Džípíčkáři na Dakaru

Na startu letošního Dakaru stály také dvě výrazné osobnosti známé ze světa silničních motocyklů a to Jurgen Van den Goorbergh a Takuma Aoki. Do cíle se ale dostal jenom prvně jmenovaný, který svým skvělým výsledkem v kategorii motocyklů velice překvapil.


Jurgena Van den Goorbergha
jsme dlouho vídali ve světě Grand Prix, kde se naposledy objevil v roce 2005 jako náhradník za zraněného Makota Tamadu a na Hondě RC211V týmu JiR jel Grand Prix Číny (6. místo) a Grand Prix Francie (14. místo). Největší úspěchy zaznamenal ale v kategorii supersportů, kde v letech 2003 a 2004 skončil shodně na celkové třetí příčce. V sezónách 2006 a 2007 jezdil hlavně holandský mistrák v supermotu, ale absolvoval i závody v enduru a trialu. Už vloni si vyzkoušel Středoevropskou rally v Maďarsku, extrémní soutěže Romaniacs a Erzberg a na začátku letošního roku vyrazil s Hondou CRF 450X na jihoamerický Dakar. Na to, že je původní profesí silničář a tuhle rally jel poprvé, je jeho sedmnácté místo v cíli určitě hodně nečekaný úspěch. Na vítězného Marca Comu ztratil 9:53,46 hodiny a jedno místo za sebou nechal našeho nejlepšího účastníka Martina Macka! “Seš blázen! Vydat se na Dakar je strašně nebezpečné,” varoval ho před závodem jeho kamarád Loris Capirossi. “V MotoGP závodíte před 100 000 diváky a všemi svými sponzory. Ve hře je strašně moc peněz. Na Dakaru to je úplně o něčem jiném. Moc se nevyspíte a nejdůležitější je jet tak, aby jste šetřili svůj motocykl,” srovnává Goorbergh.


Takumu Aokiho už možná mladší fandové silničních motocyklů ani neznají. Jeden ze trojice bratrů (vedle Haruchiky a Nobuatsu) v roce 1997 ochrnul po pádu při testech půllitrové Hondy, ale benzín mu vonět nepřestal. Podílí se na vývoji automobilů pro tělesně postižené a také dává lekce jízdy dětem v závodnické škole. Ve speciálně upravených terénních autech se účastní dálkových soutěží a vloni na thajské Cross Country dojel na sedmém místě. Tento úspěch ho přivedl na myšlenku startu na letošním Dakaru: “Tenhle závod jsem se zaujetím sledoval už před dvaceti lety. Hodně se těším, ale vím, že to bude velice obtížné. Nemám žádné zkušenosti s jízdou v písku a tak mým cílem je hlavně dojet.” Letos to bohužel ještě nevyšlo, Takuma figuroval se svým Isuzu ve výsledkové listině pouze po první etapě na 119. místě, pak pro něj soutěž skončila. Protože ale jeho krédo zní: “Nikdy se nevzdávám svých plánů jenom proto, že mám nějaký hendikep,” je pravděpodobné, že ho na této soutěži ještě v budoucnu uvidíme.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist