Jakub Kornfeil: V životě není na škodu dávat si cíle, v závodě ale ano

Jakuba Kornfeila čeká v Brně 120. závod v mistrovství světa. V Brně je jako poslední stálý český jezdec v šampionátu středem zájmu, a jelikož ho doprovodné akce baví, je ve svém živlu. Na rozhovor pro náš web si udělal čas před závodem na náměstí Svobody.

Bojuješ i na takovýchto doprovodných akcích o vítězství, nebo to bereš jen jako zábavu?
Jakub Kornfeil: „Beru to jen jako zábavu. Pojedeme pro lidi, nebudeme tady závodit a něco si dokazovat. Jde jen o to pobavit lidi a udělat trošičku show.“

Mluvčí okruhu Jiří Smetana říkal, že třeba Danilo Petrucci je pověstný právě soutěživostí a tím, že chce vyhrát i doprovodné akce. Nemáš z něho trochu respekt, aby ti tam neposlal nějaký loket?
Jakub Kornfeil: „Ne, to vůbec. A když pošle, tak mu ho pošlu taky (s úsměvem). Tak se to dělá. Nemůžeš mít obavy z jiného jezdce.“

Předpokládám, že minibike je součástí tvých tréninků. Jaké máš ale zkušenosti s pitbikem?
Jakub Kornfeil: „Jo, zatímco na minibiku se projedu ještě relativně často, na pitbikách nejezdím, takže uvidíme, jak rychle se s ním sžiju.“
(Danilo Petrucci nakonec svoji pověst nenaplnil. Na lokty opravdu nedošlo a závodníci projeli cílem v pořadí: Joan Mir, Julian Simon, Jakub Kornfeil, Danilo Petrucci, Scott Redding. – pozn. aut.)

Pitbiky mají v Brně trochu špatnou pověst. Všichni znají příběh Lukáše Šembery, který se při podobném závodu u jednoho obchodního domu vážně zranil. Nemáš z ježdění ve městě trochu obavy?
Jakub Kornfeil: „Tady nejsou žádné obrubníky, takže by se tu teoreticky nemělo nic stát. Trať je dobře udělaná, takže z toho strach nemám. Já byl na ten závod, kde se Lukáš Šembera zranil, pozvaný taky, ale odmítl jsem to právě kvůli tomu, že tam byly ty obrubníky.“

Společně s týmovým kolegou jsi absolvoval v létě poměrně netradiční trénink. Vyzkoušeli jste si rychlostní cyklistiku na brněnském velodromu. Bylo to jen takové svezení pro zpestření, nebo plnohodnotný trénink?
Jakub Kornfeil: „Dali jsme si jeden trénink, který trval pětatřicet minut. To by se asi někomu mohlo zdát docela málo, ale na tom kole se v podstatě celou dobu dře. Nohy jsou pořád v zápřahu. Není to jak na silničním kole, kde dostaneš zabrat do kopce a pak si zase nějaký čas relativně odpočneš při sjezdu. Na dráze si nemůžeš orazit ani na pár vteřin, protože bys z toho kola spadl. Takže nám dal trénink určitě zabrat a nebylo to jen pohodové svezení.“

V Německu jsi vybojoval svoje premiérové čtvrté místo. Teď už máš sbírku všech bodovaných umístění od druhého do patnáctého místa. Má tvoje letošní motorka na to, abys sbírku zkompletoval premiérovým vítězstvím?
Jakub Kornfeil: „Určitě na to ta motorka má. Ostatní kluci na Hondě už dokázali vyhrát, takže není důvod, proč bych to nemohl dokázat já.“

Tvoje výsledky jsou zatím jak na horské dráze. Čím si to vysvětluješ?
Jakub Kornfeil: „Je to tím, že byť máme data z loňska, tak nemáme udělanou převodovku. Ta motorka je nová a dokáže nás na každém okruhu překvapit. Třeba teď v Rakousku nás překvapila hodně. Tam jsme tři tréninky byli daleko za pětadvacátým místem a všechno to bylo jenom v převodovce. Nebylo to o tom, že bych během té třítýdenní pauzy zapomněl závodit, nebo se nějak pomaleji dostával do tempa. Měli jsme jenom špatně poskládanou převodovku.“

Zatímco loni jsi s KTM svoje výsledky postupně zlepšoval, letos je to ta zmíněná výsledková houpačka. Jsi zpětně rád za přestup týmu k továrně Honda?
Jakub Kornfeil: „S odstupem času si myslím, že KTM je čím dál lepší motorka. Hlavně inženýři KTM ohromně zapracovali přes zimu a udělali vynikající převodovku, která jim skvěle funguje, takže KTM zase Hondu stáhla. To je pro nás obrovská škoda, protože loni měla Honda celkem výrazně navrch a to byl taky důvod, proč jsme se pro tu motorku rozhodli. Že nám pak na konci loňské sezóny motorka šlapala skvěle je věc druhá, ale tou dobou už bylo o přestupu k Hondě rozhodnuto.“

U tebe je poměrně často příčinou horšího výsledku i to, že před tebou někdo spadne, nebo tě jiný jezdec vyveze a v nejhorším případě i sundá. Zkrátka ne vždy jdeš mimo trať svoji vinou. Máš v tomto ohledu nějakého neoblíbeného soupeře, od kterého se raději držíš dál?
Jakub Kornfeil: „Docela velké peklo dělá v závodech Hiroki Ono. Od toho je opravdu lepší se držet dál. Jinak si myslím, že ve startovním poli nejsou žádní jezdci, kteří by z tohoto pohledu byli nějak výrazně nebezpeční.“

Teď ti jeden kvalitní soupeř ubyl. Romano Fenati dostal vyhazov z Rossiho stáje Sky Racing Team VR46. Sledoval jsi tu kauzu? A všiml sis někdy sám, že je Fenati takový bouřlivák?
Jakub Kornfeil: „Já jsem Fenatiho slyšel několikrát, jak řve na mechaniky a jak je do slova a do písmene bije. V Kataru býváme na trati ubytovaní v takových maringotkách a bydleli jsme vedle něj. On jednou došel a málem tu svoji boudu zbořil. To bylo neuvěřitelné, jak tam do všeho kopal. Zkrátka vím, že tohle v tom klukovi prostě je. Je to škoda, protože jinak je to samozřejmě dobrý závodník.“

Loni byli v mistrovství světa tři Češi, teď jsi v šampionátu najednou sám. Vnímáš, že je kolem tebe více rušno a cítíš nějaký větší tlak?
Jakub Kornfeil: „Jsem rád, že Kája Hanika dostal divokou kartu, takže jsme tu nakonec dva a pozornost nemíří jen na mě. Já si ale ten ruch docela užívám. Spousta jezdců doprovodné akce nemusí, já však ano. Člověk se potká s lidmi a může je nalákat na závody. Brno mám rád. Celý rok se taky těším, až budu moct něco říct českým novinářům, kteří přes rok moc nevolají.“

Nelze se uprostřed srpna nezeptat na další sezónu. Máš už nějaké konkrétnější možnosti?
Jakub Kornfeil: „Nějaká jednání probíhají, ale jsou v úplných začátcích. Uvidíme, jak se bude dařit ve zbytku sezóny. Od toho se to samozřejmě bude odvíjet. Chtělo by to samozřejmě kromě pravidelného sbírání bodů zajet i nějaký výrazný výsledek.“

Letos máš snad poprvé v kariéře v půlce sezóny už docela solidní bodový polštář. Půjdeš teď víc na hranu, abys třeba nějaký takový výraznější výsledek zajel?
Jakub Kornfeil: „Je potřeba jezdit kolem pětky. Všichni kluci, co jsou v první desítce, dokážou v první pětce jezdit a já to musím dokázat také. Takže to je můj cíl pro zbytek sezóny. Posbírat co nejvíc umístění v top 5.“

Takže cíl pro Brno je jasný …
Jakub Kornfeil: „Naučil jsem se nedávat si cíle do závodu. Zjistil jsem, že je to na škodu. V životě ne, ale v závodě ano. Při něm musíš vyhodnotit vzniklou situaci, adekvátně zareagovat a poté z ní vytěžit maximum.“

Ty sis léto zpestřil závody na svém oblíbeném jetsurfu. Jak se ti dařilo?
Jakub Kornfeil: „Letos jsem zatím absolvoval tři ze čtyř závodů světového šampionátu. Asi to teď bude znít jako chlubení, ale jsem tam opravdu suverénně nejlepší. Celkem s přehledem vyhrávám rozjížďky i kvalifikace. V Bratislavě jsem měl štěstí v neštěstí. První rozjížďku jsem vyhrál rozdílem třídy, když jsem druhému nadělil tři čtvrtě kola. V té další jsem třikrát spadl, poprvé jsem se vyhýbal soupeři, který přede mnou spadl, a tak jsem raději z prkna seskočil, jak jsem se pak snažil stáhnout náskok, přehnal jsem to a spadl podruhé a potřetí jsem spadl, když mi karburátor nasál vodu. Nakonec jsem si z Bratislavy odvezl celkové druhé místo. Závody v Praze byly opět úspěšné jen napůl. Ovládl jsem kvalifikaci i první finálovou jízdu. V té druhé jsem taky suverénně vedl a snažil se jet poslední kolo pro lidi a ještě předjet pátého jezdce o kolo. Ten přede mnou ale spadl, takže jsem šel do vody také. I tak jsem díky náskoku stále vedl, ale tři bójky před koncem mi prkno přestalo jet. Celkově to tak v Praze bylo třetí místo. Zatím jsem v mistrovství druhý, ještě nás čekají jedny závody v Číně, ale na titul to letos nevypadá.“

Poslední otázka bude patřit opět motorkám. Poslední Čech, který vybojoval v Brně při závodě mistrovství světa stupně vítězů, byl Lukáš Pešek v roce 2007. Pamatuješ si na ten závod? Kde jsi ho sledoval?
Jakub Kornfeil: „Pamatuju si to, ale musím se přiznat, že jsem z toho ještě neměl zas až tak rozum a sledoval jsem to jen doma u televize. Ale bylo krásné vidět české barvy na stupních vítězů.“

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist