheene nastoupil do světového šampionátu a způsobil v něm doslova revoluci. Sheene byl vůbec prvním jezdcem, který se stal celebritou i mimo závodní okruhy. Jeho fanoušci ho milovali za jeho životní styl a výstřední chování podobně jako členy tehdejších slavných kapel. V roce 1976 vyhrál v sedle RG500 světový titul třídy do 500ccm. Tato legendární motorka získal tento rok prvních šest pozic v šampionátu. Barry Sheene zůstával hvězdou a také o rok později slavil další titul královské kubatury.

Kapitola (5) – 80.léta, dva Italové hlásí příchod

V osmdesátých letech chtěla Suzuki rozšířit pole působnosti a zaměřili se na Itálii. Dvojice jezdců Marco Lucchinelli a Franco Uncini byli velmi úspěšní v privátním týmu Team Gallina, jenž nasadili v roce 1975

Rok 1981 – 'Crazy Horse'

Následovníkem Brita Barry Sheena byl u Suzuki charismatický Ital Marco Lucchinelli, jehož přezdívali 'Crazy Horse'. Titul vyhrál v roce 1981 v sedle RG500. Lucchinelli velmi tvrdě bojoval s Američanem Randy Mamolou, který navzdory velké talentu nikdy světový titul nezískal.

Rok 1982 – Uncini a druhý titul v řadě

V roce 1982 přišel další úspěch italského závodníka v sedle Suzuki. Tímto jezdcem byl Franco Uncini, jemuž se povedlo vyhrát šampionát a pro Suzuki získat druhý titul v řadě.

Kapitola (6) – magický Schwantz

Další velkou osobností Suzuki byl Američan Kevin Schwantz, jehož styl jízdy byl na tehdejší dobu velkolepý a jeho fanoušky obdivovaný. Byl řadu let spojen s rivalitou a souboji s krajanem Wayne Raineym. Vyslencem Suzuki je Kevin Schwantz dodnes.

Rok 1993 – “Když vidím Boha vím, že je čas zabrzdit“

Historii začal Kevin Schwantz psát velkolepým vítězstvím v roce 1993, když jako jezdec Suzuki RGV-500 vyhrál světový šampionát, když porazil Yamahu a jejich jezdce Wayne Raineyho. Jezdec z Texasu měl neuvěřitelné charisma a jeho styl jízdy je památný už jenom ve stylu jeho brzdní, kdy padaly fyzikální limity.

Rok 2000 – Kenny Roberts Jr.

Dalším jezdcem, který Suzuki vyhrál titul mistra světa je rovněž Američan Kenny Roberts Jr., syn slavného “krále“ Kenny Robertse. Přestože vyhlídky nebyly nejlepší, stačily čtyři vítězné závody k tomu, aby v závěru sezony mohl slavit triumf. Tento titul byl pro Suzuki jejich šestý v pořadí v rámci královské kubatury a ukončil obdobá sedmi let, kdy Suzuki světový šampionát nevyhrála. V tomto roce titul Roberts Jr. vyhrál před Valentinem Rossim, začínající hvězdou šampionátu.

Kapitola (7) – současná éra

Rok 2002 byl rokem, kdy světový šampionát nasadil třídu MotoGP. Nebyla to ale jediná změna, jelikož to byl také začátek éry litrových prototypů. Po začátku, kdy bylo umožněno závodit jak půllitrům, tak litrům, bylo jasné, že výrobci zaměří pozornost na čtyřtaktní 1000ccm prototypy.

Rok 2007 – první vítězství v MotoGP

První vítězství pro Suzuki v nové třídě MotoGP získal Chris Vermeulen. Australan v sedle Suzuki týmu Rizzla vyhrál deštivé klání Velké ceny Francie 2007 v Le Mans.

Rok 2015 – zpátky ve hře

Změny objemů motorů nebyly pro Suzuki ideální a japonský výrobce na tři roky (2012,2013,2014) z mistrovství světa silničních motocyklů úplně zmizel. Zpět do hry se Suzuki vrátila v roce 2015 s továrním týmem Suzuki ECSTAR.

Rok 2016 – zpět na stupních vítězů

První vítězství od návratu zpět k závodění získal pro japonského výrobce Maverick Viňales. Španěl byl první v cíli závodu Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstonu.

Rok 2019 – fantastická sezona

Španěl Alex Rins vyhrál během sezony dva závody (Texas, Silverstone) a rok 2019 uzavřel jako čtvrtý nejlepší jezdec v pořadí celkového hodnocení mistrovství světa silničních motocyklů.

Rok 2020 – rok výročí a šampion století

Španěl Joan Mir předvedl po celou sezonu konzistenci, která slavila úspěch. V závěru roku získal Mir titul mistra světa třídy MotoGP a Suzuki vrátil po dvaceti letech na výsluní světového šampionátu. Triumf přišel přesně v roce, kdy Suzuki slaví 100.let založení a 60.let závodění v sérii Grand Prix.

Tituly mistra světa v kategorii královské kubatury – jezdci Suzuki:

1962 - 50ccm - Ernst Degner (GER)
1963 - 125ccm - Hugh Anderson (NZE)
1963 - 50ccm - Hugh Anderson (NZE)
1964 - 50ccm - Hugh Anderson (NZE)
1965 - 125ccm - Hugh Anderson (NZE)
1966 - 50ccm - Hans-Georg Anscheidt (GER)
1967 - 50ccm - Hans-Georg Anscheidt (GER)
1968 - 50ccm - Hans-Georg Anscheidt (GER)
1970 - 125ccm - Dieter Braun (GER)
1976 - 500ccm - Barry Sheene (GBR)
1977 - 500ccm - Barry Sheene (GBR)
1981 - 500ccm - Marco Lucchinelli (ITA)
1982 - 500ccm - Franco Uncini (ITA)
1993 - 500ccm - Kevin Schwantz (USA)
2000 - 500ccm - Kenny Roberts, Jr. (USA)
2020 – MotoGP – Joan Mir (SPA)

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 10 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist