Trojnásobný superbikový šampion Troy Bayliss slaví 49. narozeniny

Troy Bayliss patří mezi závodníky, kteří stáli na startovním roštu jak v rámci mistrovství světa silničních motocyklů, tak v superbikovém šampionátu. Právě druhý jmenovaný seriál dokázal Australan v minulosti hned třikrát ovládnout. V roce 2008 ukončil Troy Bayliss svou kariéru, láska k závodění jej však neopustila a letos se rozhodl opět usednout do sedla motocyklu. Dnes slaví své 49. narozeniny.

Troy Bayliss se narodil 30. března 1969 ve městě Warialda nacházejícím se na severozápadě Austrálie do rodiny pekaře Warrena a jeho manželky Lorraine, řidičky školního autobusu. Motocykly byly od malička součástí jeho života. V šesti letech dostal svůj první minibike, o čtyři léta později se rozhodl závodit. Na svém motokrosovém stroji trávil spoustu času i mimo okruhy, často se celé dny projížděl po okolí svého rodného města.

V 11 letech se se svými rodiči a sestrou Jane přestěhoval do Taree. Jeho nadšení pro motocyklové závodění jej však v pubertě opustilo a začal se věnovat surfování a cyklistice. K motorkám se vrátil až o několik let později, když si v třiadvaceti letech koupil na splátky závodní Kawasaki ZXR 750 a rozhodl se zkusit své štěstí v australském supersportovém šampionátu, odkud se v roce 1995 přesunul do australské superbikové série.

Velký zlom přišel pro Australana v sezóně 1997, když se na divokou kartu zúčastnil závodu mistrovství světa dvěstěpadesátek na Phillip Islandu, kterým na sebe snesl vlnu pozornosti. Na v porovnání s jeho soupeři slabším motocyklu dokázal vybojovat šesté místo, až do poslední zatáčky dokonce jel o stupně vítězů.

První vyhrané závody

V roce 1999 se se šesti výhrami a 14 pódii stal vítězem britského superbikového šampionátu a následující sezónu odstartoval v americké soutěži AMA. Záhy byl však nečekaně povolán do Evropy, aby v závodech Mistrovství světa superbiků nahradil Carla Fogartyho, který se během podniku v Austrálii vážně zranil. Své první dva závody v Japonsku nedokončil, v italské Monze však ohromil davy diváků, když dvakrát skončil na čtvrté pozici a v následujícím závodě na německém okruhu Hockenheimring dokonce zvítězil. Sezónu dokončil na celkovém šestém místě.

Rok 2001 otevřel Troy Bayliss pěti pódiovými umístěními v řadě. Díky svým konzistentním výsledkům a šesti vyhraným závodům získal v závěru sezóny titul světového superbikového šampiona. Ročníku 2002 Australan dominoval. Vyhrál čtrnáct závodů z šestadvaceti, v dalších osmi stál na stupních vítězů. I přesto však jeho výsledky na další titul nestačily. O pouhých 11 bodů jej tehdy porazil Colin Edwards, s nímž bojoval o vítězství v šampionátu až do posledního podniku, který se do dějin závodění zapsal pod názvem „Showdown at Imola.“

Na skok v MotoGP

Společně s Colinem Edwardsem se Troy Bayliss přesunul v následující sezóně do MotoGP, která v roce 2002 nahradila kubaturu do 500 ccm. Pro australského jezdce dopadl tento přestup lépe. Třikrát si vyjel bronzovou příčku, se 128 body skončil celkově šestý a jen těsně přišel o ocenění „Nováček roku“, které získal Nicky Hayden.

Ročník 2004 byl pro Troye Baylisse obtížný. On ani jeho týmový kolega nenavázali na výsledky z předchozí sezóny. Australan celkem osm závodů nedokončil a jeho nejlepším umístěním byla třetí pozice z posledního podniku ve Valencii. Celá situace vyústila až k vyhození Troye Baylisse z týmu Ducati. V následujícím roce se devětačtyřicetiletý pilot představil na Hondě, ani na ní se mu však příliš nedařilo. V závěru sezóny si navíc zranil rameno, kvůli čemuž byl nucen posledních šest podniků vynechat.

Návrat do superbiků

V roce 2006 se Troy Bayliss vrátil zpět do superbiků a od druhého podniku v Austrálii se vezl na vítězné vlně. Celkem osmkrát v řadě si dojel pro první místo, další čtyři přidal v druhé polovině sezóny a s téměř stobodovým náskokem se stal podruhé v životě superbikovým šampionem. V závěru roku mu bylo umožněno opět usednout na motocykl královské kubatury. V posledním závodě seriálu MotoGP ve Valencii nahradil v sedle Ducati Sete Gibernaua a dojel si pro své první a zároveň poslední první místo v tomto seriálu.

V sezóně 2008 oznámil Troy Bayliss svůj odchod do závodního důchodu. Svou kariéru zakončil stylově – ziskem třetího superbikového titulu. „Bez mého týmu, který stál celou dobu za mnou, a mých sponzorů, bych tohle nikdy nedokázal a rád bych jim za vše poděkoval. Má kariéra končí a je neuvěřitelné, že odcházím nezraněný a s titulem šampiona,“ uvedl tehdy australský jezdec na tiskové konferenci po posledním závodě.

Troy Bayliss se opět vrací do sedla závodního motocyklu. Po sedmi letech...

Konečná to však pro Troye Baylisse nebyla. V roce 2015 opět usedl na superbikový motocykl a zúčastnil se závodů na Phillip Islandu a v Thajsku. Loni v prosinci pak oznámil, že se vrací do australského superbikového šampionátu.  „Cítím, že tu mám nedodělanou práci,“ vysvětlil svůj návrat. A po úvodních podnicích sezóny se zdá, že chuť vyhrávat má stále. V sobotním závodě prvního podniku roku na Phillip Islandu si dojel pro druhé místo a po březnovém závodě na okruhu Wakefield Park Raceway si drží průběžnou čtvrtou pozici.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist