Největší hvězdy československé silnice (6)

Dnešní pohled do historie československého motocyklového sportu patří Bedřichu Fendrichovi, který nás úspěšně zastupoval v nejslabších třídách.

FENDRICH Bedřich
* 24.06.1943 Znojmo
nej.závod
GP ČSSR (Brno 71) - 7.Tatran 50
MS klasifikace:
1971 – 27.místo (Tatran 50cc)
Bedřich Fendrich byl jezdcem velkých kvalit. Patřil zejména v 70.letech skutečně k osobnostem nižších tříd. Prakticky jezdil mistrovství republiky od roku 1967 až do roku 1982, což je evidentně velice dlouhá kariéra. Vyhrál ve 31 mistrovských závodech, 8x slavil titul. Čili v historických tabulkách zaujímá přední místa.
Nejprve k jeho účastem v mistrovství světa. Fendrich se dobře uvedl hlavně v Brně, startoval však i na Sachsenringu. Ve východním Německu se mu se strojem Tatran nedařilo. Poprvé jel MS v Brně, když mu bylo dvacet pět let. Nedojel závod třídy 125. Se svou ČZ měl neustálé potíže i v následujícím roce a tak se rozhodl změnit značku. Od roku 1970 odváděl dobrou práci pro povážskobystrický Tatran. V obou nižších kubaturách tak doplnil jezdce na motocyklech AHRA, které shodou okolností také sklízely největší úspěchy právě v tomto období. Již v roce 1970 se mu málem podařilo bodovat - dojel jedenáctý v závodech „vysavačů“ (třída 50cc). Zlatý rok 1971 pak znamenal první body za skvělé sedmé místo opět v padesátkách při GP ČSSR.
" Nevím, jestli to v Brně způsobil právě onen déšť, pravdou však zůstává, že štěstí se dostavilo. A hned k třem našim jezdcům. Nejlépe z nich dopadl Zbyněk Havrda na padesátce AHRA, když projel cílem pátý a postaral se o největší triumf této značky v historii jejího trvání. Za Havrdou pak projeli cílem M.Šobáň na Kreidleru a za ním Bedřich Fendrich na Tatranu 50. Tedy tři naši v první desítce! To čekal skutečně asi málokdo.“
V následujících letech dokázal dokončit závod mistrovství světa v Brně jen v roce 1979 – sedmnáctý na motocyklu Juventa 125. Jinak vždy vypadl, občas i z nadějné pozice (1972). V domácích luzích byl ale vždy spolehlivý a hlavně podával konstantně dobré výkony. Již od začátku takříkajíc tvrdil muziku. Ve třídě 125 nejprve na stroji Ravo skončil v roce 1967 sedmý, pak přestoupil na motocykl ČZ a trochu klesl celkovým pořadím. S vypsáním nové třídy padesátek, ale ožil a na Tatranu triumfoval v Prievidzi. První titul přišel až o rok později, kde porazil velkého konkurenta Havrdu na stroji AHRA. Ten mu to pak oplatil, ale Bedřich si zpravil chuť o třídu výše (125, 1971). Tahanice s Havrdou pokračovali ve prospěch Fendricha až do roku 1973. Vždy platilo, že alespoň jeden titul Fendrich za sezónu vždycky vybojoval. Svědčí o tom i rok 1975, kdy se mu podařil husarský kousek (1.Tatran 50, 1.Ravo 125). Posledním velkým úspěchem byl triumf pro Kreidler 50. Přechodem na experimentální Juventu ztratil naděje a jakoby i jiskru. Havrda ho na trůn už nepustil. O ztrátě konkurenceschopnosti svědčí i datum posledního triumfu v závodech mistrovství republiky - 04.07.1976, Fendrich naposled vítězí ve Žďáru v obou nejnižších třídách, přestože ho ještě čeká dlouhých sedm sezón ve vrcholné domácí soutěži.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist