Rozhovor s Janem Halbichem, jezdcem seriálu IDM

Dvaadvacetiletý český závodník Jan Halbich vyhrál v roce 2014 s naprostou převahou šampionát Alpe Adria Superbike a přestoupil do mezinárodního mistrovství Německa v závodech silničních motocyklů, kde v třídě Superbike IDM závodí s týmem Holzhauer Racing Promotion. Začátky kvůli zraněním nebyly snadné, ale dnes je to pro jezdce Hondy CBR1000RR SP jeho druhá kompletní sezona v níž již zaznamenal své první pódiové umístění.

Mezinárodní šampionát Německa má letos celkem osm podniků a z toho dva už jezdci a týmy absolvovali. Z Lausitzringu si Jan Halbich odvez celkem dvaadvacet bodů za dvě pátá místa. Jeho mise na slavném Nürburgringu byla mnohem úspěšnější, protože to byl v prvním závodě čtvrtý a ve druhém získal své první stupně vítězů IDM, když cílem projel na třetí pozici. V průběžném hodnocení seriálu je nyní český závodník pátý přičemž jen pět bodů ztrácí na čtvrtého Floriana Alta.

S Janem Halbichem jsme hovořili před třetím kolem sezony, které jezdce IDM zavede začátkem června na dráhu Lausitzringu, kde budou společně s prestižní automobilovou sérií DTM. V rozhovoru pro web Motorkáři.cz Jan Halbich hovořil nejen o letošní sezoně, ale také třeba o tom, jaké byly jeho začátky v německém šampionátu.

Na podzim roku 2014 jste dostal šanci testovat s týmem z prostředí IDM Holzhauer Racing Promotion. Tehdy odstartovala vaše kariéra v mezinárodním mistrovství Německa. Jak k této spolupráci došlo? Tým si vás vyhlédl na základě vašich výborných výsledků v Alpe Adrii?
Jan Halbich: „Tým hledal náhradníka na poslední dva podniky v IDM a díky výsledkům v Alpe Adrii jsem dostal šanci testovat s týmem a následně nastoupit do seriálu IDM. Bohužel jsem si při první kvalifikaci zlomil kostrč a tím pro mne byla sezona 2014 u konce. Majitel týmu se mi za několik týdnů ozval, zda bych se chtěl zúčastnit dalšího testu.“

Jak velká změna byl pro vás přechod ze seriálu Alpe Adria do Superbike IDM? Přechod z Kawasaki na Hondu proběhl bez větších problémů?
Jan Halbich: „Změna to byla celkem veliká, protože pro mne byla většina německých okruhů neznámá. Celkově jsou německé okruhy jiné než ty, které jsem znal z Alpe Adrie. Přechod na Hondu byl pro mě celkem těžký, protože jsem byl zvyklý na motorku s kontrolou trakce. Honda byla silnější a bez elektronických asistentů. Honda byla zcela odlišná od Kawasaki a vyžadovala jiný postup nastavování podvozku.“

První kompletní sezonou byl rok 2015. Ten ale nezačal nejlépe, protože tam bylo zranění ruky. Jak moc toto zranění ovlivnilo loňskou sezonu?
Jan Halbich: „Toto zranění ovlivnilo sezonu 2015 výrazně, protože mi sebralo předsezonní testy a dva měsíce tréninku. Na motorce jsem seděl teprve týden před prvním závodem (zlomený palec a rozdrcené záprstní kůstky). Kvůli zranění nebyla téměř možná žádná fyzická příprava a při jízdě mi ruka hodně tuhla a natékala.“

Který podnik nebo závod loňské sezony považujete za svůj nejlepší a proč?
Jan Halbich: „Myslím, že nejlepší výsledek byl na belgickém Zoldru a na německém Schleizu.
Tyto dva okruhy sedí Hondě a já se na motorce cítil pohodlně.“


Sezonu v třídě Superbike jste uzavřel celkově pátý. Spokojenost s výsledkem nebo byly vaše ambice větší?
Jan Halbich: „S výsledkem jsem byl spokojený, protože díky zranění na začátku sezony nebylo ani jisté jestli budu schopný odjet první závody. Zároveň jsem měl při testech na poslední závody nepříjemný pád a zlomil jsem si kostrč a křížovou kost, takže jsem byl rád, že jsem dojel poslední závodní víkend v rámci možností. Škoda čtvrtého místa, které mi uteklo pouze o tři body.“

Příprava na letošní ročník mezinárodního mistrovství Německa byla třeba v něčem jiná než před vaši premiérovou sezonu? Jak taková příprava vypadá, hodně s týmem testujete nebo je to víc na vás jako na jezdci?
Jan Halbich: „Příprava je o něco jiná než loni a hlavně jsem mohl naplno trénovat, protože nejsem zlámaný :-) Příprava začala už loňským rokem, kdy jsem přes zimu chodil hodně do posilovny a snažil jsem se co nejvíce sedět na mx motorce. Letos tým připravil na začátek sezony hodně testovacích termínů, aby se vyzkoušely nápady, které jsme měli přes zimu.“

Do druhé kompletní sezony Superbike IDM nastupujete s nějakým konkrétním cílem?
Jan Halbich: „Do sezony nastupuji s cílem pokusit se být každý závodní víkend co nejblíže pódiu a pokud to bude možné, tak bojovat o stupně vítězů.“

Po úvodních dvou podnicích seriálu IDM už máte na kontě první umístění na stupních vítězů. Je to začátek sezony jaký jste si s týmem představovali?
Jan Halbich: „Myslím, že výsledek předčil očekávání, protože Nürburgring a Lausitzring nepatřily k mým oblíbeným tratím po zkušenostech z loňského roku.“

Začátkem června máte na programu třetí podnik sezony na Lausitzringu. Jak vám třeba tento konkrétní okruh sedí? Máte v kalendáři IDM nějaké oblíbené?
Jan Halbich: „Třetí podnik pojedeme s vozy DTM. Okruh je o něco jiný než při klasických závodech. Tato verze nepatří mezi mé oblíbené už jen z důvodu, že se často mění grip na dráze kvůli vozům, které na okruh nanáší hodně gumy. Mé oblíbené okruhy v německém šampionátu jsou Schleiz , Zoldr a Assen. Tyto okruhy jsou o něco jiné než ostatní v kalendáři.“

Dnes jste jezdcem superbikové kubatury mistrovství IDM. Pokud můžete říct, kde byste rád závodil do budoucna? Máte nějaký šampionát, který chcete absolvovat?
Jan Halbich: „Do budoucna bych se rád zúčastnil závodů mistrovství světa SST nebo SBK. Nyní se chci plně soustředit na IDM a pokusit se zajíždět co nejlepší výsledky a získat co nejvíce cenných zkušeností. Zároveň bych rád využil příležitosti a poděkoval všem lidem, kteří ve mně věří a umožňují mi závodit.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist