38-letá historie Grand Prix v Brně

Tisková zpráva promotéra šampionátu Grand Prix, společnosti Dorna Sports, představila několik důležitých milníků v historii brněnského okruhu a závodů Mistrovství světa silničních motocyklů. Podívejme se nyní, co zaujalo žurnalisty od Dorny na okruhu, který je na druhém místě v počtu závodů GP na přírodním okruhu (pouze v holandském Assenu se jelo více závodů na přírodní trati).

Milníky v historii závodů GP na okruhu v Brně:
1965: První ročník Grand Prix ČSSR v Brně vyhráli rekordmani v zisku světových titulů: devítinásobný šampión Mike Hailwood vyhrál na stroji MV Agusta závod třídy 500 ccm, šestinásobný Mistr světa Jim Redman vyhrál s Hondou závod třídy 350 ccm a sedminásobný světový šampión Phil Read vyhrál na Yamaze závod třídy 250 ccm.
1966: Mike Hailwood s motocykly Honda zvítězil během jednoho dne v závodech tříd 250, 350 a 500 ccm. Kombinace těchto závodů dává celkem ujetých 460 km, které Hailwood ujel za 2:55,53 hodiny.
1967: Velký den pro britské jezdce, kteří vyhráli všechny čtyři třídy. Hailwood třídy 350 a 500, Read třídu 250 a Bill Ivy třídu 125 ccm. Toto bylo naposledy, kdy jezdi jedné země vyhráli 4 závody GP během jednoho dne (bez bojkotu nejlepších jezdů).
1968: Poprvé v Brně vítězí Ital Giacomo Agostini. S motocyklem MV Agusta se raduje po závodech tříd 350 a 500 ccm. Agostini poté získal v Brně celkem 7 vítězství, čímž se stal nejúspěšnějším pilotem brněnského přírodního okruhu.
1971: Barry Sheene vítězí s motocyklem Kreidler v závodě třídy 50 ccm. Sheene je jediným jezdcem historie GP, který zvítězil ve třídách 50 a 500 ccm. (Poznámka: V závodě třídy 350 ccm získává Bohumil Staša sr. prozatím nejlepší výsledek pro českého jezdce, když cílem závodu projíždí na druhém místě)
1974: Phil Read zvítězil s MV Agustou v závodě 500 ccm před svým týmovým kolegou Francem Bonerou. Bylo to naposledy, kdy čtyřtaktní motocykly dosáhly v původní třídě 500 ccm na vítězný double.
1976: Britský jezdec John Newbold na motocyklu Suzuki se stal prvním brněnským vítězem s dvoutaktním motocyklem třídy 500.
1977: Johnny Cecoto na Yamaze vyhrál poslední závod třídy 500 na starém přírodním okruhu v Brně, několik následujících let se z bezpečnostních důvodů v Brně tato třída již nepředstavila.
1982: Brno čeká na návrat GP a tím i na postavení speciálního okruhu, jehož výstavba je plánovaná uprostřed hustého lesa nedaleko Ostrovačic. (Poznámka - Proti stavbě speciálního autodromu dlouho bojují ochránci přírody z celé republiky).
1987: Začíná nová éra brněnského okruhu, na speciální automotodromu získává první vítězství třídy 500 Australan Wayne Gardner (Honda), který po úchvatném souboji poráží Američana Eddie Lawsona (Yamaha).
1988: Na své cestě za světovými tituly vítězí Jorge Martinez (současný boss týmu Aspar) v závodech tříd 80 a 125 ccm. To bylo naposledy v historii Grand Prix, kdy se jeden jezdec radoval v jednom dni z vítězství ve dvou závodech.
1994: Max Biaggi jezdící na Aprilii vyhrál závod třídy 250 ccm. Později Biaggi přidal další 3 brněnská vítězství ve třídě 250 ccm a další 3 v nejprestižnější kategorii. Biaggi se tak stal nejúspěšnějším jezdcem brněnské historie.
1996: Valentino Rossi vyhrává závod třídy 125 ccm, což je jeho premiérové vítězství v kariéře GP. Alex Criville poráží týmového kolegu Micka Doohana o pouhých 0,002 sekundy, což je jeden z nejtěsnějších výsledků historie GP 500.
2004: Sebastian Porto vítězí v závodě 250 ccm a získává tak pro továrnu Aprilia sté vítězství v této třídě.
2006: Loris Capirossi vítězí v závodě třídy MotoGP, získává tak pro Ducati a pneumatiky Bridgestone první vítězství na brněnském okruhu. Prvních 15 jezdců třídy MotoGP bylo v cíli v rozmezí 29,296 sekundy, což je pro třídu MotoGP absolutní rekord.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist