Největší hvězdy československé silnice (22)

Po delší pauze je zde další pokračování seriálu o jezdcích naší minulosti. Dnes se podíváme na poměrně neznámého Honzu Bílého.

Jan Bílý
? * nar. (Prostějov) - +
2x vítězství v závodech MR: VC Československa - Brno 1957 (Norton 500cc), Jičín 1958 (Norton 500cc)
2x titul: 1957 (Norton 500cc), 1958 (Norton 500cc)
Jan Bílý patří mezi poměrně ne zcela známé jezdce. Faktem zůstává, že se stal dvakrát mistrem Československa – a to vždy v královské kubatuře půllitrů. Domácí mistrovství jezdil v letech 1956 – 1958 a za tři soutěžní sezóny se mu podařilo dvakrát zvítězit v mistrovských podnicích.
Hned na úvod je třeba připomenout, že se ve třídě pětistovek ještě v polovině 50.let vyráběly plnoobjemové stroje Jawa OHC, proti nimž bylo velice obtížné soupeřit. Jan Bílý si toho byl moc dobře vědom a se svým starým Nortonem neměl zpočátku tolik šancí proti továrním motocyklům. V roce 1956 skončil v celk.klasifikaci až devátý společně s jezdci Posekaným a Kostkou. Bodově se tehdy hodnotilo pouze první pět míst. Jeden bod si Prostějovský jezdec zapsal při příležitosti závodů v Ostravě. V roce 1957 se dostavil nečekaný titul mistra republiky i v souladu s vylepšením Nortona (soukromník). Ten byl zvlášť cenný, protože se jezdci Bílému podařilo porazit populárního Gustava Havla. „Gusta“ sice vyhrál toho roku dva závody, ale vzhledem k dvěma dalším výpadkům to na prvenství nestačilo. Naopak Bílého spolehlivý Norton vydržel plnou zátěž. O třídu pětistovek přesto začal rapidně ubývat zájem ze strany jezdců a především také ze strany například Jawy, která se nehodlala výrobou dál zabývat (napříště jen převrtané třistapadesátky). Takže v podstatě se tato objemová třída jezdila ještě v roce 1958 a poté na seznamu MR pauzírovala až do roku 1984. 25.srpna 1957 si Bílý připsal svoje první vítězství v rámci VC Československa*, aby ho pak ještě zopakoval při úvodním podniku MR 1958 v Jičíně. Následnou spolehlivostí se pak dopracoval k druhému titulu. Porazil tentokrát například Jiřího Koštíře (Matchless) nebo opět Havla (Jawa). Dál se již jeho jméno v tabulkách neobjevuje…
Nutno ještě podotknout, že se ze čtyř odjetých závodů vždy započítávaly tři nejúspěšnější výsledky.
* z jezdců, kteří bodovali do MR, jako jediný dojel do cíle
pozn.
Konstrukce Jawy 500 OHC (z dobového tisku):
1950 – „Dvouválce. Motory těchto strojů mají rovnoběžné válce vedle sebe a náhon vačkového hřídele v hlavě svislým hřídelem. Převod na oddělenou čtyřstupňovou převodovku je dosti krátkým řetězem.“
1952 – „Na Jawě 500 probíhají další inovace“
1954 – „Konstruktéři se zaměřují na zmenšení poruchovosti, která byla u tohoto typu nejčastěji zaviněna unikáním oleje nebo poruchou primárního řetězu. Zajímavostí je nasazení dalšího stroje do nejsilnější třídy. Naši pozornost si zasluhuje také jednoválec Eso 500, motocykl odvozený od plochodrážního stroje téže značky. U tohoto motoru s rozvodem OHV se podařilo dosáhnout dobrého výkonu, který při nízké váze a plné kapotáži dával stroji rychlost kolem 200 km/h!“
1956 – „Motocykly Jawa 500 OHC jsou starší konstrukce a nemají již větší naději na úspěch. Na strojích není možno použít kapotáže, a tak rychlostí zůstávají za stroji BMW (v rámci Velké ceny v Brně), a stejně je tomu i se spolehlivostí“
1957 – „Probíhají jen drobné změny. Stroje jsou pouze repasovány.“
1958 – „Nové kapotáže na základě nových pravidel (jarní kongres FIM 1958 – omezení maximální rychlosti strojů). Jawa se orientuje již jen na třídy 250cc a hlavně 350cc (šance na úspěch po odstoupení italských značek Gilera a Guzzi od závodní činnosti)

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist