Dvacet let závodů Grand Prix v Jerezu

Okruh Jerez de la Frontera oslaví v neděli dvacátou Grand Prix v řadě, čímž se po Jerezu může pochlubit pouze holandský Assen a britský Donnington. Od roku 1987 se ve španělské Andalusii konají závody Grand Prix, které každoročně přitahují statisíce diváků do ochozů nejjižnější evropské zastávky.

1987: Při první Grand Prix v Jerezu se radoval z vítězství v nejprestižnější třídě Australan Wayne Gardner, jenž se na konci roku radoval ze zisku světového titulu třídy 500 ccm. Závod kategorie 125 ccm se stal kořistí Fausta Gresiniho, současného majitele týmu Fortuna Honda s jezdci Marco Melandrim a Toni Elíasem.
1988: V Jerezu se jela Grand Prix Portugalska a ve třídě 500 ccm dokončily motocykly Yamaha na prvních čtyřech místech, nejvýše pak byl Eddie Lawson. Domácí barvy dostal na nejvyšší stupínek cílového pódia Jorge Martinez, který se podruhé na tomto okruhu radoval z vítězství v dnes již zaniklé třídě 80 ccm, ze svého prvního vítězství se v závodě čtvrtlitrů radoval Juan Garriga.
1989: Eddie Lawson zopakoval své vítězství z roku 1988, tentokrát jel ovšem na stroji Honda. V nižších kubaturách se opět radovali domácí piloti – Herri Torrontequi (80 ccm) a Alex Criville (125 ccm).
1990: Wayne Gardner se připomněl vítězstvím ve třídě 500 ccm, Jorge Martinez, současný majitel týmů Grand Prix tříd 125 a 250 ccm, se radoval z vítězství v závodě třídy 125 ccm, čímž se stal prvním jezdcem historie, který v Jerezu dokázal zvítězit ve dvou různých kubaturách.
1991: Své první (z celkových čtyřech) vítězství získal v Jerezu Mick Doohan, který kraloval v závodě třídy 500 ccm, závod třídy 250 ccm se stal kořistí Helmuta Bradla, otce letošního nováčka v Grand Prix 125 Stafana Bradla. Poprvé se v Evropě představil mladík Noboru Ueda a hned dokázal zvítězit v závodě třídy 125 ccm.
1992: Mick Doohan zopakoval své vítězství z předchozího roku. Loris Reggiani získal pro motocykl Aprilia v závodě třídy 250 ccm první vítězství v Jerezu.
1993: První vítězství pro Suzuki v Jerezu získal Kevin Schwantz. Své první představení na evropském kontinentu proměnil ve vítězství v závodě třídy 250 ccm japonský jezdec Tetsuya Harada. Své první vítězství si připsal v závodě třídy 125 ccm také Kazuto Sakata. Oba Japonci věnovali vítězství svému krajanu Nobuyki Wakaiovi, který zahynul při nehodě na boxové komunikaci.
1994: Po fantastické bitvě s Kevinem Schwantzem se stal Mick Doohan prvním jezdcem historie, který dokázal v Jerezu zvítězit třikrát v nejprestižnější třídě.
1995: Alberto Puig (Honda) se stal prvním španělským jezdcem, který zvítězil na domácí trati v závodě nejsilnější kategorie. Tetsuya Harada získal pro Yamahu v závodě třídy 250 ccm poslední jerezké vítězství.
1996: Mick Doohan získává své čtvrté a poslední vítězství na okruhu Jerez de la Frontera poté, co Alex Criville sice vedl většinu závodu, ale upadl v poslední zatáčce a následně davy lidí vtrhli na závodní dráhu. Max Biaggi zvítězil v závodě třídy 250 ccm, což bylo jeho jediné vítězství v Jerezu.
1997: Alex Criville dokázal konečně porazit na domácí půdě svého největšího rivala Micka Doohana a radovat se před domácími fanoušky z triumfu ve třídě 500 ccm. Na cestě za svým prvním titulem Mistra světa se z vítězství v závodě třídy 125 ccm radoval mladý Valentino Rossi.
1998: Alex Criville zopakoval své vítězství v nejprestižnější třídě, tentokrát porazil Doohana o pouhé 0,4 sekundy.
1999: Alex Criville se stal prvním jezdcem historie, který dokázal v nejprestižnější třídě zvítězit třikrát v řadě. Mick Doohan havaroval v tréninku, na následky této havárie nakonec ukončil svou kariéru. Valentino Rossi se opět při cestě za světovým titulem radoval z vítězství, tentokrát v závodě třídy 250 ccm.
2000: Závod třídy 500 ccm, rozdělený kvůli dešti na dvě části, se stal kořistí Američana Kennyho Robertse jr. Bylo to druhé jerezké vítězství pro Suzuki. Valentino Rossi získal třetím místem své první pódium v nejprestižnější třídě.
2001: Valentino Rossi zvítězil v závodě třídy 500 ccm, čímž se stal prvním jezdcem historie, který v Jerezu zvítězil ve všech aktuálních kubaturách Grand Prix.
2002: Valentino Rossi zopakoval své vítězství z předchozího roku, Fonsi Nieto zvítězil v závodě třídy 250 ccm, což bylo jeho premiérové vítězství v závodech Grand Prix.
2003: Valentino Rossi zvítězil v Jerezu potřetí v řadě. Loris Capirossi zvítězil v kvalifikaci, což bylo první kvalifikační vítězství v nejprestižnější třídě pro továrnu Ducati.
2004: Sete Gibernau se stal třetím španělským jezdcem, který zvítězil v Jerezu v nejprestižnější třídě.
2005: Valentino Rossi vyhrál závod na motocyklu Yamaha, což bylo pro Yamahu první vítězství v nejprestižnější třídě od roku 1988.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist