GP Nizozemska v Assenu – závod

Na trati v holandském Assenu se uskutečnil další podnik mistrovství světa silničních motocyklů. Závod třídy do 125 ccm se jel nadvakrát, ve dvěpade si Lukáš Pešek připsal jeden bod a v MotoGP měl neuvěřitelnou smůlu Nicky Hayden.

Závod třídy do 125 ccm se jel nadvakrát. První čás se po devíti kolech kvůli dešti zastavila a poté se odjel sprint na pět kol. Po prvním startu šel do čela Bradley Smith, který si ihned utvořil výrazný náskok před svými pronásledovateli. Za ním vyrazili Simone Corsi, Joan Olivé a Nicolas Terol. Skvělý úvod měl Sandro Cortese, který se po několika kolech dokázal probojovat na třetí místo. Bojoval mimo jiné také s Sergio Gadeou, který ale musel hned ve druhém kole odstoupit pro poruchu svojí Aprilie. Hodně výrazný byl i Marc Marquez a také překvapení této části, další mladý Španěl Efren Vasquez. Hodně se v této části propadli Mike Di Meglio a Simone Corsi, kteří spolu ve čtrvtém kole bojovali o patnácté místo. V osmém kole se na kamerách objevily první kapky, což byla předzvěst uadálostí, které následovaly o kolo později. Kamera nestačila zabírat jezdce, kteří se povalovali v kačírku kolem tratě. A byli to hlavně jezdci z čela závodu. Jako první havaroval Bradley Smith a hned jej napodobili Marc Marquez a Efren Vazquez. V zápětí byly vyvěšeny červené vlajky a závod byl přerušen. Paradoxně po 25 minutové pauze při startu tzv. „mokrého“ závodu již byla trať opět suchá a všichni jezdci nastoupili se slickami. Na opakovaný start nenastoupili Marquez ani Vazquez, kteří se v limitu pěti minut nedostavili do svého boxu a nebyli tedy na restart připuštěni. Bylo jasné, že tento sprint na pouhých pět kol bude atraktivní podívaná plná agresivních útoků. To, co předváděli jezdci během této druhé části ani nelze popsat. Větší část tohoto pětikolového dostihu odvodil vepředu Joan Olivé a z mnoha útoků a předjetí je třeba vyzdvihnout manévr Esteve Rabata, který se přes tři jezdce přesypal do čela závodu. Pak ale nezvolil správnou stopu v jedné ze zatáček, v několika dalších ji ještě chvíli hledal a propadl se na konečné šesté místo. V závěrečném spurtu se nejlépe orientoval mazák Gábor Talmacsi, který si tak dojel pro první letošní vítězství. Na bednu ho doprovodili Joan Olivé a Simone Corsi. Skvělý závod korunoval ziskem čtvrtého místa Sandro Cortese a na místě pátém dojel suverén první části Bradley Smith. Mike Di Meglio si připsal devět bodů za sedmé místo a s celkovými 141 body zůstává v čele šampionátu. Na druhém místě je Simone Corsi se 125 body, třetí Olivé má na svém kontě 94 bodů a o jeden méně si připsal Gábor Talmacsi, který se po dnešním vítězství dotáhl na čtvrté místo. Jeden bod dělí i pátého Nicolase Terola (82 b.) a šestého Stefana Bradla (81 b.).


Výsledky třídy do 125 ccm


1 G. TALMACSI HUN Bancaja Aspar Team 9'04.520
2 J. OLIVE SPA Belson Derbi + 0.128
3 S. CORSI ITA Jack & Jones WRB + 0.255
4 S. CORTESE GER Emmi - Caffe Latte + 0.340
5 B. SMITH GBR Polaris World + 0.425
6 E. RABAT SPA Repsol KTM 125cc + 0.568
7 M. DI MEGLIO FRA Ajo Motorsport + 0.846
8 A. IANNONE ITA I.C. Team + 0.928
9 N. TEROL SPA Jack & Jones WRB + 1.438
10 R. DE ROSA ITA Onde 2000 KTM + 2.554
11 S. BIANCO ITA S3+ WTR San Marino Team + 2.829
12 S. BRADL GER Grizzly Gas Kiefer Racing + 3.021
13 T. KOYAMA JPN ISPA KTM Aran + 3.201
14 M. RANSEDER AUT I.C. Team + 3.600
15 H. VAN DEN BERG NED Degraaf Grand Prix + 4.547


Závod třídy do 250 ccm byl vypsán jako „mokrý“, což znamenalo, že by se v případě deště nepřerušoval, tak jako tomu bylo v předchozí třídě. Do závodu po včerejším pádu bohužel nenastoupil Karel Abraham. Od startu nejrychleji odpálil Alex Debon, následovaný Thomasem Luthim a Aleixem Espargarem. Po pár zatáčkách se ale k velké radosti česko-švýcarského týmu objevil v čele Luthi a jel tak, že po několika kolech měl už velice slibný náskok. Za ním následovala dvojice Debon a Alvaro Bautista, který svého krajana po chvíli předjel a vydal se na stíhačku Luthiho. V desátém kole upadl Mattia Pasini a po stejném konci v Doningtonu si připsal druhou nulu. Zhruba v polovině závodu se Bautista dotáhl na vedoucího jezdce a osamoceně odjížděli zbytku pole. Několikrát se i předjeli a přestože měl Švýcar jednu chvíli i dvousekundový náskok, v cíli se smál Alvaro Bautista, který v dnešním závodě zvítězil před Thomasem Luthim. Největší bitvy se sváděly o třetí místo. Byli v nich zainteresováni Marco Simoncelli, který nakonec tuto bitvu vyhrál a dále Alex Debon, Hiroshi Ayoama, Mika Kallio a Hector Barbera. Ten předváděl vskutku zajímavé kousky, zejména když na jednom místě vyjet dnes třikrát mimo trať a jedna z těchto chyb rozhodla i o čtvrtém místě, na němž byl nakonec klasifikován Alex Debon. Barbera byl po tomto neúspěšném útoku pátý, Hiroshi Ayoama šestý a vedoucí muž šampionátu Mika Kallio sedmý. Lukáš Pešek si připsal jeden bod za patnácté místo.
Kallio i nadále zůstává v čele šampionátu i když s náskokem pouhého jednoho bodu před Simoncellim (140 :139 b.). Na třetím místě je Alex Debon (114 b.), stejně jako ve dvackách se vítěz dnešního závodu dostal ze sedmého místa na čtvrté, kde má Bautista nyní 102 body. Na pátém místě je Mattia Pasini (98 b.), dva body na místě šestém ztrácí Hector Barbera.
Abaja je patnáctý se 25 body, Pešek je se 22 body na místě šestnáctém.


Výsledky třídy do 250 ccm

1 A. BAUTISTA SPA Mapfre Aspar Team 40'54.117
2 T. LUTHI SWI Emmi - Caffe Latte + 4.597
3 M. SIMONCELLI ITA Metis Gilera + 6.003
4 A. DEBON SPA Lotus Aprilia + 9.034
5 H. BARBERA SPA Team Toth Aprilia + 9.079
6 H. AOYAMA JPN Red Bull KTM 250 + 11.515
7 M. KALLIO FIN Red Bull KTM 250 + 12.874
8 Y. TAKAHASHI JPN JiR Team Scot 250 + 13.622
9 R. LOCATELLI ITA Metis Gilera + 21.168
10 J. SIMON SPA Repsol KTM 250cc + 28.789
11 H. FAUBEL SPA Mapfre Aspar Team + 37.607
12 R. WILAIROT THA Thai Honda PTT SAG + 37.741
13 F. LAI ITA Campetella Racing + 38.729
14 A. BALDOLINI ITA Matteoni Racing + 39.165
15 L. PESEK CZE Auto Kelly - CP + 43.037
16 E. LAVERTY IRL Blusens Aprilia + 54.171
17 A. ESPARGARO SPA Lotus Aprilia + 54.334
18 F. WATZ SWE Jaap Kingma Racing + 1'24.430
19 D. PRADITA INA Yamaha Pertamina Indonesia 1 Lap
20 I. TOTH HUN Team Toth Aprilia 1 Lap


Závod třídy MotoGP lze shrnout jedním slovem: NUDA. Na start při absenci zraněných Lorise Capirossiho a Johna Hopkinse nastoupilo šestnáct jezdců, z nichž v prvním kole ještě další dva odstoupili. Po chybě Valentina Rossiho, kterému podklouzlo zadní kolo, došlo ke jeho střetu s Randy De Punietem a oba se odporoučeli k zemi. Vale motorku však ještě zvedl a vydal se na stíhací jízdu. Pád v prvním kole postihl i Alexe De Angelise. Pozici na prvním místě roštu využil Casey Stoner, který ihned po startu všem ujel, zopakoval dominantní výkon z Doningtonu s absolutní převahou zvítězil. Stejně tak celý závod jel na druhém místě Dani Pedrosa, jehož celou dobu následoval Nicky Hayden. Když už se zdálo, že si Američam připíše své letošní první pódium, ve výjezdu z poslední zatáčky výrazně zpomalil (benzín?), byl předjet Colinem Edwardsem a dojel na čtvrtém místě. Štěstěna tak byla letos nakloněna Edwardsovi, na rozdíl od roku 2006, kdy oba bojovali o vítězství, po vzájemném kontaktu Colin upadl a pro první místo si dojel Hayden. Nejvíce se bojovalo ve skupině o páté místo, které nakonec obsadil Andrea Dovizioso před dotírajícím Jorge Lorenzem. Rossi se po pádu postupně dostal na jedenácté místo, když předjel Marca Melandriho a Toniho Eliase. V devatenáctém kole upadl ještě Anthony West, který tak cíl závodu neviděl.
Už jsem to v komentářích závodů jednou zmínil a nyní se musím opakovat. Dorna se musí rychle zamyslet nad dalším směřováním této kategorie. V cíli bylo klasifikováno třináct jezdců a prohlášení promotéra šampionátu o tom, že chtějí z MotoGP udělat skutečnou F1 na dvou kolech se naplnila. Nezbývá než dodat – bohužel.
Do čela šampionátu se po dnešním druhém místě vyšvihl se 171 body Dani Pedrosa, Rossi na něho ztrácí čtyři body. Po dvou vítězstvích má na třetím místě Stoner 142 bodů, na čtvrtého Lorenza (114 b.) se dotahuje pátý Edwards (98 b.). Následují Dovizioso (79 b.), Hayden (70 b.) a James Toseland (60 b.).


Výsledky závodu MotoGP

1 25 1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati 42'12.337 168.361
2 20 2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 42'23.647 167.612 11.310
3 16 5 Colin EDWARDS USA Tech 3 Yamaha Yamaha 42'29.462 167.230 17.125
4 13 69 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team Honda 42'32.814 167.010 20.477
5 11 4 Andrea DOVIZIOSO ITA JiR Team Scot MotoGP Honda 42'39.683 166.562 27.346
6 10 48 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 42'40.945 166.480 28.608
7 9 7 Chris VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 42'44.667 166.239 32.330
8 8 56 Shinya NAKANO JPN San Carlo Honda Gresini Honda 42'47.229 166.073 34.892
9 7 52 James TOSELAND GBR Tech 3 Yamaha Yamaha 42'50.903 165.835 38.566 10
6 50 Sylvain GUINTOLI FRA Alice Team Ducati 42'51.154 165.819 38.817
11 5 46 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 42'58.362 165.356 46.025
12 4 24 Toni ELIAS SPA Alice Team Ducati 43'00.550 165.215 48.213
13 3 33 Marco MELANDRI ITA Ducati Marlboro Team Ducati 43'11.931 164.490 59.594

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist