Bill Ivy a Jawa, osudové spojení

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
rsjawkar (85) napsal 29.04.2022 v 10:11

Tak tady je ta dobová fotečka, je na ni vidět to olejové čerpadlo. Za povšimnutí stojí také tyristorové zapalování Tranzimo, připáskované na rámu. Pro zajímavost, zapalování na stejném principu a podobné konstrukce, se používalo také na prvních Babetách.

Saarinen (1440) napsal 28.04.2022 v 15:30+1

Teď jsem si namátkou otevřel do detailu přesné výsledky z TT 1964. 4.Malina na ČZ mezi 20 Hondami ! Nebo vynález motoru do V takže konstrukčně napřed.. Naši konstruktéři patřili ke špičce. A na koleně , mít prostředky tak by se Japonci ještě dlouho třásli počítám někdy se zbytečně podceňujeme

Saarinen (1440) napsal 28.04.2022 v 12:20+2

Když se dívám jak jede Ivy před Agostinim tak jsem pyšnej na naše konstruktéry Kdyby se ještě podařil podobný zázrak v jakékoliv třídě MS

IvanDvoutakťák (5070) napsal 27.04.2022 v 21:22

Podzim r.1970 - trať je u Velkého Meziříčí při Ceně českomoravské vysočiny,
MISTROVSTVÍ REPUBLIKY : na výjezdu z depa byly k vidění dokonce DVĚ
fabrické Jawy 350 *2T-čtyřky* ...
Obě se start.číslem 3 pro jednoho z továrních jezdců Zdeňka Bímu,
v péči bývalého jezdce sólo motocyklů a sajdkárů, pana Štajnera


Na fotce č.2 vpravo se založenýma rukama *brňák jak poleno*,
tehdejší naděje čs. okruhů Jura David

*Garda* českých okruhářů (Štajner,Slavíček,Helikar,Havel,Šťastný,Čada, ..., ...)

P.S. A právě pan jezdec a technik Jawy Štajner *dostal*
OPĚT přes obličej to veliké razítko serveru ...

P911 (75) napsal 27.04.2022 v 10:51

Ještě bych poupravil nadpis článku spíš na osudné spojení, místo osudové

P911 (75) napsal 27.04.2022 v 08:39

Údajně byly vyrobeny 4 kusy, jedna je v NTM v Praze a dvě snad prý v soukromých sbírkách v zahraničí.
Osud té čtvrté ?

blackblues (1507) napsal 27.04.2022 v 07:26

Pekne cteni

scott67 (76) napsal 26.04.2022 v 21:56+1

Skvělý článek. Díky. Můj názor na tu motorku, kterou shodou okolností velmi dobře znám je, že nebyla bohužel dotažená do konce. Kdyby se nestala tragédie na Sachsenringu, tak by se asi bohužel stala někde jinde. Byl to obdivuhodný stroj, ale chyby, kterými trpěl byly fatální. Když už nic jiného, tak bezesporu umetl cestičku strojům, které se stejnou koncepcí motoru v následujících mnoha letech sbíraly vavříny. Už s vychytanými mouchami, lepšími materiály a bezchybným mazáním. Nicméně, když dnes stojím mezi touto Javou a čtyřválcovou Zetkou, jako správný dvoutaktní úchylák se kloním k Jawě. Ještě perličku k Bilu Ivymu. Je zvěčněn v bondovce Thunderball, kde na zlatém motocyklu BSA A65L Lightning dubluje ženskou. Jediná bondovka, kterou jsem si kvůli němu nahrál.

Saarinen (1440) napsal 26.04.2022 v 18:16+2

krásný článek , Ivy byl nadějí že by někdo mohl pořádně prohnat Aga. A taky se tak dělo což považuju doteď za něco fantastického. Fotky nádherný , jsem přesvědčen že kdyby nenastala ta tragédie tak se mohlo ještě part let konkurovat i MV. Peníze , režim byl proti. Konstrukčně za pomoci zlepšení.. jsem si jist že by Jawa jezdila na čele..

PetrosPV (28) napsal 26.04.2022 v 17:03+1

Tahle Jawa byla skutečně nejvýkonnější 350ka, protože zrovna v té době se výkony rychle zvyšovaly a Jawa vsadila na dvoutakt V4 vodník, tím ale veškera plus pro Jawu končí, bylo to jen na chvíli a nemělo to perspektivu. Už se skoro zapomnělo že Jawa pokračovala v 70. letech s novou 250kou která byla ještě o 20% výkonnější v přepočtu na litr výkonu než tahle 350ka, žádných úspěchů už ale nedosáhla tak to definitivně vzdali. Bylo to čím dál víc o penězích a postupně z MS vycouvaly i značky jako Kawasaki nebo Suzuki.

gresini (4459) napsal 26.04.2022 v 16:40

zzpol - tenkrát se nikdo z nás obyčejných nedíval na detaily,byl to čtyřválec,vodník, byl nejrychlejší a nejvýkonnější a to bylo pro nás to hlavní!! Teď když se na to dívám pozorněji ,tak vidím spojení vodní cesty zahradními hadicemi se sponami na křivo, teploměr z traktoru,cizí otáčkoměr hodně divně usazený (co to je toto??) a ty sváry na palubce, tak ty jsou opravdu dílem učně prvního ročníku po týdenní praxi!

JA-NE (767) napsal 26.04.2022 v 16:17

"zaslapane projekty"

Targus (429) napsal 26.04.2022 v 14:56+1

papiboy

mě fakt VŽDYCKY dojme, jak jsme byli na špici světového průmyslu.
A Ford uměl za první republiky vyrobit pojízdné auto za ŠESTINOVÉ náklady oproti tehdejším českým fabrikám a ještě z toho měl dost velký zisk na rozvoj firmy.
A za dalších 40 let Češi zapomněli, jak se dělají kvalitní ložiska.
Takže asi tolik o světovosti českého průmyslu (slovenský tehdy nebyl vůbec žádný).

Co se týká medailí ze soutěží, resp. ze Šestidenní, tam je to jasné. Srovnáváš jablka s hruškami. Soutěžní stroj na vytrvalostní jízdu terénem je o něčem jiném, než točit mašinu dvě hodiny do 16 000 ot/min. Zvlášť, když si museli jezdci poradit celý týden jenom s nářadím, které vezli sebou a většina dílů byla značkována, aby se nedaly vyměnit.
Tam byly týnecké traktory v pořádku. Tedy samozřejmě jen do jisté doby. Tuším rok ´78 ve Švédsku, to byla konečná. Výhra v Povážské Bystrici o 4 roky později byla do jisté míry "povinnost".

lorpio (835) napsal 26.04.2022 v 14:32

Díky za článek

Heki (401) napsal 26.04.2022 v 14:20+3

Článek super, ikdyž smutný.

Škoda každého života, který padne za oběť bohu rychlosti - leč bohužel i toto je motorsport a i dneska (ikdyž díky bezpečnosti méně než dříve) smrtka pořád kosou mává...

Politickohistorickou hospodskou debatu coby kdyby nechávám jiným. Historii nezměníme.

zzpol (212) napsal 26.04.2022 v 14:13+1

Jawa 350 V4 jako exponát NTM v Praze

papiboy (1260) napsal 26.04.2022 v 13:52-1+2

Targus píše: "Výmluva na režim je oblíbenou."
To není výmluva, ale fakt.
Jawa mala po vojne lepšiu štartovaciu polohu, ako napr. rozstrielaní Nemci alebo Taliani a komunistami "zdedený" český priemyseľ bol všeobecne uznávaný, patril medzi špičku Európy.
Problém nastal postupne po režimom nastavenom prerozdelovaní ziskov .
Jawa, ktorá vyvážala nielen do Ruska, ale aj do celého sveta, nemohla investovať ním vytvorené zisky do vývoja, tak jasne sa to s ňou potom postupne pohlo dolu kopcom.
Elán, odhodlanie a technický um tam bol, dôkazom toho sú nespočetné úspechy na Šestidenných, niečo sa zožalo aj na okruhoch či v motokrose.
Firma zarábala štátu hodne tvrdej meny, ale nielen že jej nenechali financie na zavedenie nových technológií a vývoj, ale mala aj smiešny problém dať Ivymu požadovaných 25 tisíc, tak to hovorí za všetko.

Japoncom z dôvodu "atómových" výčitiek pomáhal celý svet, ponúkli im technológie, ich študenti študovali zadarmo na najlepších školách sveta, chodili na prax do špičkových firiem, západnú Európu naštartoval Marshallov plán - ale Jawe po 1948 len brali a brali.

Je to o režime. Nehovorím, kde by Jawa mohla byť dnes, ale tam v riti, kde je, by určite nebola...

Ijon (46) napsal 26.04.2022 v 13:38+2

"Určitá nespolehlivost", no to je hodně mírně řečeno. Ale bylo to těžké, ta dvoudobá V4 už byla tak složitá, na vyladění už Jawě chyběly materiály, finance i kapacity. Takže nebyly peníze ani na lepší ložisko, které se zadřelo...
Taky V4 točila prý až 16.000, zatímco Šťastného oblíbená 4taktní 350 jen max 11.000. Takže nároky na materiál a kvalitu byl mnohem vyšší.
Ale názory na selhání ložiska se různí, Křivka říkal, že neměli prachy na zahraniční kvalitní ložiska, Gomola psal, že byl špatný vývrt v ojnici, takže se ložisko natlačilo ke straně...

Targus (429) napsal 26.04.2022 v 12:39+4

Pumpido

Kdyby se Bill Ivy nezabil, byla by Jawa ve stejné zádeli, jako je dnes. Kdo nevěří, ať tam běží.

Přiznejme si to na rovinu - oproti světovým špičkám nejenže nestíhala konstrukčně, ale PŘEDEVŠÍM technologicky.
Slovo "technologicky" znamená:
- materiálová základna - tzn. vývoj nových materiálů pro stále náročnější konstrukci motorů
- obrobitelnost těchto materiálů v POTŘEBNÉ kvalitě.

K té konstrukční invenci - mrkněte se na konstrukce Japonců v době, kdy Jawa šla nenávratně do kopru. Jen hrubý nástřel:
- mazání dvoutaktů tlakovými kanálky (žádný olej do paliva),
- rezonanční komory,
- jazýčkové sací ventily,
- vodorovné dělicí roviny motorů, resp. převodovek...

ivano (499) napsal 26.04.2022 v 12:07+1

Hezký článek a vzpomínka o naši krásné době ve světové silnici... a zároveň začátek labutí písně a smutného konce. To to letí, jako by to bylo včera... Ten okruh v Opatiji jsem si musel projet a to bylo v 6h ráno aby ještě nebyl velký provoz. I když je tam na křižovatce "stopka", přechody - lidi už ráno trajdali, jezdí městská doprava, přibyli domy i bytovky, pořád to má své kouzlo na břehu Jadranu a vzpomínal přitom na jezdce té doby, jak tam lítali. Žena celé kolo natočila.

JA-NE (767) napsal 26.04.2022 v 11:57+1

aj clanok o ČZ by potesil

Pumpido (375) napsal 26.04.2022 v 11:53+1

Vím, že se na "coby kdyby" nehraje, ale Kdyby se tenkrát nezabil, kde mohla ta naše Jawa být...
Jinak samozřejmě smekám před tehdejšími jezdci, mechaniky, vývojáři atd...

650ccm (88) napsal 26.04.2022 v 11:48+2

Jawa se tehdy ještě vzpamatovávala z katastrofy v podobě neúspěšného náběhu sériové výroby unifikované řady. Jen díky bezbřehému trhu (divné slovo) v Sovětském Svazu, kde se na kvalitu moc nekoukalo, přežila Jawa tohle období. Výsledkem ovšem byly prajednoduché 634 - 638 - 639, které vyhovovaly ve východoevropských stepích, za Uralem atd. I kdyby Ivy tehdy vyhrál celé MS, nic by to na osudu Jawy nezměnilo.
Díky za parádní článek. Jak kdybych zase slyšel vyprávět tátu.

Targus (429) napsal 26.04.2022 v 11:19+1

Hydropes

Výmluva na režim je oblíbenou.
Nalejme si čistého vína, bylo to příjemné ZEJMÉNA pro tehdejší vedení fabriky.
Proč dělat drahé motorky a cpát prachy do vývoje, když Ivan skoupil úplně celou produkci a bránil se modernějším - protože dražším a zejména provozně náročnějším strojům.
Byla by nutnost jisté výrobní dvoukolejnosti, a to byly peníze navíc a ZEJMÉNA starosti navíc, které by pochopitelně NIKDO nezaplatil.
O tu dvoukolejnost se aspoň trošku snažila ČZ, alespoň co se týkalo kvality.

Avšak buďme realisty - podívejme se, kolik skončilo firem na západ od Chebu. Šance na přežití by byly minimální i v případě, že by soudruzi ve stranickém vedení dali motorkám i jinou prioritu, než sekání dvoudobých traktorů pro Ivana.

gresini (4459) napsal 26.04.2022 v 11:13+2

Tenkrát byla tato Jawa fantazie a pro nás něco neuvěřitelného. Nejrychlejší stroj ve startovním poli,ale bohužel to nemělo dlouhého trvání. Ale nádherný pokus Jawy to byl!

Hydropes (46) napsal 26.04.2022 v 10:22+6

Byli to tehdy borci...
Obdivuju všechny v tehdejší Jawě koncem 60.let, kde vzhledem k tehdejším možnostem v rámci zemí RVHP uměli zlatýma českýma ručičkama doslova z hovna uplést bič a ještě s ním pořádně prásknout... a patřili tehdy k nejlepším na světě...
Škoda,že tehdejší režim tomu více nepřál a jelo se hlavně na kvantitu...
Bohužel ty smrťáky jsou vždycky tragédie ať jde o kohokoliv ...

Romanko (1206) napsal 26.04.2022 v 10:22+2

Přesně. Tehdy začal úpadek Jawy. V té době měla Jawa asi nejlepší závodní dvoudobou 350ku na světě, ale jejím běžným produkčním motocyklům už ujel vlak.

Targus (429) napsal 26.04.2022 v 09:10+2

Smutné čtení...

Sir_CHerokee (117) napsal 26.04.2022 v 09:10+2

Skvělý a čtivý článek. Krásná i smutná je závodní historie Jawy na okruzích.




TOPlist