Ezpeleta: Moto2 je 2x lacinější než dvěstěpadesátky

Diskuze, jestli jsou Moto2 lacinější nebo stejně drahé nebo snad i dražší, jsou stále častější a častější. Zde je několik faktů a názorů, které jsem pro vás shromáždil!

K tomuto diskutovanému tématu ze začátku hned jeden citát: "Za motocykl Moto2 Suter MMX zaplatím letos méně, než vloni za tovární Derbi 125", říká manažér švýcarského jezdce Dominiqua Aegertera - vloni tým Aki Ajo 125 ccm, letos stejný jezdec v Moto2 stáje Technomag CIP. 


"Přesto tyto peníze stačí k vybudování optimální infrastruktury",
dodává dále Olivier Métraux, syn legendárního zakladatele IRTA, Michele Métrauexe. 


"Musím mít pohromadě 300 000 Euro, abych získal jízdenku na závodění v Moto2", říká celkem jasně jezdec týmu Racing Germany Arne Tode a pokračuje: "Zbytek peněz musí obstarat týmový šéf Dirk Heidolf, ten je zodpovědný za chod týmu během celé sezóny. Já budu své částky platit pravidelně", říká ex-německý mistr supersportů, který si jako cíl dává
celkové umístění v Top 10.


"Náš kompletní balíček, tedy šasí Kalex včetně motoru, zavěšením Öhlins, koly Marchesini a brzdami Brembo stojí komplet 135 000 Euro.", říkají Klaus Hirsekorn a Alex Baumgärtel z Kalex Engineering z německého Bobingenu.  


Suter šasí stálo na konci loňského roku 56 390 Euro, přičemž o měsíc dříve o 12 600 Euro více, důvod byl jediný: Jelikož si více jak 10 jezdců (ve skutečnosti celkem 13) Grand Prix objednalo tyto motocykly, tak mohl jít konstruktér Eskil Suter s cenou hodně dolů!
 

Finský majitel týmu Aki Ajo: "Počítám s částkou 1,5 milionu Euro pro tým jednoho jezdce, tedy rozhodně více než jeden milion", faktem je, že finský manažér od svého úmyslu odstoupil a své místo ve startovní listině přenechal týmu Alexe Debona "Motor Sport 69".


"Vítězná motorka pro Moto2 bude stát okolo 700 000 Euro", říká Stefan Kiefer, týmový manažér Stefana Bradla a Vladimíra Leonova.


"Dvoučlenný tým bude stát okolo 2 milionů Euro" počítá pro letošní sezónu týmový šéf Forward Racing Andrea Dosoli, dříve Hayate v MotoGP. 


Nejlacinější šasí je momentálně japonské TSR, za pouhých 38 000 Euro, ale...


"Kubatura Moto2 je levnější", říká týmový šéf Thomase Lüthiho Terrell Thien a hned vysvětluje proč: "Za leasing tovární Aprilie RSA na rok 2009 jsme platili 1,3 milionu Euro (za model LE ca polovinu - pozn. Bosso) a motorky jsme museli potom odevzdat. Nyní bude stát materiál okolo 600 000 Euro pro jednoho jezdce a motocykl bude patřit týmu i po sezóně". 

Zatímco firma Suter (13 motocyklů ve 40 členném startovním poli) má jako "tovární" tým italskou stáj Italtrans s jezdcem Robertem Rolfem, tak japonská Moriwaki (jezdci Nieto, Pešek, Guerra, Elias, Ivanov, Lüthi) ze samého začátku žádný rozdíl nedělá, ale: "Na začátku dostaneme všichni to stejné, tedy motocykl deváté vývojové řady. Ovšem jelikož my dáváme k dispozici naše know-how, tak Moriwaki vyvíjí nové díly, které my dostaneme jako první", říká manažér Thomase Lüthiho, Terrell Thien a dodává: "Pak už samozřejmě bude záležet na každém týmu, jak si bude svůj motocykl dále vyvíjet".


"Pokud ještě byla Aprilia v "závodě", tak její šasí stálo 200 000 Euro - včetně továrních techniků", potvrdil našemu serveru jeden z majitelů týmů. "K tomu je ale třeba započítat ceny za motory Honda (na rok 2010 - 55 000 Euro), které se budou měnit po třech závodech a na konci sezóny se musí odevzdat nazpět."


"Kubatura Moto2 je jasně levnější",
říká Carmelo Ezpeleta a vysvětluje proč: "Pokud vezmeme v potaz vítězný motocykl, tak s rozpočtem Moto2 by nikdo nevyhrál žádný závod dvěstěpadesátek. Vítězná motorka 250 stála vloni 1,1 milionů Euro, letos stojí nejdražší motocykl 150 000 Euro. Jistě, u vítězných motocyklů dvěstěpadesátek byly v ceně i pneumatiky, pohonné hmoty a tovární technici. Takže připočítejme k tomu ještě 300 000 Euro a máme dohromady 450 000 Euro, to se ale nedá porovnat s více než jedním milionem ve dvěstěpadesátkách!  A dále, letos máme pořád ještě jezdce na "čekací listině" k těm 40 stabilním, vloni jich bylo 22, kteří měli dostatek peněz a asi 8, kterým jsme finančně pomáhali."  

Sezóna 2010 bude jistě hodně zajímavá, o tom není pochyb, a to i mediálně: "Závod, kde závodí 40 motorek je pro diváky a pro média hodně zajímavý", říká Olivier Metraux a dodává: "Je to velmi zajímavé pro naše sponzory a i pro jejich zákazníky!".

Kdo z jezdců nejlépe zvládne přechod z dvoutaktů, respektive z MotoGP?

Která z firem, dodávající šasí pro Moto2, je schopna připravit pro své jezdce ten nejlepší motocykl? Jsou zde Suter, Harris, FTR, Kalex, Moriwaki, Scot, RSV, ICP, Tech3, ADV, TSR nebo snad BQR!, tedy celkem 13 různých dodavatelů šasí (motocyklů) a o nějakém Honda Cupu tedy nemůže být vůbec řeč!!!

"S dobrým šasím získáš nějakých pár desetin sekundy. Profesionální tým a prvotřídní jezdec pak zařídí zbytek", říká Eskil Suter, který má ve startovním poli 13 svých motocyklů a navíc je zodpovědný za fungování spojek všech startujících motorek.

A tak i mnozí experti říkají: "Možná bude nejlepším úplný outsider, tedy RSV (Julian Simon)".    

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist