Druhá GP sezony – Velká cena Argentiny

Druhý podnik sezony pořádá Argentina už pošesté na dráze Autódromo Termas de Río Hondo. Loni tam došlo na částečnou obnovu povrchu dráhy, což si týmy již vyzkoušely v závodech, pro letošní ročník můžou počítat s tím, že podobně jak v předchozích letech bude ze začátku problém s nízkou přilnavostí. Důvodem je minimální provoz na dráze. Z českých závodníků je v Argentině Karel Abraham (MotoGP) a Jakub Kornfeil (Moto3) s Filipem Salačem (Moto3), proto něhož, jako pro nováčka, je trať v Argentině jedna velká neznámá. První tréninky začínají v pátek ve dvě odpoledne středoevropského času, neděle je už s letním časem a závody startují od pěti odpoledne. Vše najdete v časovém harmonogramu Gran Premio Motul de la República Argentina.

Kapitoly článku

Autódromo Termas de Río Hondo

Argentinský závodní okruh Autódromo Termas de Río Hondo otevřeli v roce 2008 a už v roce 2012 prošel výraznou rekonstrukcí. Na základě konstrukčních změn vedoucích k větší bezpečnosti získal okruh souhlas FIM s pořádání motocyklových závodů a od roku 2014 je v kalendáři světového šampionátu silničních motocyklů.

V jednom kole jezdci ujedou celkem 4806 metrů po dráze, která má v nejširším místě 16 metrů, její nejdelší rovinka měří 1076 metrů a má celkem 14 zatáček – 9 pravých a 5 levých.

Pro dodavatele pneumatik Michelin je závodní dráha okruhu Autódromo Termas de Río Hondo jedna z nejnáročnějších v kalendáři a vzhledem k loňské částečné výměně povrchu je o to víc komplikovanější. Její povaha s rychlými zatáčkami, silnými brzdnými body, výraznými náklony a dlouhou rovinkou generuje vysoké teploty, které mají vliv na životnost obutí. Pro přední pneumatiku jsou směsi měkká, střední, tvrdá v symetrické konstrukci. Co se týče zadního obutí, tak Michelin poprvé dodá všechny směsi v symetrické verzi, třebaže tam je nepoměr v počtu pravých a levých zatáček. Asymetrická konstrukce je pouze v případě zadní pneumatiky do mokra (měkká,střední), kde bude tvrdší pravá strana.

Rekordy a informace MotoGP - Termas de Río Hondo, Argentina:

Nejrychlejší kolo rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'39,019
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'37,683
Maximální rychlost – Hector Barbera – Ducati (2017) – 334,4 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (120,2 km)
Stupně vítězů 2018 - 1.Crutchlow (Honda), 2.Zarco (Yamaha), 3.Rins (Suzuki)
Pole position – Jack Miller (Ducati) – 1'47,153 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'39,902 sekundy

 

MotoGP – Preview

Průběžné hodnocení je po prvním závodě stejné, jaké bylo pořadí v cíli katarské Grand Prix. Odvolací soud FIM totiž rozhodl, že aerodynamický spoiler zadního ramene Desmosedici GP19 je v souladu s technickými předpisy MotoGP, takže výsledky GP Kataru tím byly definitivně potvrzeny.

Vedoucím jezdcem šampionátu je s pětadvaceti body Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati), vítěz úvodního podniku sezony v Kataru. Ital podobně jak loni o vítězství bojoval s jezdcem tovární Hondy Márquezem a i tentokrát byl úspěšný. Argentina bude znovu něco jiného a tam může Ital jen potvrdit, že má letos jen jediný cíl a to zisk titulu mistra světa.

Na druhé pozici je Marc Márquez (Repsol Honda Team), úřadující mistr světa, jehož vzpomínky na Argentinu nejsou v posledních letech nejlepší. Loni se tam dostal do křížku s Rossim, jehož vyvezl z dráhy a tím poslal k zemi. Po penalizaci se ocitl mimo bodované pozice a do Texasu přijel jako pátý muž průběžného hodnocení. Jak to dopadne letos uvidíme, Márquez je po operaci ramene, které ještě není v ideální kondici, takže se šetří.

Třetím jezdcem v pořadí je Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol), v této chvíli nejlepší netovární závodník a jezdec, který loni závod v Argentině vyhrál. Brit měl předsezonní přípravu zkomplikovanou tím, že si loni v Austrálii zlomil kotník, což si vyžádalo operaci a poměrně dlouhou rekonvalescenci. Jak je ale vidět, Crutchlow je zpátky ve formě a připraven navázat tam, kde loni skončil.

Zástupcem třetího výrobce v Top5 je Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR), který měl v Kataru dobrou šanci na stupně vítězů, ale nakonec to nedopadlo dle Španělových představ. Čtvrté místo je přesto velmi dobré a v Argentině, kde třeba Rins loni obsadil třetí místo, to letos může být ještě lepší.

První pětici uzavírá Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž to směrem k závodu v Kataru vůbec nevycházelo, musel do první kvalifikace, nedostal se do druhé a do závodu vyrazil čtrnáctý. Nakonec z toho bylo páté místo v cíli, takže poměrně dost výrazný progres, jelikož to byl především jeho týmový kolega Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP), který si brousil zuby na plný počet bodů a nakonec skončil sedmý.

Dvojici jezdců tovární Yamahy rozdělil šestý Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ital v Kataru honě mluvil, mluvil i o věcech, o kterých mluvit neměl, jako například sporný zadní spoiler GP19, a tím rozhodně body pro prodloužení své jednoleté smlouvy nezískal. Pokud Ducati u Odvolacího soudu FIM obhájí své nové aerodynamické řešení, zůstane Petrucci stále tím slabším článkem řetězu. Pokud Ducati bude muset čelit nějaké formě trestu, většina si bude myslet, že je to právě díky jeho prohlášením.

Nejlepším nováčkem je před závodem v Argentině osmý Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR). Španěl zajel první klání opravdu výtečně a teď si může postupně budovat náskok na své soupeře v boji o titul pro nováčka roku. Zdatným soupeřem bude Španělovi jeho francouzský soupeř Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), jemuž klání v Kataru nevyšlo hned při startu, protože potom co se do závodu kvalifikoval jako pátý, musel po zastavení motoru startovat z boxové uličky.

Jediní jezdci KTM, kteří bodovali v úvodním závodě roku byl dvanáctý Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) a patnáctý Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing). Další dva jezdci satelitu KTM Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3) a Hafizh Syahrin (Red Bull KTM Tech 3) zůstali za bodovanými pozicemi. Rakouský výrobce potřebuje přidat, aby jeho týmy získávaly pravidelně body, protože při pohledu na Zarca, loni druhého v Argentině, to vypadá na velké trápení.

Osmnáctý projel cílem český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing), jehož týmový kolega Tito Rabat (Reale Avintia Racing) byl devatenáctý, takže oba zůstali po prvním podniku sezony bez bodu. Tým Reale Avintia Racing neměl k závodu žádnou tiskovou informaci, takže uvidíme v Argentině.

MotoGP – MS po GP Kataru:

1. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 25 bodů
2. Marc MARQUEZ SPA Honda 20
3. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 16
4. Alex RINS SPA Suzuki 13
5. Valentino ROSSI ITA Yamaha 11
6. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 10
7. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 9
8. Joan MIR SPA Suzuki 8
9. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 7
10. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 6
11. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 5
12. Pol ESPARGARO SPA KTM 4
13. Jorge LORENZO SPA Honda 3
14. Andrea IANNONE ITA Aprilia 2
15. Johann ZARCO FRA KTM 1
16. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha  
17. Miguel OLIVEIRA POR KTM  
18. Karel ABRAHAM CZE Ducati  
19. Tito RABAT SPA Ducati  
20. Hafizh SYAHRIN MAL KTM  
21. Bradley SMITH GBR    
22. Jack MILLER AUS    
23. Francesco BAGNAIA ITA    

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Mr.Kaktus přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
borekXJ přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist