Druhá GP sezony – Velká cena Španělska

Rok 2020 je rokem, kdy na nějaký čas utichly motory závodních strojů a to doslova i do písmene. Zavřeny byly také továrny většiny výrobců mistrovství světa silničních motocyklů a dlouho nebylo jasné, zda sezona bude pokračovat nebo ji zruší. Situace s koronavirem představovala fakt, že závody v Kataru odjeli jen jezdci tříd Moto2 a Moto3, pro jezdce a týmy MotoGP bude závod v Jerezu letos jejich prvním. Jiný je rovněž kalendář šampionátu, který se může kdykoliv změnit, nicméně prozatím je potvrzeno třináct Grand Prix. Ta první je o nadcházejícím víkendu jako Velká cena Španělska na okruhu Circuito de Jerez-Ángel Nieto.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Fabio Quartararo - Yamaha (2019) – 1'36,880
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'38,051
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2019) – 1'36,880
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2019:
Stupně vítězů – 1.Márquez (Honda), 2. Rins (Suzuki), 3.Viňales (Yamaha)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'36,880 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'38,051 sekundy

MotoGP – Preview

Pokud nepočítáme test v Jerezu, který jeli jezdci královské kubatury tuto středu, tak naposledy seděli v sedlech prototypových motorek v Kataru, kde byl začátkem března druhý oficiální test MotoGP. Závod v Kataru pro MotoGP zrušili, jelikož katarská vláda chcěla poslat všechny nově příchozí členy posádek královské kubatury do karantény. Velmi dlouhá doba bez motorky může zamíchat kartami nejen v závodu úvodního podniku, ale v celé letošní sezoně, která nebude pro jezdce snadná.

APRILIA
V sedle RS-GP jede tuto sezonu dvojice Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) a Andrea Iannone (Aprilia Racing Team Gresini). Ital má ale potíže s dopingem, řeší to odvoláním u Sportovního soudu, takže zatím Itala zastoupí Bradley Smith. Zatím ale bude zřejmě znamenat do konce sezony. Espargaró již prodloužil smlouvu s italským výrobcem, takže je rozhodně jedničkou týmu, který chce letos výsledky v horních patrech tabulek.

DUCATI
Tovární tým výrobce z Boloně je ve složení Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) a Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Dovizioso nastupuje po operaci klíční kosti, kterou si zlomil při motokrosu. Zatím ani nemá prodlouženou smlouvu. Petrucci už ví, že u Ducati jede poslední sezonu, jelikož od roku 2021 bude hájit barvy satelitu KTM Tech 3.

Satelitem Ducati je tým Pramac Racing s jezdci Jack Miller (Pramac Racing) a Francesco Bagnaia (Pramac Racing). Australan má smlouvu s Ducati a příští rok bude jejich továrním jezdcem, takže pro Millera velká motivace uspět už letos. Bagnaia byl v katarském testu jedenáctý nejrychlejší, když na týmového kolegu ztratil přes dvě desetiny.

Třetím týmem s Desmosedici GP je Reale Avintia Racing v jejichž barvách letos nastoupí Tito Rabat a Johann Zarco. Francouz je jezdcem, který chce u Ducati mnohem výš než být jezdcem Avintie, nicméně situace s Covidem zamíchala kartami a kdo ví, jak to nakonec všechno dopadne. Šance jet tovární stroj je ale pro rok 2021 stále reálná, jelikož Dovizioso zatím neprodloužil.

HONDA
Továrním týmem japonského výrobce je Repsol Honda s jezdci Marc Márquez, úřadující mistr světa MotoGP, a jeho bratr Alex Márquez, úřadující mistr světa Moto2. Oba bratři letos jedou v jednom týmu naposledy, protože od roku 2021 bude týmovým kolegou Marca jeho krajan Pol Espargaró.

Další dvě Hondy RC213V má tým LCR. V jeho barvách letos závodí Takaaki Nakagami a Cal Crutchlow. Pro Brita je letošní sezona problematická v tom, že už nyní ví, že si musí hledat místo jinde. Po změnách u Repsol Hondy HRC přivedla Alexe Márqueze na místo Crutchlowa, takže ten si má s pomocí Dorny najít jinou sedačku. Jakou, to snad uvidíme časem.

KTM
Rakouský výrobce chce v letošní sezoně být vidět, chce výsledky a dělá pro to maximum. Továrním tým je nyní ve složení Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Team) a Brad Binder (Red Bull KTM Factory Team), nováček v královské kubatuře. Příští rok už bude vše jinak a v továrním týmu nahradí Espargara Portugalec Miguel Oliveira.

V satelitu KTM Tech 3 je pro letošní sezonu dvojice jezdců Miguel Oliveira a Iker Lecuona. Portugalec Oliveira má velký potenciál a rozhodně může překvapit zejména, když ví, že od příštího roku povýší do tovární stáje KTM.

SUZUKI
U Suzuki jsou stále jen dvě motorky, třebaže o satelitní stáji dlouho uvažují. Jejich tovární tým má dvojici jezdců Alex Rins a Joan Mir. Oba to jsou hodně talentovaní závodníci, což již předvedli v uplynulé sezoně a Suzuki s oběma prodloužila smlouvy na další dva roky. V testu na okruhu v Kataru zajel Rins čtvrtý čas a Mir byl šestý, necelé tři desetiny za nejrychlejším Viňalesem.

YAMAHA
Tovární tým tří ladiček Monster Energy Yamaha MotoGP je pro rok 2020 ve složení Maverick Viňales a Valentino Rossi. Španěl již s Yamahou prodloužil, Rossi naopak váhal a to Itala stálo místo v tovární stáji. Rossi má mít podepsaný kontrakt se satelitem tří ladiček, ale oficiálně to zatím potvrzeno nebylo. Viñales patřil v testech mezi nejrychlejší, takže pokud to dokáže prodat, může to být jeho sezona.

Satelit Petronas Yamaha SRT jede ve složení Franco Morbidelli a Fabio Quartararo. Je to právě Francouz Quartararo, který Rossiho nahradí, ale určitě je to velký talent a pro tři ladičky šance do budoucna. Morbidelli u týmu zůstane i příští rok a je docela pravděpodobné, že pojede ve stejných barvách s Rossim.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Rosička přispěla 2 Kč
rosho přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist