GP Portugalska – Mistrem světa je Bastianini s Arenasem, Oliveira vyhrál závod MotoGP
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 22.11.2020 | Zobrazeno: 22 008x
Sezona 2020 začala dle plánu v Kataru, ale už mimo plán bez královské kubatury a kvůli koronaviru následovalo dlouhé čekání až do druhé poloviny července než se mohlo pokračovat dál. Téměř každý víkend byl nějaký závod a nakonec se jich stihlo odjet patnáct. Patnáct v případě Moto3/Moto2, čtrnáct MotoGP. O titulu mistra světa královské kubatury už rozhodl závod ve Valencii, kde slavil Joan Mir. Až Portugalsko rozhodlo o dalších dvou titulech. Ten v Moto3 vybojoval Albert Arenas, titul mistra světa Moto2 získal Enea Bastianini. Vítěství v závodě Moto3 si na konto připsal Raul Fernandez, Australan Remy Gardner slavil svůj první triumf v Moto2. Vítězem posledního klání sezony MotoGP je domácí jezdec Miguel Oliveira. Příprava na novou sezonu 2021 začíná únorovými testy v Sepangu. Jaká to bude sezona a zda skutečně v Kataru začne, to je za současné situace jen stěží možné odhadnout.
Kapitoly článku
MotoGP – Závod
Když jezdci přijeli na startovní rošt, aby tam společně s členy týmu absolvovali startovní proceduru, šéf IRTA Herve Poncharal zorganizoval poděkování Carmelu Ezpeletovi. Jezdci se postavili do půlkruhu a šéfovi Dorny zatleskali, aby tím vzdali hold jeho enormnímu úsilí dokončit letošní sezonu. Pro všechny je to jejich práce, takže zjednodušeně mu poděkovali za to, že letos mohli pracovat. Přítomen byl také prezident FIM Jorge Viegas, který je v Portimau doma, jelikož je Portugalec.
Do 25kol závodu odstartoval z první řady Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3), Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) a Jack Miller (Pramac Racing). Druhá řada a Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol), Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) a Stefan Bradl (Repsol Honda Team). Třetí řada a trojice Johann Zarco (Esponsorama Racing), Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP) a Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing). Jelikož je již o držiteli titulu mistra světa rozhodnuto, ve hře byl nyní titul vicemistra světa, o který usiloval Franco Morbidelli a Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Oba dělily jen 4 body. O pohár konstruktérů soupeřila Ducati a Suzuki.
Po startu si vedoucí pozici udržel domácí borec Miguel Oliveira. Těsně za Portugalcem jel Franco Morbidelli, Jack Miller, Cal Crutchlow a Pol Espargaró. Alex Rins byl šestý, takže souboj o celkové druhé místo v šampionátu zatím prohrával. Problém měl Francesco Bagnaia (Pramac Racing), který téměř zastavil a propadl se na poslední místo. Důvodem byl kontakt s Joanem Mirem, který do Itala v zatáčce tvrdě narazil a schytalo to rameno, které mu vykloubil. Bagnaia později pro velké bolesti odstoupil. V nájezdu do třetího kola havaroval hned v první zatáčce Brad Binder (Red Bull KTM Factory Team) a namále měl Joan Mir, který tam trefil zadní kolo Zarcovy Ducati. Mezi tím si první Oliveira vytvořil náskok ve výši dvou sekund.
Po pěti kolech už Miguel Oliveira vedl náskokem téměř tří sekund. Na druhém místě pokračoval Franco Morbidelli, půl sekundy za Italem jel Jack Miller. Dvě sekundy za pódiovou pozicí byl čtvrtý Cal Crutchlow, který měl za sebou Pola Espargara, Stefana Bradla a Johanna Zarca. Na tuto skupinu ztrácel osmý Alex Rins přes jednu sekundu. Co se týče tovární Yamahy, tak Maverick Viňales byl čtvrnáctý, Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) patnáctý.
V polovině závodu zůstával na špici Miguel Oliveira, jemuž to jelo výborně a jeho náskok už atakoval hranici čtyř sekund. Druhý v závodě pokračoval Franco Morbidelli, jehož ale téměř dojel Jack Miller, takže tady se rýsoval souboj o dvacet bodů. Chyboval Pol Espargaró a tak se na čtvrté místo posunul Cal Crutchlow. Španěl ve službách KTM si ale pozici rychle vzal zpátky a bylo vidět, že chtěl svůj poslední závod v barvách rakouského výrobce zajet co nejlépe. Když bylo deset kol před konce, odstoupil Joan Mir, jehož sužovala nějaká technická záležitost. Bohužel pro Suzuki to znamenalo ztrátu vítězství v Poháru konstruktérů 2020. Miguel Oliveira vedl náskokem 1,2 sekundy a vše bylo v jeho rukou.
Když do cíle zbývalo šest kol, dostal se třetí Jack Miller na rozdíl čtyř desetin za druhého Franca Morbidelliho. Čtvrtý Pol Espargaró ztrácel na stupně vítězů přes sedm sekund, takže tady se žádný souboj nerýsoval. O šesté místo bojoval Johann Zarco s Calem Crutchlowem, který udělal chybu, byl dlouhý na brzdy a to znamenalo propad na deváté místo. V jednadvacátém kole byl náskok Oliveiry na 4,6 sekundy a nervozita v jeho týmu narůstala, třebaže už letos Portugalec jeden závod vyhrál v Rakousku. Australan Miller už klepal na blatník Morbidelliho M1, takže zajímavá bitva v samotném závěru klání, kterou si Ital rozhodně nepřál. Tři kola před cílem havaroval Lorenzo Savadori (Aprilia Racing Team Gresini).
Skvělý výkon předvedl Miguel Oliveira, který svůj domácí závod vyhrál stylem start-cíl a své klukovské sny proměnil v realitu. Bravo. Na druhém místě projel cílem Jack Miller, který v posledním kole dokázal předjet svého italského rivala, sezonu ukončit druhým místem v cíli a pro Ducati získat vítězství v soutěži výrobců. Třetím jezdcem v cíli portugalské GP je Franco Morbidelli, který je zároveň vicemistrem světa. Po skončení závodu došlo na loučení týmů s jezdci, kteří přestupují jinam nebo jejich kariéra pomalu končí. To byl případ Ducati, LCR Hondy nebo loučení Valentina Rossiho s továrním týmem Yamahy. Mistrem světa pro rok 2020 je v třídě MotoGP Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR).
22°C, dráha suchá, 28°C, vlhkost: 46%
1. | # | 88 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 41'48.163 |
2. | # | 43 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | +3.193 |
3. | # | 21 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | +3.298 |
4. | # | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +12.626 |
5. | # | 30 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | +13.318 |
6. | # | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | +15.578 |
7. | # | 6 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | +15.738 |
8. | # | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +16.034 |
9. | # | 73 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | +18.325 |
10. | # | 5 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | +18.596 |
11. | # | 12 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +18.685 |
12. | # | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +18.946 |
13. | # | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | +19.159 |
14. | # | 20 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | +24.376 |
15. | # | 42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | +27.776 |
16. | # | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | +34.266 |
17. | # | 82 | Mika KALLIO | FIN | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | +48.410 |
18. | # | 53 | Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | +48.411 |
Závod nedokončil/neklasifikován: | |||||||
# | 32 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | ||
# | 36 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | ||
# | 33 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | ||
# | 63 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.