Hervé Poncharal - 2. část

Hervé Poncharal není jen majitelem týmu Monster Yamaha Tech3, ale i předsedou sdružení týmů IRTA. A jaké jsou jeho názory na chystané změny pravidel MotoGP a co si myslí o Moto2?

Diskuze o změně pravidel v roce 2011, možná už v roce 2010, už začaly. Budou ty změny zásadní, nebo jen kosmetické? Co je vlastně v plánu?


"Pokud se podíváme, co se stalo u týmu Scot, který musel z finančních důvodů vyměnit jezdce, pokud se podíváme kolika týmům se momentálně vůbec nedaří (myšleno ekonomicky), pokud se podíváme na startovní rošt, kde je pouze 17 motocyklů, tak se musíme zcela jasně zamyslet nad tím, co dál a hlavně jak z toho. Nemyslím si toitž, že by se hospodářská situace v nejbližších dvou sezónách moc zlepšila. Jistě se z toho trochu vzpamatuje, ale půjde to hodně pomalu. A proto musíme hledat nějaké řešení. Pokud by sice továrny vyrobily více motocyklů, ale nikdo by si je nekoupil, tak se samozřejmě nic nezmění. Ale existují různé nápady, jak to změnit."

Jaká je tedy strategie a jak najít z toho východisko?

"Komise Grand Prix se skládá z Dorny, FIM, MSMA a IRTA. Momentálně se snaží každý doslova hodit na stůl nějakou myšlenku, některé jsou dobré, některé doslova hloupé. Některé je možné v praxi použít, jiné absolutně né."


"Všichni z nás, tedy Dorna, FIM, MSMA a IRTA jsme ale rozhodli, že během 5-ti let, tedy 2007 až 2011 pojedou v MotoGP motorky o obsahu 800 cm. Takže normálně by mělo toto rozhodnutí platit do konce roku 2011. Ale i o tom se diskutovalo a existuje také několik návrhů. Jeden z nich je, že by standartní motory o obsahu 1000 ccm byly zabudovány do prototypových "šasí", tedy tak jak v nové třídě Moto2, ovšem s tím rozdílem, že budou použity motory různých továren a s individuálním vývojem jednotlivých dílů. Nyní čekáme na konkrétní návrh od MSMA, jak zredukovat výdaje ve třídě MotoGP. Neboť i v tomto existuje mnoho návrhů, o kterých se diskutuje a my musíme nalézt to nejlepší řešení. Na rok 2010 zřejmě nebude ještě mnoho změn, to je příliš brzo, ale v roce 2011 budou změny určitě!"

Když pomineme hospodářskou krizi, jak vidí tuto situaci všechny čtyři zúčastněné strany, jaká tedy panuje nálada?

"Za to, kolik motocyklů MotoGP bude na gridu, není zodpovědná jen Dorna a IRTA. Spokojeny nejsou ani továrny - MSMA - a to je hodně důležité. V praxi to znamená, že se chceme dobrat takovému řešení, aby satelitní týmy mohly jezdit závody za přijatelné peníze. Pochopitelně, že to nejde přes noc, ale každý chápe současnou situaci a společně se snažíme najít řešení a já sám si myslím, že továrny přijdou s několika dobrými myšlenkami".


Proč je takový obrovský zájem o novou kubaturu Moto2?

"Protože jednoznačně odpovídá současné situaci. Mluvíme o finančních problémech a ten kdo chce mít v současných dvěstěpadesátkách Top materiál, tak musí zaplatit 1,1 až 1,2 miliony Euro pouze za leasing jedné motorky a to si mohou pro dva jezdce dovolit snad jen dvě stáje." 


"Ostatní se o to nějak pokouší, ale nefunguje to. Jsou prostě "v zemi nikoho". Kromě toho dvoutakty momentálně skoro nikoho nezajímají.

Proto si myslím, že Moto2 je skutečně "in the Air", Prostě odpovídá současné těžké době a je o hodně lacinější, než současná třída 250 ccm. "


"Moto2 nebude pochopitelně úplně laciná, ale rozhodně lacinější než kubatura současná."

Jak tedy bude tato nová třída vlastně vypadat?


"Máme jistotu, že každý bude mít stejný motor a stejné pneumatiky, což znamená, že už nebudou jen tři nebo čtyři jezdci, kteří budou moc vyhrávat závody. Naopak závodění bude jak napínavější, tak i lacinější. A to je to, co si každý dnes přeje.Tato nová kubatura se tak objeví na světě v ten nejsprávnější okamžik. Kromě toho to bude poslední krok před MotoGP a tak i pro týmy královské kubatury bude hodně důležité a zajímavé vidět, kdo z těch mladých talentů umí opravdu jezdit a né jen, kdo si může dovolit pronajmout ten nejlepší motocykl. A z toho se skládá celá mozaika. Vždyť se do ní přihlásilo předběžně 93 jezdců, to je realita." 

"93 závodníků to chtělo zkusit, k tomu není třeba žádný komentář".

Jaká tedy bude sezóna 2010 pro tým Tech3 z tohoto pohledu?

"Nebude jistě jednoduché, starat se o čtyřčlenný tým. Tedy o dva jezdce v MotoGP a o dva v Moto2. Ale já se na to obrovsky těším a udělám vše proto, aby to fungovalo. Jistě Moto2 bude úplně jiná než MotoGP, která je prostě úplně nahoře. To je ale také správná politika. V Moto2 budeš mít více volnosti. Budeš si moci vybrat dva jezdce sám, tedy ty, které opravdu budeš chtít. Přinese to prostě čerstvý vítr. A to i proto, že budeš moci i motocykly upravit dle svého vkusu."

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist