Suterovy plány

Firma Suter Racing Technology (SRT) ze švýcarského Turbenthalu vyhrála v roce 2010 první titul mistra světa konstruktérů v kubatuře Moto2. V letošním roce chce ale titul i jezdecký. I jinak jsou ale plány Eskila Sutera velmi obsáhlé...

Ve 38-členném startovním poli Moto2 pojede v letošním roce celkem 13 pilotů s motocykly Suter MMX, přičemž jezdecká jména Julian Simon, Kenan Sofuoglu, Andrea Iannone, Thomas Lüthi a Scott Redding naznačují, že minimálně těchto pět jmenovaných má hodně reálné šance na titul mistra světa.

Firma STR má ale připraveny ještě další tři projekty. O tom jednom se zas tak moc neví a také se netýká přímo závodů Grand Prix. V omezené sérii bude vyroben dvoutaktní motocykl o objemu 500 ccm-V4 pod názvem "SRT V500 Factory machine", jehož cena bude 115 000 Euro. Motocykly této exkluzivní série mají už nyní hodně poptávek, jeden si chce koupit i italský "evergreen" Loris Capirossi. 

Ale vraťme se nazpět k aktuálním závodním okruhům. Pro novou kubaturu Moto3 chystá Eskil Suter motory, které budou mít dle reglementu maximální počet otáček 14 000 ot/min, a budou mít výkon 50 HP. Jejich cena nebude přesahovat 12 000 Euro, ovšem na rozdíl od jiných firem, chce Suter dodat na trh kompletní závodní motocykl. Plánovaný počet na rok 2012 je 30 motocyklů, na rok 2013 potom dvojnásobek, neboť se počítá se závoděním motocyklů SRT Moto3 i v národních šampionátech. "Cena kompletního motocyklu by neměla přesáhnout 46 000 Euro, ovšem jsme schopni dodávat na přání i pouhá šasí. Největšími soupeři v produkci pak budou Honda a KTM", říká dále Eskil Suter.

Největší pozornost ovšem budí celkem pochopitelně projekt motocykl Suter-BMW v kubatuře MotoGP. Ten byl už testován australským pilotem Damienem Cudlinem v listopadu na okruhu Jerez de la Frontera a také Španělem Carmelem Moralesem. Za naším Karlem Abrahamem skončili tehdy oba jezdci se ztrátou 2,7 sekundy (Morales) a 3,9 sekundy (Cudlin).  Původně uvažovaný Brit Scott Redding nakonec tento motocykl netestoval, neboť se těsně předtím zranil při testu Moto2...

Nyní pojede Carmelo Morales opět v Jerezu od 23.- 25. února. Doposud má SRT k dispozici pouze jeden exemplář, a s belgickým týmem Marc VDS smlouvu "joint venture". Suter platí vývoj nového motocyklu, tým VDS pak zajišťuje testy a má exkluzivní právo na přednostní koupi motocyklu pro rok 2012. 

Jak jsme už psali, Dorna nebude chtít akceptovat BMW jako Claiming Rule Team, což ale Suterovi vůbec nevadí: "Jako tým CRT bychom měli k dispozici 12 motorů na sezónu, jako nováček 9, což nehraje vůbec žádnou roli. Stejně tak nehraje i roli obsah nádrže, v prvním případě to je 24 litrů, v tom druhém 21, tedy jen o 3 litry méně.", vysvětluje Suter.

Testovat se bude nyní s pneumatikami Michelin, teprve později se přejde na Bridgestone: "To je ale dalších 10 000 Euro navíc" ví dobře Suter a dodává: "Je to náš soukromý projekt a motory BMW S 1000 RR k nám nespadly z nebe. A co se týká elektroniky, tak ji máme od Bosche."  

Dle Sutera by mělo být v reálných možnostech motocyklu Suter BMW MotoGP dojíždět v Top10, přičemž cena by měla být třetinová, tedy 1 000 000 Euro, zatímco Honda za pronájem kasíruje 3 000 000 Euro. 

"Chceme nasadit do startovního pole MotoGP 2012 dva až tři motocykly. Bylo by samozřejmě pro nás zajímavé, aby se tohoto projektu zúčastnila továrna BMW oficiálně, tedy aby ho podpořila. Zatím má náš motocykl výkon 200 HP, do léta by to mělo být 220 HP. Ovšem my nechceme stavět na maximálním výkonu. Zatímco továrny budou mít k dispozici i 240 HP, tak my s 225 HP a dobrým točivým momentem můžeme být bez problémů konkurence schopní", uzavírá celou kapitolu motocyklu Suter - BMW konstruktér Eskil Suter.  

Mimochodem, právě továrna Ducati se nedávno ústy inženýra Filippo Preziosiho vyjádřila v následujícím smyslu: "Nikde není napsáno, že bude vše o maximálním výkonu. My třeba experimentujeme s tím, že naše "litrové" motocykly na sezónu 2012 budou mít objem pouze 930 ccm...!"

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist