4sr_duben




Chceme být pro Yamahu víc než platící zákazníci, prozradil Razlan Razali

Tým Petronas Yamaha Sepang Racing Team loni bojoval s Fabiem Quartararem o titul mistra světa MotoGP, což se jim nakonec nepovedlo, třebaže Franco Morbidelli sezonu dokončil v pozici vicemistra světa. Francouze Quartarara jim tovární tým tří ladiček vzal hned v úvodu roku 2020 a do týmu přišel Valentino Rossi, třebaže šéf a majitel stáje Razlan Razali preferuje mladé závodníky.

V pondělí měl Petronas Yamaha Sepang Racing Team oficiální prezentaci, kde odhalili barvy pro nadcházející sezonu a také došlo na rozhovory jak samotných závodníků týmu (Valentino Rossi, Franco Morbidelli), tak samotného šéfa Razlana Razaliho, který hovořil na řadu témat a to včetně prodloužení smlouvy s Yamahou, která skončí v závěru roku 2021.

„O situaci jsme mluvili koncem roku, během sezení s Yamahou, které bylo v prosinci a kde nám také předložili nabídku na dalších pět let,“ uvedl Razlan Razali. „Mluvili jsme s nimi o tom, protože jsme cítili, že jsme jen platící zákazníci, ale ne partneři. Měli jsme pocit, že jsme to my, kdo chce dělat víc … Byli jsme hodně naštvaní, když jsme přišli o titul v jednotlivcích a Yamaha ve Valencii o titul mezi výrobci. Vypadalo to, že nás to štve víc než je. Proto jsme všechny tyto věci pojmenovali a jsem rád, že si to uvědomili a jejich návrh pro rok 2022 a dál je s vyšší podporou než jaká byla v posledních třech letech.“

Pohledem Razlana Razaliho je dát svým jezdcům to co požadují pro nezávislý tým podstatný, aby bylo dosaženo úspěchu. „Z toho co jsem zjistil loni, na základě techniků naši posádky, co mi řekl Wilco a Johan, přístup k tomu co děláme je ve srovnání s továrnou jiný. Stejně jako oni mají zkušené lidi, také my máme lidi se zkušenostmi jako Wilco a Ramon, díky nimž pokud bychom něco potřebovali, co by šlo naši cestou, udělali bychom to, šli bychom do toho jak buldozer a udělali to. Myslím si, že nejdůležitější je, co jako nezávislý tým dokážeme.“

„Ve skutečnosti došlo k dvěma situacím, kdy jsem musel zasáhnout a také vyžadovat, co si myslíme, že bychom měli udělat. Obvykle nasloucháme našim jezdců, co chtějí a potřebují, co můžou dostat, jak můžeme pomoci a pokud to s Yamahou nedokážou, pak do toho vstoupím já a snažím se získat to co chtějí. Myslím si, že rozdíl mezi továrním a nezávislým týmem je, a to zejména v našem případě, že pokud se nám něco nezdá, řekneme to a požadujeme co naši jezdci chtějí jak jen je to možné.“

Šéf týmu z Malajsie ještě dodnes nedokáže pochopit rychlost aplikací technických změn pro tovární a jejich tým a Razlan Razali také vzpomněl na situaci z loňska, kdy Fabio Quartararo usiloval o titul mistra světa a tovární motorky Valentina Rossiho stály v garáži nevyužité, jelikož měl Ital tehdy pozitivní nález na Covid-19.

„Pokud nějaké technické řešení v danou dobu existuje, chceme ho pro naše motorky co nejdříve. Myslím, že to je přece nejdůležitější. Loni nám byly dány aktualizace, ale jak jsme si všimli, ty mohly být rychlejší. Například, když loni Valentino pár závodů chyběl, byly tam určité velmi důležité komponenty, které jsme mohli využít, ale to nám nakonec neumožnili. To pak vede, neříkám, že k nespokojenosti, ale je třeba lépe společně spolupracovat jako nezávislý tým s továrnou. Motorky máme takové jaké máme, tady se jedná o technické aktualizace, pokud to jen bude možné, tak je mít dřív než později. Mimo to byla Yamaha fantastická.“

Pravděpodobně existovala nebo možná stále existuje nabídka Suzuki, aby byl tým z Malajsie jejich satelitem, nicméně je to Petronas, jemuž záleží právě na spolupráci s Yamahou. Pokud se podaří spolupráci vyladit k oboustranné spokojenosti, bude pětiletá smlouva pro Petronas Yamaha SRT v mnoha ohledech výhodná. Petronas možná jednou v budoucnu plánuje převzít roli titulárního sponzora továrny tří ladiček.

„O prodloužení jsme s Yamahou začali jednat od loňského prosince,“ potvrdil Razlan Razali. „Už mám od Yamahy k dispozici předběžný návrh smlouvy na příštích pět let. Věříme, že se nám podaří vše dokončit do května nebo června letošního roku. Zatím to pokračuje dobře. Není to teď o specifikaci motorek jako víc směrem k mladým závodníkům. V neposlední řadě můžou vidět, že jsme tým, který dokáže jezdce připravit od Moto3 přes Moto2 až do MotoGP. Takže nyní chce mít Yamaha podíl i v nižších šampionátech, dokonce i v mistrovství Asie. Tak obsáhlou spolupráci by chtěli po roce 2022. Takže není to jen o motorkách, mluví se také o jezdcích, přednostních právech od nižších kubatur. Chtějí optimalizovat naši spolupráci a ujistit se, že dokážeme rozvíjet mladé jezdce, kteří pak zůstanou součástí rodiny Yamahy. Doufáme, že v květnu nebo červnu tuto novou spolupráci s Yamahou dokončíme a přestanou nás už nazývat nezávislým nebo satelitním týmem, tyto výrazy prostě nesnáším!“

Jak to bylo s nabídkou, možnou nabídkou Suzuki, Razlan Razali blíže nekomentoval, jen na toto téma řekl: „Nepopírám, že pokud budou chtít přijít jiní výrobci a mluvit s námi, dveře máme stále otevřeny a rádi je vyslechneme, abychom viděli i další možnosti. Ale naše rozhodnutí ohledně výběru výrobce do značné míry záleží na tom, co chce náš titulární sponzor. Takže jsme hodně řízeni tím, co chce Petronas, náš titulární sponzor, dělat od roku 2022. Je to společnost, která chce spolupracovat s největší značkou v rámci trhu, výkonu, výsledků a tak dále. Takže pokud nám neřeknou něco jiného, my se řídíme jejich směrem. Právě teď je to pokračovat ve spolupráci s Yamahou. Poslední dva roky byly fantastické a nedokázali bychom to bez plné podpory Yamaha Motor Company.“

Jediná možná komplikace, co se týče spolupráce s Yamahou, by mohla pro tým z Malajsie nastat s příchodem týmu Valentina Rossiho do MotoGP, jenž se spojuje právě s třemi ladičkami. Pro Razaliho je to nyní obtížná situace, jelikož jeho možný konkurent teď bude součástí týmu Petronas Yamaha SRT. „S ohledem na potenciální tým Valentina bych nechtěl nic komentovat,“ řekl Razlan Razali. „Teď se koncentrujeme na naše plány a ty jsou spolupracovat s Yamahou, protože je to dobrá spolupráce. Také chápu, že Vale byl s Yamahou spojen řadu let, ale víc se k tomu vyjadřovat nechci. Nezavíráme dveře před žádnou příležitostí, nejdůležitější je ale pro nás směr a strategie Petronasu.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist