Před 55 lety se narodil americký závodník Kevin Schwantz

Americký závodník Kevin Schwantz se narodil 19. června 1964. Do historie seriálu Mistrovství světa silničních motocyklů se zapsal svými bitvami s Waynem Raineym, ale v roce 1993 také ziskem titulu. Čeští fanoušci jej pak mají bezesporu spojeného s takzvanou "švancovkou" nacházející se na Automotodromu Brno.

Kevin Schwantz měl k motorkám vždycky velmi blízko. Jeho rodiče vlastnili motocyklový obchod, jeho strýc byl profesionálním motocyklovým závodníkem, a jako dítě to Američan navíc neměl daleko k automotodromu. „Měl jsem houstonskou trať doslova za domem. Odmalička jsem se tam chodil dívat na závody a říkal jsem si, jak skvělé by bylo, kdybych to taky jednou mohl zažít,“ zavzpomínal jezdec přezdívaný Q-tip ve své autobiografii.

Jak v ní Kevin Schwantz prozradil, na motorce začal jezdit krátké poté, co se naučil chodit. Netrvalo to dlouho, a přišly také první nehody. Jednou se k jeho rodičům do obchodu dostala Honda 50 Mini Trail a jeden z mechaniků si myslel, že by ji Kevin rád vyzkoušel. „Honda měla brzdy na řídítkách, zatímco můj syn brzdil na své motorce nohama. Nikoho tehdy nenapadlo, že má na tak velká řídítka strašně malé ruce. Nemohlo mu být více než pět. No, a když se chystal zabrzdit, dostal se do problémů. Rozhodl se, že zastaví tak, že vletí do plotu,“ vyprávěl Jim Schwantz. Nehoda se samozřejmě neobešla bez následků. „Museli jsme ho vzít do nemocnice na šití, rozbil si totiž hlavu. Moje manželka a Staci tehdy brečely na chodbě, zatímco on křičel bolestí uvnitř.“

Pád z motocyklu však Američana od závodění neodradil. Jak však sám přiznal, některé sporty ho na škole zajímaly více. „Bavil mě fotbal. Chodil jsem na tréninky a když jsem se vracel domů, nebylo už moc světla na to, abych si šel ještě zajezdit na motorce.“ Tak to bylo až do doby, než v roce 1982 dokončil střední školu. „Konečně jsem se začal věnovat motokrosu. Získal jsem profesionální licenci a začal závodit.“

Postupně se tak Kevin Schwantz propracoval až do stáje Yoshimura, která mu nabídla testovat její superbikovou Suzuki. „Jezdil jsem na silničním stroji stejně jako na tom motokrosovém, nevypadalo to moc hezky.“ Rychle si však na odlišný styl jízdy zvykl a záhy začal vyhrávat závody amerického superbikového šampionátu AMA, kde se potkal například s Waynem Raineym nebo Eddie Lawsonem.

Kevin Schwantz v Mistrovství světa silničních motocyklů

V roce 1986 pak mohli fanoušci Mistrovství světa silničních motocyklů Kevina Schwantze poprvé vidět také v tomto šampionátu, jehož se v sezóně 1988 stal pravidelným jezdcem. A hned zpočátku všechny překvapil. Vyhrál totiž úvodní závod celého seriálu, který se v té době jezdil v Japonsku.

„Nikdy jsem si nepomyslel, že bych se tam mohl dostat. V roce 1987 jsem skončil třikrát v top desítce a o léto později už jsem nastoupil do všech závodů. Na začátku sezóny nepatřila moje motorka mezi nejrychlejší, v jejím závěru ale už ano. A pak jsme začali vyhrávat. Kdybych v roce 1989 neudělal pár hloupých chyb a mechanici nedělali blbosti, mohli jsme si dojet pro titul.“

Titulu se však Kevin Schwantz přece jen dočkal, jen o čtyři roky později. V roce 1993 skončil ze čtrnácti závodů jedenáctkrát na pódiu, z toho čtyřikrát na prvním místě. Zisk titulu pro něj však měl trochu hořkou pachuť. Jeho největší rival – Wayne Rainey – tři závody před koncem sezóny utrpěl v italském Misanu těžký pád, po kterém zůstal ochrnutý. „Titul jsem získal v Laguna Sece. Bylo to tam pro mě tehdy dost obtížné. Lidé mi gratulovali a zároveň se ptali, jak na tom Wayne je. Když si na tu sezónu vzpomenu, vždycky si říkám: ‚Jo, byl to skvělý rok… ale zároveň nebyl.'“

Zranění Wayna Raineyho Kevina Schwantze ovlivnilo natolik, že hned po zisku titulu začal přemýšlet o ukončení své kariéry. „Opravdu je to to, co chci dělat?," ptal se jezdec se čtyřiatřicítkou na kapotě během první Velké ceny sezóny 1994 na Phillip Islandu. „Hodně jsem o tom tenkrát přemýšlel. To, co se stalo Waynovi, se mohlo stát komukoliv z nás. Řekl jsem si tedy: ‚Sedni si na motorku a pokud se na ní nebudeš cítit pohodlně, jestli nebudeš motivovaný, možná bude lepší, když to zabalíš.'“

To se však nestalo. Kevin Schwantz ještě rok závodil. Kariéru ukončil v roce 1995 v pouhých jedenatřiceti letech. V motocyklovém světě se však stále pohybuje.

Kevin Schwantz dal jméno brněnské zatáčce

Český fanoušek motocyklových závodů má jméno Kevina Schwantze bezesporu spojené také se zatáčkou nacházející se na konci tribuny D. V ní Američan v roce 1990 při obhajobě svého vítězství z předešlého roku už ve třetím kole závodu upadl a zničil svůj motocykl Suzuki.

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist