Cesta časem motocyklových prototypů Hondy

Před závěrečným podnikem sezony 2013 představila Honda zajímavou galerii závodních prototypů, které v mistrovství světa silničních motocyklů zaznamenaly ve spojení s Repsolem celkem devět titulů v soutěži jednotlivců a šest titulů v soutěži týmů královské kubatury seriálu Grand Prix.

Označení NSR500, RC211V, RC212V nebo RC213V jsou na první pohled obyčejné zkratky, ale skutečnost je jiná, protože za tímto označením se skrývá velmi bohatá a úspěšná historie továrního týmu Hondy, který od spojení s Repsolem v roce 1995, pravidelně bojuje o nejvyšší pozice královské kubatury v motocyklovém mistrovství světa prototypů.

V posledních dvou desetiletích jsme měli možnost sledovat úspěchy jezdců jako Mick Doohan, Alex Criville, Valentino Rossi, Nicky Hayden nebo Casey Stoner, kteří bojovali v sedlech motocyklů japonské Hondy s nepřehlédnutelnými oranžovými ráfky kol. Výsledkem je devět individuálních titulů a šest vítězství v soutěži týmů, přičemž to poslední získala v letošním roce dvojice továrních jezdců Dani Pedrosa a Marc Márquez, který navíc ještě může navýšit celkový počet v případě vítězství jednotlivců.
Spolupráce Hondy s Repsolem zahájila éra motocyklového prototypu NSR500 v dvoudobé kubatuře do 500ccm, která je spojená s pěti tituly v letech 1995 až 1999. Změnou pravidel na čtyřdobou kubaturu 900ccm Honda přichází s prototypem RC211V. První dva tituly s tímto motocyklem vyhrál Valentino Rossi v roce 2002 a 2003, Američan Nicky Hayden pak vyhrál ten poslední v roce 2006.

Od roku 2007 jsou v královské kubatuře motocyklového mistrovství světa lehké a výkonné osmistovky, což je v případě Hondy jejich nový model RC212V. V sedle tohoto stroje vyhrává šampionát Australan Casey Stoner v roce 2011. S příchodem litrových motocyklů je na scéně současný model RC213V a jezdecká dvojice Dani Pedrosa a Marc Márquez, jenž si v letošním ročníku připsali už desátý double v umístění na stupních vítězů.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist