Dvanáctá GP sezony – Velká cena Velké Británie

Druhá polovina sezony je pořádně nabitá. Ve dvou měsících máme hned šest Grand Prix a z toho tři v Evropě a tři v tichomoří. Tuto sérii odstartuje závod na jihu Anglie, kde britskou Grand Prix znovu přivítá okruh Silverstone. Závodní areál ve Walesu stále ještě není hotový, takže jihoanglický okruh může počítat s bohatou diváckou návštěvou. Z českých závodníků bude v Anglii Jakub Kornfeil, jemuž na Silverstone patří rekord okruhu a loni tam slavil své první umístění na stupních vítězů - Octo British Grand Prix.

Kapitoly článku

Silverstone Circuit (GBR)

Závody v Británii jsou nedílnou součástí kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů od jeho založení v roce 1949. Nejdřív se závodilo na ostrově Man, pak kvůli bezpečnosti od roku 1977 na dráze Silverstonu. V roce 1987 se britská Grand Prix přestěhovala do Donington Parku a od roku 2010 je znovu zpátky na jihu Anglie. Od roku 2014 je ve hře společnost Circuit of Wales s níž promotér Dorna uzavřel smlouvu a je držitelem práv na britskou Grand Prix. Závodit se mělo na nově postaveném okruhu ve Walesu, ale okruh zatím není a tak můžou v Británii pořádat Grand Prix díky vstřícnosti vedení závodního areálu v Silverstone.

Silverstone leží napůl cesty mezi Oxfordem a Northamptonem. Jako většina jihoanglických okruhů, tak rovněž Silverstone leží v místě bývalého vojenského letiště odkud za druhé světové války startovaly bombardéry. Dnes patří s délkou dráhy 5900 metrů mezi nejdelší a nejrychlejší okruhy v kalendáři mistrovství světa a je domovem nejprestižnějších světových sérií na dvou i čtyřech kolech. Na dráze s šířkou 17 metrů a nejdelší rovinkou dlouhou 770 metrů je celkem 18 zatáček – 8levých a 10pravých.

Rekordy a informace MotoGP – Silverstone Circuit (GBR)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2015) – 2'00,234
Rekord okruhu – Dani Pedrosa - Honda (2013) – 2'01,941
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 2'00,234
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 332,4 Km/h

Délka závodu MotoGP – 20 kol (118,0 km)
GP Velké Británie – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Rossi (Yamaha), 2.Petrucci (Ducati), 3.Dovizioso (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 2'00,234 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Valentino Rossi - (Yamaha) – 2'16,486 sekundy

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

V Brně zasedala Komise Grand Prix a jedna ze změn (od r.2017) se týká situace, kdy během závodu MotoGP dojde na výměnu motorek v boxech. U této výměny budou moci u jednoho jezdce asistovat maximálně čtyři mechanici, kteří budou muset použít schválenou ochrannou přilbu. Při výměně motorky nesmí být zařazen převodový stupeň, ten smí dát až samotný jezdec.

MotoGP – Preview

Lídrem průběžného hodnocení je po jedenácti závodech sezony Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl ve službách továrny Hondy má letos velkou šanci získat mistrovský titul, protože jeho náskok nyní představuje 53 bodů, což je zatím vůbec největší rozdíl mezi prvním a druhým jezdcem v pořadí. Na okruhu v Silverstone Márquez vyhrál dvakrát a z toho jednou to bylo v MotoGP (2014). Loni vyhrál na jihu Anglie pole position, ale závod na mokrém povrchu už nedokončil, takže na tento výsledek by samozřejmě jen nerad navázal. Tým Repsol Hondy má za sebou test v Brně, takže příprava na víkendový podnik proběhla již s mírným předstihem a teď se jen uvidí, jak moc závody ovlivní samotné počasí, které je v Británii nepředvídatelné.

Na druhou pozici se po závodu v Brně posunul Ital Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Jezdec tovární Yamahy získal na Moravě dvacet bodů a vzhledem k tomu, že jeho týmový kolega Lorenzo nebodoval, zaznamenal posun pořadím směrem nahoru. Tato situace sice nejvíc nahrává vedoucímu Márquezovi, ale Rossi se bude snažit jak umazat z náskoku lídra, tak získat maximum bodů na Lorenza. Loni závod na Silverstone vyhrál a pokud by to samé zopakoval také letos, udržel by si tím pořád nějakou naději na celkové vítězství. Ztráta 53 bodů je nicméně už teď příliš velká.

Třetí Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) měl v Brně potíže s přední pneumatikou, což Španěla nakonec odsoudilo k dvěma zastávkám v boxech a poslední pozici v závodě. Je zřejmé, že letošní ročník není pro něho zcela ideální, protože jen stěží bychom u něho hledali onu pověstnou jistotu. Španěl je rychlý, to ano, ale body dávají po skončení závodů a v tom to trošku skřípe. Je jasné, že závěr sezony, a vlastně také jeho éry u Yamahy, bude především o bitvě s týmovým kolegou Rossim. Oba teď dělí šest bodů, což je minimum, ale další zaváhání si Lorenzo už nemůže dovolit. K jeho štěstí je nyní na řadě Silverstone, okruh, kde se mu v minulosti dařilo, protože tam umí vyhrávat závody. Počasí může mít znovu hlavní slovo a na to se Lorenzo musí připravit.

Ne zrovna ideální sezonu prožívá čtvrtý v pořadí Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Pozice to není na první pohled zase nějak zvlášť špatná, ale při bližším pohledu na jeho bodové konto je vidět, že je Španěl absolutně mimo možnost atakovat týmového kolegu, na kterého mu schází 88 bodů. Problém je i s dvojicí jezdců Yamahy, protože tam třeba na Lorenza už ztrácí 29 bodů. Pedrosa si mohl polepšit v Brně, ale na vodě to nedal a získal jen čtyři body. Je zřejmé, že to letos Španěl nemá snadné a můžeme pozorovat jistou míru ztráty koncentrace, motivace, kdo ví čeho ještě. Změna výrobce pneumatik, změny elektroniky, prototypu RC213V, to všechno Pedrosovi evidentně nesedlo. Navíc si čím dál tím víc přestává rozumět s šéftechnikem Ramonem Aurinem a to rozhodně na pohodě nepřidá. Do konce sezony zbývá odjet sedm Grand Prix, tak uvidíme, jak si s tím jeden z nejzkušenějších závodníků na startovním roštu královské kubatury poradí. Jeho bývalý guru Alberto Puig jen nedávno řekl, že by měl už přestat hledat problémy kolem sebe, ale v sobě.

Na páté pozici je po jedenácti kolech sezony Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar), který je zatím posledním jezdcem s tříciferným bodovým kontem. Španěl sezonu dobře odstartoval a byl vidět v boji o přední příčky, což gradovalo jeho prvním umístěním na stupních vítězů v Le Mans. Nicméně čím blíž byla sezona ve své první polovině, tím víc Viñales vyklízel pozice. Suzuki zatím není úplně ideální na vodě a vzhledem k tomu, jak proměnlivé máme letos podmínky, je to znát.

Dvojice jezdců tovární Ducati Andrea Iannone (Ducati Team) a Andrea Dovizioso (Ducati Team) má za sebou těžkou Grand Prix v České republice, protože rovněž doplatili na problémy s přední pneumatikou. Průběžně šestý Andrea Iannone závod MotoGP v Brně dlouho vedl, ale jak jeho přední guma ztrácela na objemu, tak také on ztrácel pozice a ve finále si vybojoval jen osm bodů. Závod z podobného důvodu vůbec nedokončil Andrea Dovizioso, který se tak posunul na průběžnou osmou příčku. V Británii zase bude o čem mluvit, protože je venku video, kde si Iannone kladivem rozbil okno u dveří na svém Porsche. Vše nezapomněl zdokumentovat nějaký jeho kamarád a aby to viděli opravdu všichni, tak si to dal Iannone na svůj Instagram. Důvodem mělo být zamčené auto a klíče v zapalování.

Na sedmé pozici je nyní Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3), nejlépe umístěný jezdec netovárního týmu. Espargaró jede posledním rokem s týmem Tech 3 a rozhodně by si rád tento status udržel. Jeho týmovým kolegou pro příští dvě Grand Prix nebude Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), ale Alex Lowes, jezdec Yamahy v mistrovství světa superbiků. Britský závodník Smith si totiž minulý týden zranil nohu během tréninku na poslední závod vytrvalostního MS v Německu a kdo ví jak to s ním nakonec bude, protože se už hovoří o další operaci. Po závodu v Brně měl Alex Lowes šanci si vyzkoušet prototyp M1, jako odměnu za vítězství v osmihodinovém klání v Suzuce. Tehdy Brita ani ve snu nenapadlo, že nastoupí do domácí Grand Prix v pozici jezdce MotoGP. Alex Lowes je dvojče Sama Lowese z Gresiniho stáje Moto2, takže příští dva víkendy máme na dráze další bratrskou dvojici.

První desítku uzavírá Cal Crutchlow (LCR Honda), který je v Británii hvězdou číslo jedna. A aby taky ne, když je po pětatřiceti letech prvním Britem, který vyhrál závod královské kubatury v seriálu Grand Prix. Britovo startovní číslo #35 tak má cosi do sebe. Přitom víkend v Brně byl pro Crutchlowa hodně divoký, když třeba v sobotu poslal svoji Hondu až za plot, ale v neděli zvolil přesnou kombinaci tvrdosti pneumatik a po zásluze vyhrál. Nyní je na programu jeho domácí Grand Prix a vyhrát na Silverstone, tak to by bylo opravdu něco.

Druhým britským jezdcem v poli je Scott Redding (Octo Pramac Yakhnich), který letos v Nizozemsku vybojoval třetí místo. Naposledy v Brně válčil podobně jako většina jeho soupeřů s obutím, takže nedokázal výborně rozjetý závod dotáhnout až do úspěšného konce. V roce 2013 závod v Británii vyhrál, ale to byl ještě jezdcem Moto2. V MotoGP zajel na jihu Anglie nejlépe loni, protože to obsadil šestou příčku. Před domácím publikem se bude chtít Redding vytáhnout a o to bude závod královské kubatury zajímavější. Crutchlow, Redding a Lowes proti zbytku světa.

MotoGP – Stav po GP České republiky:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 197 bodů
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 144
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 138
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 109
5 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 100
6 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 96
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 81
8 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 79
9 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 76
10 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 66
11 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 63
12 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 54
13 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 51
14 - Jack MILLER - AUS - Honda - 42
15 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 42
16 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 39
17 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 38
18 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 35
19 - Tito RABAT - SPA - Honda - 26
20 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 24
21 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 23
22 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 8

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist