Vzpomínka - Dnes by oslavil 40 let Tomáš Hlavatka

Dnes by oslavil čtyřicet let Tomáš Hlavatka (5.2.1979 – 27.7.1997), ve své době skutečný talent české silnice, který měl před sebou velkou budoucnost. Žel osud chtěl tomu jinak. Vzpomínku na talentovaného závodníka připravil Lukáš Bělič.

Když se 5. února 1979 narodil malý Tomášek Hlavatka, nikoho jistě nenapadlo, jaký životní osud se začal psát. Narodil se do rodiny známého motocyklového závodníka Petra Hlavatky, ke dvěma starším sestrám. Malý Tomášek byl u toho, když se jeho taťka v garáži v jihomoravských Žeravicích připravoval na závody, když na ulici zkoušel závodní motorky a také byl u toho, když vybojoval 4x titul vicemistra republiky a domů vozil nespočet věnců.

Aby začal rozvíjet sportovní talent svého syna, dal „Petec“ (tak se Petru Hlavatkovi přezdívalo) Tomáška na cyklotrial a ten začal sbírat věnce stejně jako on. Petec vedl i místní cyklotrialový kroužek a kluky vozil po závodech. Jinak žil chlapec život obyčejného vesnického kluka se všemi klukovinami, co k životu patří. A přesto to tak úplně obyčejný život nebyl, protože málokdo na vsi měl v garáži několik závodních motorek včetně dvoutaktní pětistovky Suzuki nebo dokonce rogalo! I to přispělo k tomu, že prostě každý malý kluk chtěl s Tomem kamarádit.

Úspěch v cyklotrialu.Se sestrami a kamarády.V Brně jako učeň na motorce Suzuki po svém otci z TT.

Život běžel a v roce 1991 přišel první osudový okamžik. Petr Hlavatka si plnil svůj velký závodnický sen. Odjel na ostrov Man na legendární závod Tourist Trophy. Při tréninku 29. května však tragicky havaroval se svou Suzuki GSXR 750 a domů už se nevrátil. Těžká rána pro rodinu i pro tehdy dvanáctiletého Tomáše. Ten však na motocykly nezanevřel. Dokonce snad právě naopak. Začal jezdit na Simsonu enduro, na kterém jezdila maminka do práce. V garáži po otci zůstala Yamaha XT. I přesto, že motorka neměla startér, podařilo se ji Tomovi s pomocí kamarádů nastartovat. Od té doby každý věděl, kdo že se to po vesnici na „X-téčku“ prohání, protože ostatní chlapci měli maximálně MZ 150.

České Budějovice 1997.

Když Tomáš vychodil základní školu, jeho další kroky vedly do Kyjova na automobilní učiliště. Mistra odborného výcviku tam dělal František Vařacha, který zakoupil pro svou závodní činnost Suzuki GSXR 750. Právě tu Suzuki, se kterou na Manu havaroval Petr Hlavatka. Jednoho dne přivezl Tomáš na učiliště Cagivu Mito 125. Mnoho pochvalných slov se od pana mistra nedočkal, protože jeho Cagiva se závodně jen tvářila. I přesto se pustili do práce a výsledkem byl Tomášův první start v jeho kariéře. 12. 5. 1996 se postavil na rošt na okruhu v Brně. Startoval v Přeboru ČR 125 a dojel na pátém místě. Nutno však podotknout, že v této kategorii startovaly motocykly specifikace GP a Tomáš měl Cagivu sportproduction.

Honda GP 1997.Na Aprilii 125 Sportproduction při WSBK Brno 1996.

Svým výkonem i pouhým faktem, že se ve startovních listinách začalo opět objevovat jméno Hlavatka, zaujal širokou motoristickou veřejnost. Kyjovský podnikatel a bývalý jezdec Miroslav Frodl zakoupil pro Tomáše Aprilii RS 125. Eda Klimek z Moravan tuto novou motorku pro Toma v běžném silničním provozu zajel a za pár dní nově vznikající tým odcestoval do podkrkonošských Hořic, na závod 300 zatáček Gustava Havla. Tento legendární závod vyhrál v roce 1988 Petr Hlavatka ve třídě 500ccm. Není proto divu, že start mladého Hlavatky byl s velkou mírou zvědavosti sledován. Nebylo mnoho jezdců, kteří by tento náročný závod při své premiéře dokázali vyhrát. Tomáš to dokázal a v sobotním závodě Poháru ČMF 125 ccm bral zlatý věnec! V nedělním závodě přidal věnec za třetí místo v třídě SPP 125ccm.

S Jardou Hulešem.

Svoji první závodní sezonu zakončil se skvělou bilancí, kdy ve všech závodech projel cílem. Dokázal třikrát zvítězit, dvakrát byl druhý a jednou dojel na třetím místě. To, že nezdědil pouze příjmení, ale taky neskutečný závodnický talent dokázal všem soupeřům a zasvěceným lidem.

Pro sezónu 1997 čekalo na Tomáše několik zásadních změn. Jeho závodní zázemí se zásadně zprofesionalizovalo. Vznikl Frodl racing team, který zakoupil zbrusu novou Hondu RS 125. Mechaniky se stali bratři Moravanští, doprovod dělal stále Eda Klimek i Eda senior. Kolem týmu se pohyboval taky Němec Gerhard Schlegel, který pomáhal stejně, tak jako kamarádi a vrstevníci Tomáše. Zásadní byl ale vstup do Mistrovství Evropy silničních motocyklů.

Svůj první závod sezóny 97 na letišti v Českých Budějovicích vyhrál. Nechal za sebou takové jezdce jako Jakuba Smrže, Igora Kalába nebo třeba Němce Neukirchnera. Svou evropskou premiéru si odbyl 22. června na okruhu Carole ve Francii. Na neznámém okruhu dokázal vybojovat jeden evropský bod za patnácté místo a už se veškerá pozornost ubírala k domácímu závodu ME na okruhu v Mostě 13. července. Během závodu měl však Tomáš incident s Maďarem Talmácsim a skončil mimo trať. Vše se obešlo bez vážnějších následků. Pro srpnovou Velkou cenu České republiky v Brně získal Tomáš divokou kartu a jednalo se také o kvalitním závodním náčiní. Na řadě byl však ještě jeden závod.

Poslední start - Most 1997.Dne 27. 7. 1997 se v Mostě jelo o další body do mistrovství republiky. Ani tři sedmičky v datu však nevěstily nic dobrého a osud si ten den vybral opět tu největší daň. Tomáš, coby favorit na vítězství šel do vedení závodu. Měl však lehký pád, po kterém se ale zvedl a pokračoval v závodě. Získával zpět ztracené pozice, když v problematickém retardéru na konci mostecké rovinky spadl podruhé. Stalo se tak těsně před skupinkou jezdců, z nichž se jeden bohužel nedokázal ležícímu Tomášovi vyhnout. Šest let po smrti Petra Hlavatky stihl stejný osud jeho syna, který byl obrovským talentem a nadějí pro českou silnici.

Dnes by slavil své čtyřicátiny a ani po více jak dvou desetiletích od jeho fatální nehody na něho nezapomínáme.
Čest jeho památce.

Autor článku obdržel prémii 46 Kč od 23 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist