BMW a další krok

Tento rok získala německá továrna BMW svá první vítězství v superbikovém šampionátu. Paralerně s nimi běží projekty, které mají svůj význam pouze při vstupu této značky do královské kubatury MotoGP. Potřebný je tak pouze souhlas představenstva této společnosti.

V továrně "BMW Motorrad" v Mnichově se na úrovni nejvyššího managementu už řadu roků diskutuje o vstupu do seriálu MotoGP. Nejdříve byl v rámci evropských závodů Grand Prix pořádán řadu let Boxer-Cup, aby se vlajka se znakem BMW objevila i ve špičkovém sportovním motocyklovém odvětví. Potom následovala smlouva s promotérem GP španělskou Dornou a "Official Cars", zajišťující bezpečnost na trati, pocházejí od určité doby z Mnichova.

Paralelně až do roku 2007 existoval hodně tajný projekt tříválcového motocyklu o objemu 990-ccm italské firmy Oral Engineering pro kubaturu MotoGP, ale tento projekt byl managementem BMW odložen k ledu. Zatímco japonské továrny Honda, Yamaha, Kawasaki a Suzuki startovali v královské kubatuře, tak BMW zvolila pro rok 2010 vedlejší jeviště, tedy superbikový šampionát jako nositele svého špičkového image.

S modelem BMW S 1000 RR postavili bílo-modří skvělý motocykl, ovšem pro závodní sport nebyl zas tak úplně vhodný. Navíc v samotném začátku ovlivnily úspěšnost tohoto projektu i nepříliš šťastná rozhodnutí tehdejších odpovědných šéfů motocyklového závodního oddělení, kteří se také několikrát vystřídali, včetně managementu superbikového týmu.
Zřetelný posun dopředu ale nastal s příchodem nového ředitele motocyklového závodního oddělení Bernharda Gobmeiera. Ten přivedl k BMW nejen pětinásobného vítěze závodů MotoGP Marca Melandriho, ale i jeho šéfmechanika Andreu Dosoliho, když tovární superbikový tým Yamaha se z finančním důvodů ze šampionátu WSBK odporoučel. A v polovině května se už jmenovaný pilot Melandri postaral o první superbikové vítězství pro BMW.

Bude nyní následovat logický další krok?

"Než se začneme vážně zaobírat kubaturou MotoGP, tak bychom chtěli vyhrát několik závodů superbikového šampionátu", řekl během sezóny 2011 Hendrik von Kuenheim, generální ředitel BMW-Motorrad.
Jedno oddělení v továrně BMW se ale už několik měsíců zabývá hodně potichounku za zavřenými dveřmi vývojem čtyřválcového řadového motoru pro MotoGP. Zároveň se italská stáj NGM Mobile Forward Racing se zkušeným vývojovým pilotem Colinem Edwardsem zúčastňuje jako tým CRT se speciálně vyladěným superbikovým motorem BMW závodů MotoGP, když podvozek zhotovila speciálně pro BMW švýcarská firma Suter Racing Technology a firma Bosch už rok a půl vyvíjí společně se specialisty od 2D a od Suter pro tento motocykl konkurence-schopnou elektroniku.
Chybí tak pouze rozvícení zeleného světla nejvyššího managementu bavorské továrny a na podzim může první prototyp MotoGP od BMW vyjet k testům na závodní trať. 2013 mohou být absolvovány první starty s wild card a v roce 2014 kompletní sezóna mistrovství světa. S Marcem Melandrim a Leonem Haslamem má BMW pod smlouvou dva skvělé jezdce, přičemž zájem projevili také jiní kandidáti: Andrea Dovizioso, Ben Spies nebo Dani Pedrosa. A nesmíme zapomenout, že v roce 2014 bude volný Němec Stefan Bradl, s kterým Bernhard Gobmeister jednal dvakrát už v roce 2011 a spojení Bradl-BMW by se Němcům určitě líbilo.

To vše ví i promotér šampionátu Dorna a tak Španělé nepřijali do MotoGP žádné další týmy CRT, ačkoliv zájem byl a stále je velký (různé týmy z Moto2 a také třeba český superbikový tým Liberty Racing aj.), neboť více než 22 jezdců není žádoucích z jednoho prostého důvodu, dvě místa na maximálně možných 24 jsou stále rezervována pro BMW. 

Je tedy nejvyšší čas, aby se nejvyšší vedení BMW konečně rozhoupalo, neboť argument vysokých nákladů pro závodění v královské kubatuře motocyklové silnice už brzy platit nebude. Dorna připravila horní hranici budgetu na 20 milionů pro jednu sezónu v MotoGP a v superbikovém šampionátu to továrnu BMW nestojí vůbec méně.
A už vůbec to neznamená, že by se Němci přestali zúčastňovat šampionátu WSBK, jen by přešli na zavedenou a úspěšnou politiku ostatních továren (Honda-Ten Kate, Ducati-Althea, Suzuki-Crescent, Kawasaki-Motocard) formou zástupců těchto značek v jednotlivých zemích, v tomto případě jako "BMW Motorrad Italia GoldBet" s jezdci Michelem Fabriziem a Ayrtonem Badovinim.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist