Historie Grand Prix Malajsie

Letos se pojede již 17. Grand Prix Malajsie, po okruzích Shah Alam a Johor se seriál GP zabydlel v Sepangu.

1991 První Grand Prix Malajsie se koná na okruhu Shah Alam, ve třídě 500 ccm vítězí John Kocinski na Yamaze. Italové vládnou menším třídám, Luca Cadalora bere vítězství v dvěstěpadesátkách, Loris Capirossi ve třídě 125 ccm.
1992 Mick Doohan vítězí v pětistovkách o více jak 10 sekund před Wayne Raineym. Třetí závod v kariéře 500 ccm jede Alex Criville a hned končí třetí. Luca Cadalora si zopakuje své vítězství ve čtvrtlitrech, 125 ccm se stává kořistí pro Alessandra Gramigniho, který se toho roku stane prvním jezdcem historie, jenž získá světový titul na stroji Aprilia.
1993 Wayne Rainey vítězí stylem start-cíl před Darylem Beattim a Kevinem Schwantzem. V závodě třídy 250 ccm bylo hned šest jezdců potrestáno za předčasný start, poté se z prvního kompletního pódia v historii GP radovali japonští jezdci. Zvítězil Nobuatsu Aoki (s divokou kartou bude letos startovat v závodě MotoGP) před Tetsuyou Haradou a Tadayuki Okadou.
1994 Mick Doohan v pohodě vítězí v závodě třídy 500 ccm před Johnem Kocinskim a Shinichi Itohem. Max Biaggi získává první z následných čtyř vítězství ve třídě 250 ccm.
1995 Mick Doohan potřetí vítězí ve třídě 500 ccm. Garry McCoy získává své první vítězství v GP, když se však raduje pouze z polovičních bodů ze závodu třídy 125 ccm, který byl po dvanácti kolech zastaven pro déšť.
1996 Luca Cadalora debutuje vítězstvím na motocyklu Honda 500 týmu Erva Kanemota, v zahajovacím závodě roku získává pole position Tadayuki Okada s dvouválcovou Hondou.
1997 Poslední závod na okruhu Shah Alam. Ve svých třídách získávají čtvrté vítězství Doohan a Biaggi. Valentino Rossi při své cestě za světovým titulem vítězí v závodě třídy 125 ccm.
1998 První a také jediná návštěva okruhu Johor. Mick Doohan získává při cestě za pátým světovým titulem páté vítězství v GP Malajsie 500 ccm.
1999 Poprvé se jede na okruhu Sepang, kde se následně konají všechny ostatní GP Malajsie. Kenny Roberts jr. debutuje na motocyklu Suzuki vítězstvím ve třídě 500 ccm. Loris Capirossi zahajuje obhajobu svého titulu ve třídě 250 ccm těsným vítězstvím před Tohru Ukawou. Japonec Masao Azuma, v současnosti technik pneumatikářského koncernu Bridgestone, vyhrává na Hondě závod třídy 125 ccm a jak jinak než na pneu Bridgestone.
2000 Kenny Roberts jr. při cestě za světovým titulem opakuje své vítězství ve třídě 500 ccm.
2001 Poslední závod třídy 500 ccm vyhrává Valentino Rossi. Daijiro Kato si vítězstvím v závodě třídy 250 ccm připisuje zisk světového titulu.
2002 První závod čtyřtaktní éry MotoGP na okruhu Sepang se stává, po ohromném souboji s Valentinem Rossim, kořistí Maxe Biaggiho a motocyklu Yamaha.
2003 Valentino Rossi vyhrává s motocyklem Honda závod třídy MotoGP a v nejprestižnější třídě si připisuje třetí titul Mistra světa. Daniel Pedrosa vyhrává závod třídy 125 ccm a v osmnácti letech se raduje ze svého premiérového titulu Mistra světa.
2004 Valentino Rossi opakuje své vítězství z předchozího roku, tentokrát ovšem na motocyklu Yamaha. Andrea Dovizioso si druhým místem v závodě třídy 125 ccm zajišťuje světový titul. Casey Stoner triumfuje v závodě třídy 125 ccm a získává pro KTM první vítězství v historii silničního Grand Prix.
2005 Ducati má poprvé v historii MotoGP dva jezdce na pódiu – vítězí Loris Capirossi a Carlos Checa dojíždí třetí. Valentino Rossi končí v závodě třídy MotoGP druhý a získává tak svůj pátý titul v nejprestižnější třídě. Casey Stoner vítězí v závodě třídy 250 ccm poté, co vedoucí jezdec šampionátu Daniel Pedrosa havaroval ve druhém kole.
2006 Valentino Rossi zvítězil v závodě MotoGP, ve kterém dlouho bojoval s Lorisem Capirossim. Startovní rošt byl vytvořen z výsledků tréninků, protože kvalifikace byla kvůli průtrži mračen zrušená.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist