Čtvrtá GP sezony – Velká cena Španělska

Letos poprvé je světový šampionát na půdě Evropy, kde čtvrtým podnikem sezony v jihošpanělském Jerezu zahájí sérii Grand Prix po starém kontinentu. Loni, v předvečer zahájení Velké ceny Španělska, přejmenovali okruh v Andalusii na okruh Ángela Nieta na počest slavného závodníka. Na jihu Španělska máme trojici českých závodníků – Karel Abraham (MotoGP), Jakub Kornfeil (Moto3) a Filip Salač (Moto3). V Jerezu letos poprvé vyjedou na dráhu jezdci Red Bull Rookies Cupu, kde ale po velmi dlouhé době nemá Česká republiky zastoupení. První tréninky jsou v pátek, sobota je kvalifikační a neděle dnem závodu Gran Premio Red Bull de Espaňa.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát. Dnes moderní závodní dráha nabízí také možnosti celoročního testování, což je především parketa pro týmy nižších kubatur mistrovství světa. Jihošpanělský okruh je proto pro většinu jezdců dobře známou dráhou.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili, takže také letošní Velká cena Španělska bude na novém asfaltu.

Nabídka výrobce Michelin pro Velkou cenu Španělska je v případě předních hladkých pneumatik ve čtyřech směsích – měkká, střední a 2xtvrdá (vše symetrická konstrukce). Pro zadní pneumatiky platí ohledně směsí to samé, což znamená měkká, střední a 2xtvrdá (vše asymetrická konstrukce). K dispozici budou přední (symetrické) a zadní (asymetrické) pneumatiky do deště ve směsi – měkká a střední. Předpověď ale prozatím na víkend hlásí slunečné podmínky.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Cal Crutchlow - Honda (2018) – 1'37,653
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'38,735
Kvalifikační rekord – Cal Crutchlow – Honda (2018) – 1'37,653
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2018:
Stupně vítězů – 1.Márquez (Honda), 2. Zarco (Yamaha), 3.Iannone (Suzuki)
Pole position – Cal Crutchlow (Honda) – 1'37,653 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'39,159 sekundy

MotoGP – Preview

Po úvodních třech kolech sezony je na pozici lídra průběžného hodnocení vítěz úvodního podniku v Kataru Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati). Jezdec tovární Ducati sice od závodu v Losail nevyhrál, ale díky výpadu Márqueze v Texasu, je nyní prvním mužem královské kubatury. Ducati před závodem v Argentině dostala souhlas s používáním zadního aerodynamického křídla na kyvném ramenu jejich GP19, takže uvidíme, jak čas mezi Texasem a Jerezem využili v tomto směru ostatní výrobci MotoGP.

Před začátkem sezony nic nesignalizovalo, že by v jejím úvodu snad Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) mohl atakovat přední pozici, jelikož výsledky testů nebyly úplně ideální. Yamaha evidentně nestačila srovnat krok s největšími konkurenty, takže se nedaly čekat zázraky. Nicméně situace je nyní taková, že Rossi je průběžně druhý, na kontě má dvoje druhá místa a na vedení v soutěži ztrácí tři body. Bude z toho desátý titul? Uvidíme.

Vítězství v Texasu bylo pro Alexe Rinse (Team Suzuki ECSTAR) neuvěřitelným momentem, protože jednak vyhrál první klání v roli jezdce královské kubatury a navíc v přímém souboji porazil Itala Rossiho, devítinásobného šampiona. Pro Suzuki je to pochopitelně skvělá zpráva, protože Rinse si vybrali jako svého jezdce s cílem bojovat o přední pozice a Iannoneho vyměnili za Joana Mira, který jako nováček rovněž odvádí výbornou práci. Rins ztrácí na vedení pět bodů, takže hodně vyrovanná Top3.

Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) v Texasu vyhrával kvalifikace a závody od chvíle, kdy tam seriál MotoGP zavítal poprvé, což byl rok 2013. Také letos Márquez vyhrál první pozici na startu, jeho sedmou v pořadí, ale to samé už nezopakoval v závodě. Vytvořil si velký náskok, jel první a vše bylo v jeho rukách. Bohužel pro Španěla to skončilo pádem a propadem v průběžném hodnocení z první na čtvrté místo. Jak následně mnozí z jeho okolí uvedli, Márquez je sám sobě největším nepřítelem, takže pokud by nadále dělal takové chyby, titul neobhájí.

Po třech odjetých závodech uzavírá Top5 italský závodník Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Jezdec tovární Ducati nasbíral rovných třicet bodů za tři šestá místa, takže mu na týmového kolegu schází čtyřiadvacet bodů. Což je dost. Od Petrucciho se čeká víc, takže bude muset zabrat, aby jeho naděje na prodloužení smlouvy nezmizela jako pára nad hrncem. Naopak je to Jack Miller (Alma Pramac Racing), který má oprávněné ambice zaujmout Petrucciho místo v továrním týmu. Australan si dojel v Texasu pro letos první umístění na stupních vítězů a uvidíme, jak si povede v Jerezu. Rozhodně má v této chvíli dobrý tah na bránu.

Na sedmé a osmé průběžné pozici je dvojice Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) a Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol). Japonec bodoval v každém z tří klání a určitě bude s pozicií v první desítce spokojený. Britovy ambice ale sahaly před začátkem sezony mnohem výš, nicméně výsledkem je devatenáct nasbíraných bodů, což je velmi špatný začátek roku. Crutchlow hned v Kataru bodoval třetím místem, což byl skvělý úvod, ale Argentina s Texasem byl zlý sen. Teď bude mít co dělat, aby se alespoň propracoval do Top5.

Na devátou pozici se propracoval Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing), který v sedle tovární KTM zajel v Texasu nejlepší kvalifikaci v podobě páté pozice na startu a osmé místo v závodu bylo nejlepším výsledkem v suchých podmínkách. Španěl je pro KTM světlem na konci tunelu a Jerez by toto měl jen potvrdit. Espargaró minulý týden absolvoval jednodenní test v Le Mans, kde byl přítomen také jeho týmový kolega Johann Zarco a testovací pilot Mika Kallio. Druhý testovací jezdec Dani Pedrosa zatím není zdravotně natolik v pořádku, aby se k testovacímu týmu připojil.

První desítku uzavírá Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), který je zároveň nejvýše postaveným nováčkem královské kubatury. Francouz ztrácí jeden bod na devátého Espargara, sedmatřicet bodů mu schází na vedení v soutěži. Quartararo je rozhodně velkým pozitivem úvodní části sezony a uvidíme, jak si povede v nadcházejících závodech.

Zatím zklamáním jsou výkony továrních jezdců Mavericka Viňalese (Monster Energy Yamaha MotoGP ), jemuž patří dvanáctá pozice, a Jorge Lorenza (Repsol Honda Team), sedmnáctého v tabulce průběžného hodnocení. Viñales má určitě sílu na obrat k lepšímu, ale v případě Lorenza si tak jistý nejsem, jelikož se u svého nového týmu viditelně trápí. Jerez je jeho parketa, takže nejlepší místo, kde začít vše od začátku a lépe.

Bez bodu zatím zůstává Malajec Hafizh Syahrin (Red Bull KTM Tech 3) a český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing). Týmový kolega brněnského jezdce, Tito Rabat (Reale Avintia Racing) si první bod sezony připsal na konto v zatím posledním klání, které se jelo v Texasu. Na divokou kartu pojede Němec Stefan Bradl, testovací jezdec HRC.

MotoGP – MS po GP Texasu:

1. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 54 bodů
2. Valentino ROSSI ITA Yamaha 51
3. Alex RINS SPA Suzuki 49
4. Marc MARQUEZ SPA Honda 45
5. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 30
6. Jack MILLER AUS Ducati 29
7. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 22
8. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 19
9. Pol ESPARGARO SPA KTM 18
10. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 17
11. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 16
12. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 14
13. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 13
14. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 9
15. Joan MIR SPA Suzuki 8
16. Miguel OLIVEIRA POR KTM 7
17. Jorge LORENZO SPA Honda 7
18. Andrea IANNONE ITA Aprilia 6
19. Johann ZARCO FRA KTM 5
20. Tito RABAT SPA Ducati 1
21. Hafizh SYAHRIN MAL KTM  
22. Karel ABRAHAM CZE Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 2 Kč
Skapi přispěl 2 Kč
MiroSz63 přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist