Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Těsně na zahajovací podnik sezony v Portugalsku navazuje druhé kolo MS silničních motocyklů Velká cena Argentiny. Loni přepravovali do Jižní Ameriky závodní materiál z Indonésie a kvůli logistickým problémům začal argentinský závodní víkend až v sobotu. Letos nic podobného avizováno není, takže na jezdce všech tří tříd čeká kompletní program tréninků, kvalifikací a samotných závodů.

Kapitoly článku

Autódromo Termas de Río Hondo

Argentinský závodní okruh Autódromo Termas de Río Hondo otevřeli v roce 2008 a už v roce 2012 prošel výraznou rekonstrukcí. Na základě konstrukčních změn vedoucích k vyšší bezpečnosti získal okruh souhlas FIM s pořádání motocyklových závodů a od roku 2014 je v kalendáři světového šampionátu silničních motocyklů. Kvůli celosvětové situaci spojené s onemocněním Covid-19 nakonec Argentina chyběla v kalendáři MotoGP™ v sezoně 2020 a 2021. V jednom kole jezdci ujedou celkem 4806 metrů. Dráha má v nejširším místě 16 metrů, její nejdelší rovinka měří 1076 metrů a celkem tam napočítáme 14 zatáček – 9 pravých a 5 levých.

„Argentina je výjimečná událost v kalendáři MotoGP™,“ uvedl Piero Taramasso (Michelin). „Je to jedinečné místo a náročný závod. Je to okruh, který má vždy schopnost překvapit a svoji roli tam hraje i počasí! Neznáme okruh tak dobře, jako některé další v kalendáři, protože tam jezdíme jen jednou ročně a v Termas de Rio Hondo netestujeme. Navíc byly dva závody zrušeny kvůli situaci s Covid-19. Co víme je, že povrch asfaltu je poměrně drsný a agresivní vůči pneumatikám, což je faktor, který jsme vzali v úvahu při výběru směsi pro víkendovou Grand Prix.“

MotoGP™ - preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Termas de Río Hondo, Argentina:

Nejrychlejší kolo rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'39,019
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 345,5 Km/h

Délka závodu MotoGP™25 kol (120,15 km)
Stupně vítězů 2022 – 1.Espargaró A. (Aprilia), 2.Martin (Ducati), 3.Rins (Suzuki)
Pole position – Aleix Espargaró (Aprilia) – 1'37,688 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Aleix Espargaró (Aprilia) – 1'39,375 sekundy

Lídrem průběžného hodnocení královské kubatury je po sprintu a hlavním závodu portugalské Grand Prix Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Mistr světa MotoGP™ 2022 zahájil cestu za obhajobou tím nejlepším možným způsobem, když oba první závody sezony vyhrál. Bagnaia má nyní na kontě 37 bodů (12 za sprint +25 hlavní závod) a šampionát vede náskokem 12 bodů. Pro továrního jezdce Ducati je vítězství ve sprintu i v závodu na plnou vzdálenost potvrzením, že je připraven na oba formáty závodů letošní sezony a bude těžké ho překonat, pokud on sám neudělá nějakou zvlášť závažnou chybu.

Na druhé pozici je Maverick Viňales (Aprilia Racing), jemuž vstup do sezony vyšel poměrně dobře vzhledem k pozici, jakou má nyní v průběžném hodnocení. Španěl sprint dokončil pátý, ale v neděli projel cílem na druhé pozici poté, co celý závod tlačil na vedoucího Bagnaiau. Vzhledem k tomu, jak náročný je okruh v Portimau, bude zajímavé vidět, jak si tovární jezdec Aprilie povede v Argentině, kde netestovali a dráha nebude pogumovaná tak, jak tomu bylo poslední neděli.

Nebýt pádu ve sprintu mohl být Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) v pořadí výš nebo ztrácet o něco méně. Každopádně Ital měl důvod k radosti v neděli, protože to si třetím místem v cíli zajistil letos první stupně vítězů a šestnáct bodů na konto v tabulce průběžného hodnocení. Celkem devět bodů teď ztrácí na Viňalese a jednadvacet mu jich chybí na vedení v šampionátu.

Po patnácti bodech mají na kontě dva jezdci – Johann Zarco (Prima Pramac Racing) a Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing). Francouz Zarco bodoval dvěma body ve sprintu a třináct si jich připsal za čtvrté místo v hlavním klání. Mile překvapil Australan Miller, který pro letošní sezonu změnil tým a výrobce, takže asi málokdo čekal, že by hned napoprvé byl vidět tak, jak tomu bylo v Portugalsku. Miller zajel ve sprintu na čtvrté místo a v hlavním závodě bodoval sedmým místem v cíli. Každopádně je nyní na tom lépe než jeho týmový kolega, průběžně osmý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing).

Ve velmi dobrém světle se ukázal Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP), který už v trénincích předvedl, že si s Desmosedici GP rozumí víc jak s Hondou a nakonec deváté místo ve sprintu a páté v hlavním závodě je toho jasným důkazem. Márquez má na kontě dvanáct bodů, tři mu chybí na Zarca s Millerem a čtyři na Top3. To není vůbec špatné a uvidíme v Argentině, zda si nastavené tempo dokáže udržet.

Sedmý Aleix Espargaró (Aprilia Racing) to neměl v Portugalsku jednoduché, jelikož jeho bratr Pol Espargaró v pátek odpoledne havaroval tak, že skončil v nemocnici se zranění zad, hrudníku a čelisti. Oba bratři trávili čas spolu a Aleixovi nebylo vůbec do řeči. Pokud už něco řekl, tak vyzval všechny své rivaly k tomu, aby se uklidnili, jezdili s rozvahou, protože to jsou závody, ne válka, a čtyři z nich už jsou po prvním kole mimo hru.

Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) byl na pomyslných stupních vítězů ve sprintu MotoGP™ v němž obsadil druhé místo, když na vítězství ztratil jen tři desetiny. V hlavním závodě patřil mezi favority nejen na stupně vítězů, ale také na vítězství, jenže pak se dostal hned dvakrát do kontaktu s Marcem Márquezem a bylo po nadějích. Je pravdou, že Martin v závodě spadl, ale než se tak stalo, jezdil s ohnutými řídítky, zlomeným palcem pravé nohy a naraženým kotníkem. Martin bude rozhodně patřit mezi jezdce, které v předu uvidíme každý závodní víkend.

První desítku průběžného hodnocení uzavírá Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team). Tovární jezdec Yamahy není nadšený z toho, jakým způsobem se mu dařilo, protože osm bodů z možných sedmatřiceti je žalostně málo. U tří ladiček mohutně pracují na tom, aby se věci posunuly správným směrem, což už může napovědět Argentina, jak je tomu doopravdy.

Po úvodní Grand Prix sezony v Portugalsku je tématem číslo jedna kontakty jezdců a následné penalizace ze strany komisařů FIM MotoGP™. Tresty se mnohým z paddocku nezamlouvají pro svou mírnou povahu a někteří ani nechápou klíč, který komisaři mají pro to, koho penalizovat a koho zase ne. Například když Joan Mir (Repsol Honda Team) v sobotu trefil Quartarara (Yamaha) ve sprintu, dostal pro hlavní závod penalizaci v podobě dlouhého kola, ale když Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) trefil Bastianiniho (Ducati), který havaroval a zlomil si lopatku, tak ten nebyl potrestán vůbec. V hlavním závodu pak Marc Márquez (Repsol Honda Team) dvakrát kolidoval s Martinem (Ducati), přičemž tam došlo ke zranění Španělovy pravé nohy, a následně Márquez torpédoval domácího závodníka Miguela Oliveiru (CryptoDATA RNF MotoGP Team). Portugalec si jen zázrakem nic nezlomil, ale i tak ho bolestivě naražený kyčelní kloub vyřadil ze závodu v Argentině. Márquez dostal penalizaci dvou dlouhých kol pro závod v Argentině, později to komisaři FIM MotoGP™ upřesnili, že penalizace bude aktuální v závodě, do něhož nastoupí, jelikož Márquez také nebude v Argentině kvůli zranění ruky závodit. Pro mnohé je jeho penalizace mírná a třeba Aleix Espargaró by mu dal stop na jednu Grand Prix. Tým CryptoDATA RNF MotoGP™ publikoval prohlášení v němž apeluje na komisaře FIM MotoGP™, aby agresivitu trestali mnohem tvrději a dali tak jasný vzkaz všem, kteří by chtěli podobným způsobem závodit.

V Argentině kvůli zranění nenastoupí Pol Espargaró (GASGAS Factory Racing Tech3), Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team), Marc Márquez (Repsol Honda Team) a Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team). Týmy teď zřejmě náhradu hledat nebudou, ale bylo by možné u GASGAS poslat na trať Daniho Pedrosu, v případě Ducati nasadit Michele Pirra, Stefana Bradla v případě HRC a Lorenza Savadoriho poslat za Oliveiru do satelitu Aprilie.

MotoGP™ – MS po závodech v Portugalsku:

1. #1   Francesco BAGNAIA IT Ducati Lenovo Team Ducati 37 b.
2. #12   Maverick VIÑALES ES Aprilia Racing Aprilia 25
3. #72   Marco BEZZECCHI IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 16
4. #5   Johann ZARCO FR Prima Pramac Racing Ducati 15
5. #43   Jack MILLER AU Red Bull KTM Factory Racing KTM 15
6. #73   Alex MARQUEZ ES Gresini Racing MotoGP Ducati 12
7. #41   Aleix ESPARGARO ES Aprilia Racing Aprilia 11
8. #33   Brad BINDER ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 10
9. #89   Jorge MARTIN ES Prima Pramac Racing Ducati 9
10. #20   Fabio QUARTARARO FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 8
11. #93   Marc MARQUEZ ES Repsol Honda Team Honda 7
12. #42   Alex RINS ES LCR Honda CASTROL Honda 6
13. #36   Joan MIR ES Repsol Honda Team Honda 5
14. #30   Takaaki NAKAGAMI JP LCR Honda IDEMITSU Honda 4
15. #37   Augusto FERNANDEZ ES GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 3
16. #88   Miguel OLIVEIRA PT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 3
17. #21   Franco MORBIDELLI IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 2
           
18. #25   Raul FERNANDEZ ES CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 0
19. #10   Luca MARINI IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 0
20. #49   Fabio GIANNANTONIO IT Gresini Racing MotoGP Ducati 0
21. #23   Enea BASTIANINI IT Ducati Lenovo Team Ducati 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist