Devátá GP sezony – Velká cena Katalánska

Katalánská Grand Prix mívala pravidelně termín v červnu, ale letošní sezona je kvůli epidemii taková jaká je. Všichni jsou rádi, že světový šampionát vůbec funguje a závody v Barceloně budou, třebaže až o nadcházejícím posledním víkendu v září. Celý šampionát se nyní stěhuje na území Španělska, kde čísla nakažených začínají dosahovat poměrně vysokých hodnot, což určitě řadu věcí jen zkomplikuje. Navíc v den závodu, tedy v neděli, je celý harmonogram posunutý kvůli termínové kolizi s F1 v ruské Soči, takže třeba závod MotoGP startuje až v 15 hodin. Taková bude letošní Gran Premi Monster Energy de Catalunya.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Po tragické nehodě Luse Saloma z druhého tréninku Moto2 na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm pravých zatáček s délkou okruhu 4727 metrů. Nové uspořádání pro 2017 bylo s devíti pravými, sedmi levými zatáčkami a celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů. V roce 2018 bylo znovu vše jinak, celková délka okruhu na 4627 metrů s celkem 8 pravými a 6 levými zatáčkami. Povrch dráhy měl také komplet nový asfalt.

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo (2018) – 1'38,680
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo (2018) – 1'40,021
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo (2018) – 1'38,680
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2018) – 348,8 Km/h

Délka závodu MotoGP - 24 kol (111.0 km)
Velká cena Katalánska – MotoGP 2019:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Petrucci (Ducati)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'39,484 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'40,507 sekundy

MotoGP – Preview

Situace v královské kubatuře už roky nebyla tak vyrovnaná jak je letos. V dosud sedmi odjetých závodech vyhrálo celkem šest různých závodníků. Navíc rozdíl mezi prvním a čtvrtým v pořadí představuje jen 4 body a to je něco, na co jsme nebyli zvyklí. Co to znamená? No jedno určitě, letošní závěr sezony bude ještě hodně napínavý a především nepředvídatelný.

Lídrem průběžného hodnocení je s 84 body Andrea Dovizioso (Ducati Team). Ital zatím neřekl, kde bude příští rok závodit, jen poznamenal, že to bude s někým s nímž bude bojovat o titul mistra světa. Jeho přestup je ale stále pod rouškou tajemství. Výhoda jediného bodu není nic, co by mělo představovat nějakou jistotu, takže Dovizioso bude muset zabrat a Barcelona by Ducati měla pro tyto účely sedět velmi dobře.

Závěr druhého závodu v Misanu nebyl nejlepší pro Francouze Fabia Quartarara (Petronas Yamaha SRT), jelikož bojoval o stupně vítězů, jel třetí, ale nakonec musel přijmout penalizaci tří sekund za opakované zkrácení tratě. Zda ji přijal je otázkou, protože byl hodně naštvaný a není se co divit, pokud je pravdou, že upozornění na tuto eventualitu mu na jeho palubní desku M1 nedorazilo. Pokud by penalizaci nedostal, mohl vést šampionát on.

Vítězstvím v zatím poslední Grand Prix, která se jela minulou neděli na okruhu Maca Simoncelliho, jako GP Emilia-Romagna, získal Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP) jednak plný počet bodů, ale především srovnal krok s jezdci usilující o titul mistra světa. Španěl je sice třetí, ale má na kontě 83 bodů, což je stejný počet jaký má druhý Quartararo a tedy je nyní jeho ztráta na vedení rovna jednomu bodu. Viñales má životní šanci se prosadit a vyhrát svůj první titul v MotoGP, druhý celkově.

Čtvrtý Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR) jede skvělou sezonu. Mladý Španěl velmi rychle získává zkušenosti, podobně jak Suzuki MotoGP, a toto spojení funguje výborně. Zkušenější Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) je průběžně až dvanáctý, jeho týmový kolega Mir čtvrtý se ztrátou jen 4 bodů na vedení v soutěži. Pokud si Mir tuto bilanci udrží, kdo ví čeho všeho se ještě letos můžeme dočkat. Může to být jeho první vítězství v MotoGP a zároveň to klidně může být zisk titulu, což by byla bomba!

Pátý v pořadí Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) nedokázal navázat na předchozí vítězství v Misanu, jelikož ho hned v úvodu vyvezl z dráhy padající Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini). Ital sice dramatickou situaci nějakým zázrakem ustál, ale propadl pořadím a už nedokázal zachytit nástup vedoucích závodníků. Pro Itala rozhodně škoda, protože měl v plánu srovnat krok s ostatními, tak mu teď chybí na čtvrtého 16 bodů a na vedení rovných 20 bodů.

Už poněkolikáté zaplnily titulky zprávy o tom, že Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) podepsal smlouvu s Petronasem a její oznámení se očekává v průběhu tohoto týdne. Sám Rossi hovořil o tom, že s Petronasem příští rok pojede, majitel týmu Petronas Sepang Racing teď dokonce italského šampiona navštívil v jeho firemním sídle VR46, ale na potvrzení se stále čeká. Zda tak dlouho trvá doladit detaily smlouvy nebo je za tím něco jiného, to se snad už brzy dozvíme.

Opravdu velkou smůlu má Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol), který v Itálii nezávodil kvůli problémům s operovaným předloktím. Tentokrát to ale s předloktím nemá nic společného, Brit po příletu do Barcelony cestou zakopl a natrhl si vazy v levém kotníků. K Dr. Mirovi tak zamíří nejen s předloktím, ale rovněž s kotníkem. Tým LCR Hondy věří, že Crutchlow v pátek odstartuje, nicméně kotník má nateklý tak, že je to zatím s hodně velkým otazníkem.

Hlavní je, aby šampionát pokračoval dál i za stávající situace, jelikož státy jako Španělsko a Francie jsou nyní společně s Českou republikou nejvíce zasaženy druhou vlnou epidemie Covid-19. Povzbuzením může být ten fakt, že třeba v případě Superbiků budou mít na říjnové závody v Magny-Cours přístup diváci. Nebo tedy mají mít přístup. Jak to bude ve skutečnosti, to ukáže až čas.

MotoGP – MS po GP Emilia-Romagna:

1. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 84
2. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 83
3. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 83
4. Joan MIR SPA Suzuki 80
5. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 64
6. Jack MILLER AUS Ducati 64
7. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 63
8. Miguel OLIVEIRA POR KTM 59
9. Valentino ROSSI ITA Yamaha 58
10. Pol ESPARGARO SPA KTM 57
11. Brad BINDER RSA KTM 53
12. Alex RINS SPA Suzuki 44
13. Johann ZARCO FRA Ducati 36
14. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 31
15. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 29
16. Alex MARQUEZ SPA Honda 24
17. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 18
18. Iker LECUONA SPA KTM 15
19. Bradley SMITH GBR Aprilia 11
20. Tito RABAT SPA Ducati 7
21. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 7
22. Michele PIRRO ITA Ducati 4
23. Stefan BRADL GER Honda  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist