Desátá GP sezony – Velká cena České republiky
Text: Petr Czyž | Foto: Motorkáři.cz , Michal Kohout , Čestmír Dlouhý , Lubor Horák | Zdroj: MotoGP.com, Automotodrom Brno, KŘP Jihomoravského kraje, DP města Brna | Foto: Michelin, Repsol Media, Movistar Yamaha, Estrella Galicia 0,0 MArc VDS, Monster Yamaha Tech 3 | Zveřejněno: 2.8.2017 | Zobrazeno: 20 240x
Druhou polovinu sezony mistrovství světa silničních motocyklů odstartuje Velká cena České republiky v Brně. Už dlouho nebyl v této části roku šampionát tak vyrovnaný a napínavý jak je tomu nyní. Prvních pět jezdců průběžného hodnocení MotoGP dělí šestadvacet bodů, první čtyři dokonce jen bodů deset. V každé z tříd bude letos závodit český závodník. V MotoGP je to Karel Abraham, v Moto2 Karel Hanika a v Moto3 Jakub Kornfeil. V Brně je rovněž Red Bull Rookies Cup a s ním další česká naděje Filip Salač, jehož start je ale kvůli zranění s otazníkem. Vše je už připraveno na víkendový podnik – Monster Energy Grand Prix České republiky.
Kapitoly článku
Automotodrom Brno (CZE)
Závody v Brně se datují od roku 1930 a pro tyto účely dlouhou dobu stačily místní komunikace. Jenže jak šel čas a zvyšovaly se požadavky na bezpečnost, dostala zelenou stavba moderního automotodromu, který od roku 1987 patří mezi stálé zastávky seriálu Grand Prix.
Masarykův okruhu v Brně je ve světě známým místem a u jezdců patří závod na jihu Moravy mezi ty oblíbené v kalendáři šampionátu. Dráha měří celkem 5403 metrů, nejdelší rovinka má 636 metrů a v jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami – 6 levými a 8 pravými.
Michelin připravil pro týmy MotoGP přední hladké pneumatiky symetrické konstrukce ve směsích měkká, střední a tvrdá. Stejné směsi platí také pro zadní hladkou pneumatiku, ale s tím rozdílem, že její konstrukce bude asymetrická s tvrdší gumou na pravé straně.
Rekordy a informace MotoGP – Automotodrom Brno (CZE)
Rekord okruhu – Dani Pedrosa - Honda (2014) – 1'56,027
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2016) – 1'54,596
Maximální rychlost – Andrea Iannone (2015) – 316,4 Km/h
Délka závodu MotoGP - 22 kol (118,9 km)
GP České republiky – MotoGP 2016 (déšť):
Stupně vítězů - 1.Crutchlow (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Márquez (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'54,596 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Cal Crutchlow (Honda) – 2'08,216 sekundy
!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2017 !!!
MotoGP – Preview
V pozici vedoucího muže průběžného hodnocení přijíždí do Brna Marc Márquez (Repsol Honda Team) úřadující světový šampion. Španěl v Německu vyhrál, letos podruhé, a převzal vedení v soutěži. Pro Márqueze to může být zlomový moment, protože má před sebou okruhy, kde může myslet na dobrá umístění a hned srpen je nabitý třetí Grand Prix. V jediném měsíci lze hodně získat, ale také ztratit, takže nyní bude velmi důležité, jak se jednotliví jezdci vrátí po přestávce zpět do závodního tempa. Márquez je letos poprvé lídrem s pěti body náskoku, což prozatím neznamená vůbec nic. V Brně vyhrál závod královské kubatury v roce 2013 a o rok později tam ukončil sérii deseti vítězství v řadě, když cílem projel čtvrtý. Loni byl v Brně třetí, předloni druhý.
Na druhé pozici je po devíti odjetých závodech Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž to s Yamahou funguje velmi dobře a je vidět, že si oba velmi dobře rozumí. Španěl měl sice pocit, že jeho stroj ve srovnání s konkurencí postupně ztrácí na síle, ale jak je to doopravdy uvidíme už nyní, protože jen v srpnu jsou na programu troje závody Grand Prix. Viñales přišel o body v Texasu a Assenu, takže tím se dostal do sevření svých soupeřů a to včetně týmového kolegy Rossiho. V Brně zajel Viñales na stupně vítězů jen jednou a to v roce 2013, když jel poslední sezonu Moto3. Nejlepším umístěním jeho kariéry jezdce MotoGP je na jihu Moravy deváté místo z roku 2016.
Italský závodník Andrea Dovizioso (Ducati Team) ztrácí na druhou pozici jeden bod, na vedení v soutěži šest bodů. Ital vedl průběžné hodnocení do víkendu v Německu, kde se mu tolik nedařilo a došlo na změnu pořadí. Dovizioso vyhrál domácí závod v Mugellu, vyhrál hned další kolo v Barceloně, ale v z posledních dvou klání si odvezl devatenáct bodů, takže je třetí a na vedení mu schází šest bodů. Ducati bude chtít v Brně útočit na vedoucí pozice, ale rozhodně je pro ně lepší Rakousko, kde loni obsadili první dvě příčky. Ducati už připravuje do akce speciální kapotáž, která by měla eliminovat ztráty způsobené zákazem aerodynamických křidélek. Přesně to potřebuje Jorge Lorenzo, který stále hledá jistotu s předkem motorky.
Na čtvrtém místě průběžného hodnocení je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Italský devítinásobný šampion usiluje o svůj jubilejní desátý titul a také letos si drží potřebné nasazení. Na vedení v soutěži ztrácí deset bodů, což není moc, ale bude muset druhou polovinu odjet bez toho, aby někde zbytečně ztratil mistrovské body. V Brně zajet umí, ví jaké je to tam slavit vítězství, takže rozhodně půjde za vítězstvím v závodě. V Brně Rossi vyhrál svůj vůbec první závod kariéry jezdce Grand Prix, když v roce 1996 projel první cílem klání 125ccm a na stejném místě získal o rok později titul mistra světa.
Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) uzavírá první pětku. Jezdec tovární Hondy je zároveň poslední, který má po devíti závodech sezony a kontě přes sto bodů. Na vedení ztrácí šestadvacet bodů, na čtvrtého Rossiho mu jich chybí šestnáct. Pedrosa letos vyhrál v Jerezu a celkem čtyřikrát bodoval třetím místem v cíli. Co se týče Brna, tak tam vyhrál čtyřikrát (125ccm, 250ccm, 2xMotoGP). Navíc má Španěl v držení platný rekord okruhu, který na jihu Moravy nastavil v roce 2014 na hodnotu 1'56,027 sekundy.
Na šesté a sedmé pozici jsou nejlepší jezdci netovárního týmu. Jedná se o v pořadí Francouze Johanna Zarca a Němce Jonase Folgera, jezdce stáje Monster Yamaha Tech 3. Oba letos jedou premiérovou sezonu MotoGP a oba si vedou náramně dobře. Zarco dokáže bojovat o pozice na stupních vítězů a v Le Mans byl úspěšný, když cílem projel na druhé pozici. Folger zajel na druhé místo v Německu, což byla velká sláva a skvělý moment pro Folgera jak začít letní přestávku. Oba jezdce dělí nyní třináct bodů.
Průběžně jedenáctý Álvaro Bautista (Pull&Bear Aspar Team) v průběhu letní přestávky prodloužil s týmem Aspar na další rok, takže má tuto otázku vyřešenou a může se nyní soustředit čistě na druhou polovinu sezony. Cílem Španěla bude sezonu dokončit v Top10, na kterou mu nyní schází dvacet bodů. První desítku uzavírá Cal Crutchlow (LCR Honda), devátý Jorge Lorenzo (Ducati Team) a osmý Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich). Všechny tři dělí jen dva body.
Australan Jack Miller (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) se do Evropy vrací z Japonska, kde o víkendu startoval ve čtyřicátém ročníku osmihodinovky v Suzuce. V průběžném hodnocení je dvanáctý a v Brně se možná dozvíme víc ohledně jeho budoucnosti v mistrovství světa prototypových motocyklů.
O body do průběžného hodnocení budou bojovat jezdci Ducati patnáctý Loris Baz (Reale Avintia Racing) a osmnáctý Hector Barbera (Reale Avintia Racing). Úspěšnější druhou polovinu sezony plánují u Suzuki s šestnáctým Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR) a dvaadvacátým Alexem Rinsem (Team Suzuki ECSTAR), který kvůli zranění dlouho nezávodil. Podobně to vidí u Aprilie, kde je Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) čtrnáctý a Sam Lowes (Aprilia Racing Team Gresini) čtyřiadvacátý. Body potřebují také jezdci KTM dvacátý Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) a jednadvacátý Bradley Smith (Red Bull KTM Factory Racing).
V domácím prostředí pojede Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team), jemuž v průběžném hodnocení patří devatenáctá pozice. Český závodník má na kontě rovných dvacet bodů a jeho prozatím nejlepším výkonem je sedmé místo z Assenu. Abrahamův týmový kolega Bautista o prázdninách prodloužil smlouvu s týmem Aspar, takže Brno je ideální prostředí pro oznámení, že také brněnský závodník má v příštím roce své místo jisté.
MotoGP – Stav po GP Německa:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 129 |
2. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 124 |
3. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 123 |
4. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 119 |
5. | Dani PEDROSA | SPA | Honda | 103 |
6. | Johann ZARCO | FRA | Yamaha | 84 |
7. | Jonas FOLGER | GER | Yamaha | 71 |
8. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 66 |
9. | Jorge LORENZO | SPA | Ducati | 65 |
10. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 64 |
11. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Ducati | 44 |
12. | Jack MILLER | AUS | Honda | 41 |
13. | Scott REDDING | GBR | Ducati | 33 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 32 |
15. | Loris BAZ | FRA | Ducati | 31 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Suzuki | 28 |
17. | Tito RABAT | SPA | Honda | 23 |
18. | Hector BARBERA | SPA | Ducati | 21 |
19. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 20 |
20. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 14 |
21. | Bradley SMITH | GBR | KTM | 8 |
22. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 7 |
23. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 7 |
24. | Sam LOWES | GBR | Aprilia | 2 |
25. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 1 |
Informace o redaktorovi
Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Michal Kohout - (Odebírat články autora)
Čestmír Dlouhý - (Odebírat články autora)
Lubor Horák - (Odebírat články autora)