Za požár v Jerezu mohl zkrat

Asi není nikdo, kdo by nevěděl o požáru v Jerezu, který zlikvidoval kompletní elektrický paddock nové závodní série MotoE. Hned potom se samozřejmě majitelé silničních strojů Energica, případní potenciální kupci a všichni ostatní začali ptát, jestli je to nemůže postihnout taky. Vypadá to, že se nemají čeho bát, protože za nehodu mohl zkrat v mobilní nabíjecí stanici. Samotná Energica na to reaguje prohlášením, kde na 12 otázek odpovídá technický ředitel Giampiero Testoni.

Kapitoly článku

První prohlášení společně vydali hlavní zástupci nově vzniklé závodní série. „I když na oficiální závěr místní policií ještě čekáme, první důkazy z vyšetřování naznačují, že hlavní příčinou požáru z 14. března byl zkrat. Zdroj zkratu je ještě potřeba přesně identifikovat, jakmile se ale oheň rozhořel, zapálil vysokokapacitní baterii, která je součástí nabíječky používané v závodech MotoE. V době, kdy požár propukl, nebyly motocykly připojeny k nabíjecí infrastruktuře,“ stojí ve vyjádření Dorny, Energicy a společnosti Enel, která je hlavním sponzorem šampionátu a zároveň dodavatelem dobíjecích stanic.

Francesco Guidotti, manažer týmu Pramac, za který v seriálu MotoE jedou Alex De Angelis a Josh Hook, k tomu pro web gpone.com dodal: „Každý tým má normálně k dispozici samostatnou nabíječku pro jeden motocykl. Problém v Jerezu byl, že tamní síť je nedokázala utáhnout. Aby se předešlo problémům s nabíjením, jako že se například jedna baterie nabije a jiná ne, sdělili nám technici od Enelu, že se o nabíjení postarají. Takže jsme mezi půl desátou a desátou odešli a nechali je nabíjet naše motorky.“ No, chlapci se o to postarali moc pěkně. Nepředjímejme ale výsledky vyšetřování a podívejme se, co na obranu svých motorek říká technický ředitel Energicy Giampiero Testoni.

Jaké je riziko, že Energica vzplane?
„Testy, které provádíme na našich motorkách, vycházejí z testů prováděných na silničních motocyklech, které respektují bezpečnostní normy. Ani jeden z našich klientů nikdy nezažil problém podobného druhu a za 10 let činnosti v oboru elektromobility jsme neměli jediný bezpečnostní problém, a to ani v Jerezu. Takže vůbec nepochybujeme o bezpečnosti našich strojů, a to jak na silnici, tak na trati.“

Jaké je riziko požáru elektrického vozidla ve srovnání se spalovacím?
„Každé vozidlo, a je jedno, jestli elektrické nebo spalovací, je potenciálně nebezpečné. Důležité je si uvědomit, že běžné palivo obsahuje v porovnání s bateriemi mnohem víc energie.“

Je jev zvaný „thermal runaway“ pro Energicu nebezpečný? (Thermal runaway je takzvané prudké nebo nekontrolovatelné přehřátí a hlavní charakteristikou je velký přebytek tepla. pozn. red.)
„Thermal runaway v současnosti představuje riziko pro každou baterii. Nejen ve vozidlech ale například i v telefonech. Přijali jsme veškerá bezpečnostní opatření, abychom zajistili, že stav baterie nedojde tak daleko – a za deset let jsme nezaznamenali ani jeden případ nekontrolovatelného přehřátí.“

Jaká jsou bezpečnostní opatření, která Energica přijala k eliminování rizikových situací?
„V bateriovém bloku je několik bezpečnostních zařízení, která zabraňují nebezpečným situacím. Baterie je monitorována z hlediska teploty i napětí a systém během nabíjení nedovolí dosáhnout vysokých teplot, které by mohly způsobit poškození baterie nebo požár z důsledku nekontrolovaného přehřátí. Pokud při jízdě dosáhne baterie určité teploty, sníží se výkon motocyklu. Tím je zajištěna dostatečná absorpce energie z akumulátoru, která zabraňuje nekontrolovatelnému přehřátí.“

Vykazovaly někdy motocykly známky přehřátí?
„Závodní stroje jsou vždy používané v režimech a výkonech, které jsme testovali celý rok. Tisíce kilometrů na různých tratích za různých povětrnostních podmínek zahrnujících vysoké letní teploty. Konec konců, závodní motocykly zdědily bezpečnostní standardy stanovené pro naše silniční vozidla, která jsou homogována v EU, USA a mají za sebou stovky tisíc kilometrů. Pro nás je bezpečnost číslo jedna. Kromě toho IRTA se závodními bateriemi provedla další testy, aby se vyhodnotila odolnost akumulátoru. Takhle extrémní testy se nedělají ani u silničních verzí a všechny testy proběhly bez problému. Jejich výsledky dokonce předčily všechna očekávání, dokonce i ty naše.“

Jak funguje nabíjení?
„Nabíjení, jak závodních motorek, tak silničních, splňuje standardy CCS. Jsme jediný motocyklový výrobce, který tuto technologii používá ve svých strojích. Jde o velmi komplikovaný a drahý protokol, který je ale také velmi bezpečný. Přijaly ho všechny automobilky a hlavní světové instituce. Standardy CCS zajišťují komunikaci mezi nabíjecí stanicí a vozidlem, spouští nabíjení a v případě jakékoli poruchy se proces okamžitě zastaví.“

Co se stane, když se motorka nabije?
„Jakmile je nabíjení dokončeno, stykače se rozepnou, takže už zde není žádné napětí. A ještě jednou dodám, že se během celého procesu nabíjení monitoruje teplota článků, která nesmí překročit danou mez.“

Jak jste testovali závodní akumulátor pro případ nehody a s jakými výsledky?
“Provedli jsme několik testů na mechanickou odolnost proti nárazu tupým těžkým předmětem, výsledky překonaly naše očekávání a s přehledem předčily jakýkoli test prováděný u závodních palivových nádrží.“

Co teď dělá Energica, aby vyrobila potřebné množství soutěžních motocyklů?
„Hned ráno po nehodě jsme začali tvrdě pracovat, abychom se ujistili, že mistrovství může pokračovat. Je to samozřejmě pro společnost náročné, ale jsme si vědomi našich schopností a úzce pracujeme s našimi dodavateli, sponzory, Dornou a Enelem X, abychom zajistili co nejrychlejší start seriálu. V tento projekt pevně věříme a jsme hrdí, že jsme jeho nedílnou součástí. Zavázali jsme se k MotoE a nedávné události nijak neovlivnily naši víru v důležitost světového poháru MotoE.“

Jaká bezpečnostní opatření pro MotoE jste zavedli u Energicy Ego Corsa, aby se minimalizovala pravděpodobnost nehody?
„Máme vysoce vyspělý management nabíjení baterií a přes 10 let pracujeme v elektromobilitě. Zatím jsme neměli problém ani se silničními, ani se závodními motocykly. Pro MotoE je k dispozici také systém monitorování tlaku v pneumatikách (poprvé v závodní historii), pokud je zapnutý omezovač rychlosti v boxech, motocykl pípá, aby ho lidé v depu nepřeslechli. Také jsou na palubní desce blikající světla, která vám řeknou, zda je motorka zapnutá.“

Jaká jsou bezpečnostní opatření k minimalizaci následků nehody?
„Máme systém, který motocykl automaticky vypne, pokud leží. Také je tam boční světlo, které v případě zkratu upozorní jezdce a traťové marshaly, aby motocykl nezvedali. Dorna také zapálila baterie, aby lépe posoudila jak uhasit případný požár. IRTA a Dorna také chystají speciální zásahové vozidlo, které bude během závodů k dispozici. Energica je samozřejmě připravená na další jednání, aby mohla v návaznosti na nehodu z Jerezu navrhnout bezpečnější balíček.“

Podle všeho to vypadá, že pes není zakopaný v samotných motorkách, ale v jejich nabíjení. I tak nás ale strašně zajímá, co se stane z Energicou Ego Corsa po několikanásobném otočení pana-orel. Nezjistíme to asi ani během dalšího plánovaného závodu, který se měl jet 19. května v Le Mans. Do té doby Energica nestihne postavit všech 18 závodních strojů a nestihne se vybudovat ani zbylá infrastruktura. Spekuluje se o polovině června a Velké ceně Assenu.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist