Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie

Měsíc srpen je nabitý závody mistrovství světa. Víkend v Británii je třetím podnikem v srpnu a celkově dvanáctým v pořadí světového šampionátu. Jelikož je Velká Británie v jiném časovém pásmu, dochází k posunu časů o hodinu a zejména den závodu je jiný s ohledem na pořadí klání jednotlivých tříd, protože královská MotoGP startuje už po závodu Moto3 a klání Moto2 tentokrát uzavře britskou Grand Prix na Silverstonu. Z českých závodníků je ve Velké Británii Karel Abraham (Ducati, MotoGP) a Jakub Kornfeil (KTM, Moto3).

Kapitoly článku

Silverstone Circuit (GBR)

Závody v Británii jsou nedílnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů od jeho založení v roce 1949. Nejdřív se závodilo na ostrově Man, pak kvůli bezpečnosti od roku 1977 na dráze Silverstonu. V roce 1987 se britská Grand Prix přestěhovala do Donington Parku a od roku 2010 je znovu zpátky na jihu Anglie. Silverstone leží napůl cesty mezi Oxfordem a Northamptonem. Jako většina jihoanglických okruhů, tak rovněž Silverstone leží v místě bývalého vojenského letiště odkud za druhé světové války startovaly bombardéry. Dnes patří s délkou dráhy 5900 metrů mezi nejdelší a nejrychlejší okruhy v kalendáři mistrovství světa a je domovem nejprestižnějších světových sérií na dvou i čtyřech kolech. Na dráze s šířkou sedmnácti metrů a nejdelší rovinkou dlouhou 770 metrů je celkem 18 zatáček – 8 levých a 10 pravých.

Okruh Silverstone má komplet nový povrch, což si jezdci poprvé vyzkouší až v pátek dopoledne. Poprvé si to vyzkouší také Michelin, který z toho důvodu připravil na výběr čtyři druhy směsí MICHELIN Power Slick. V případě předního obutí je to směs měkká (asymetrická), střední (symetrická) a dva druhy tvrdé (symetrická). Zadní pneumatiky mají stejné směsi a jsou v asymetrické verzi. Tvrdší směs bude na pravé straně pneumatiky, měkčí na levé, aby dosáhla co nejrychleji pracovní teploty. Pneumatiky do mokrých podmínek MICHELIN Power Rainbudou ve směsích měkká a střední jak pro přední, tak zadní pneumatiku (předek symetrický, zadek asymetrický).

Rekordy a informace MotoGP – Silverstone Circuit (GBR)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2017) – 1'59,941
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2017) – 2'01,560
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2017) – 1'59,941
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 332,4 Km/h

Délka závodu MotoGP – 20 kol (118,0 km)
GP Velké Británie – MotoGP 2017:
Stupně vítězů – 1.Dovizioso (Ducati), 2.Viňales (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'59,941 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 2'01,560 sekundy

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2018 !!!
 

Pozor, časový harmonogram pro Velkou cenu Velké Británie je jiný než na jaký jsme zvyklí při ostatních evropských závodech. Především pak pokud jde o časy v den závodu. Navíc je změna v pořadí závodů jednotlivých tříd a to ve formátu Moto3 - MotoGP – Moto2!

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem šampionátu je Marc Márquez (Repsol Honda Team), který má po jedenácti závodech sezony celkem 201 bodů. Španěl si vede výborně a je na nejlepší cestě vyhrát další titul mistra světa. Před rokem Márquez rovněž vedl šampionát, ale s náskokem šestnácti bodů, dnes je jeho náskok na hodnotě 59 bodů. To je solidní výhoda, která jezdce Repsol Hondy nemusí nutit k tomu, aby v závodech riskoval. Nicméně Márquez někdy ten adrenalin potřebuje a proto nemusíme mít oba, že by ve svém snažení vyhrát závod nějak polevil.

Na druhé pozici je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který tuší, že si tuto pozici dlouho neudrží. Yamaha ve srovnání s konkurencí nějak pokulhává a pokud se technikům v Japonsku nepodaří zázrak s ohledem na řídící elektroniku, bude muset Rossi sezonu dokončit s tím co má. Trať v Silverstonu ale není rakouský Red Bull Ring, takže naděje na stupně vítězů určitě jsou a Rossi jen tak někoho před sebe nepustí. Tým Yamahy také v neděli testoval v Misanu, takže uvidíme, zda to na jejich výkonu půjde poznat.

Po vítězství v Rakousku se na průběžnou třetí příčku posunul Jorge Lorenzo (Ducati Team). Španěl nezačal sezonu nejlépe, dlouho se pohyboval na hranici druhé desítky, ale jakmile oznámil podpis smlouvy s Hondou, jako politý živou vodou začal vyhrávat závody. Raketově stoupal pořadím a dnes ho od druhé pozice dělí jen dvanáct bodů.

O něco smutnější je Andrea Dovizioso (Ducati Team), který loni bojoval o titul až do posledního závodu roku, ale letos už to tak žhavě nevypadá. Naopak jeho týmový kolega dokázal zabrat tak razantně, že je nyní o jeden bod lepší. Dovizioso je nyní čtvrtý, třináct bodů za Rossim. Také tovární tým Ducati testoval v neděli na okruhu v Misanu a to společně s jejich zkušebním jezdcem Michele Pirrem, který v testech pokračoval ještě další dva dny.

První pětici průběžného hodnocení uzavírá Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP). Španěl není v ideálním rozpoložení a na jeho výsledcích je to znát. V posledních dvou velkých cenách dokázal nasbírat čtyři body, což je na továrního jezdce hodně málo. Pravděpodobně tam bude jistá nespokojenost s tím, že dostal přes prsty, když hovořil o výměně svého hlavního šéftechnika. Nicméně Vinales je profesionál a tak by se měl také chovat, protože jeho chování sledují i ostatní šéfové týmů.

Nejvýše postaveným jezdcem netovárního týmu je šestý Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing), jehož snahou bude si tento status udržet až do konce sezony. Příští rok pojede s týmem tovární Ducati, takže by rozhodně rád přišel s podobným výsledkem. Snadné to mít ale nebude, protože jen jeden bod za sebou má Johanna Zarca (Monster Yamaha Tech 3) a dva body ztrácí osmý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol).

Prozatím nejlepším z letošních nováčků je šestnáctý Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3). Ten naskočil do rozjeté sezony, ale jeho výkony jsou rozhodně příjemným překvapením. Malajec bude muset odolat ataku Franca Morbidelliho (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který určitě ještě neřekl poslední slovo. Švýcar Thomas Lüthi (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) jede vysněnou MotoGP, ale trápí se. Zatím nezískal ani jeden bod a už teď ví, že v roce 2019 pojede zpátky v Moto2.

Po závodu v Rakousku Scott Redding (Aprilia Racing Team Gresini) uvedl na adresu svého stroje Aprilia, že je na hovn.... a nešetřil ani kritikou týmu u něhož slovně balancoval s otázkou profesionality. Po necelých dvou dnech napsal omluvný text, kde napsal, že se všem omlouvá a neadekvátní rekci vysvětloval svým mládím. Britovi je pětadvacet. Být šéfem italské továrny o níž se někdo, koho platím právě za reprezentaci značky, takto vyjádří, no já nevím ....

Španěl Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) havaroval v Brně během warm upu a zlomil si klíční kost. Větším problémem byla zřejmě rána do zad, kde došlo ke kompresi míchy a krátkodobému znecitlivění končetin. Espargaró nezávodil v Rakousku a nenastoupí ani ve Velké Británii. Jelikož jsou týmy MotoGP vázány nasadit po deseti dnech plný počet svých strojů na startovní rošt, KTM vybrala jako náhradního jezdce Lorise Baze. Vysoký Francouz závodí ve WorldSBK s BMW a protože tam mají hodně dlouhou letní přestávku, vyzkouší si nyní prototyp KTM. Rakouský výrobce má totiž zraněného testovacího jezdce Mika Kallia, jehož do konce roku nahradí Randy De Puniet, ale ani on není stoprocentně fit.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) naposledy bodoval v Katalánsku a od té doby ne a ne dojet na bodované pozici. Samozřejmě jeho motorka je starší ročník ve srovnání s tím co jezdí jeho týmový kolega Álvaro Bautista a navíc tým Aspar letos v MotoGP končí, takže také Abraham jede s tímto týmem poslední sezonu královské kubatury. Kde bude brněnský jezdec závodit příští rok zůstává nadále s otazníkem. Jak víme byla tam jednání s týmem Avintia, takže uvidíme. Každopádně po jedenácti závodech je Karel Abraham na průběžné třiadvacáté pozici.

MotoGP – MS po GP Rakouska:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 201
2. Valentino ROSSI ITA Yamaha 142
3. Jorge LORENZO SPA Ducati 130
4. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 129
5. Maverick VINALES SPA Yamaha 113
6. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 105
7. Johann ZARCO FRA Yamaha 104
8. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 103
9. Andrea IANNONE ITA Suzuki 84
10. Alex RINS SPA Suzuki 66
11. Dani PEDROSA SPA Honda 66
12. Jack MILLER AUS Ducati 61
13. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 57
14. Tito RABAT SPA Ducati 35
15. Pol ESPARGARO SPA KTM 32
16. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 24
17. Franco MORBIDELLI ITA Honda 22
18. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 17
19. Bradley SMITH GBR KTM 15
20. Scott REDDING GBR Aprilia 12
21. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 11
22. Mika KALLIO FIN KTM 6
23. Karel ABRAHAM CZE Ducati 4
24. Thomas LUTHI SWI Honda  
25. Stefan BRADL GER Honda  
26. Xavier SIMEON BEL Ducati  
27. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JA-NE přispěl 2 Kč
jannyk přispěla 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
skinny přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist