Rozhovor s Ondřejem Vostatkem, talentem, jehož cílem je Grand Prix

Jméno českého závodníka Ondřeje Vostatka vídáme na stránkách serveru Motorkáři.cz už nějaký ten rok. Začínal v série minibike, jel ADAC Mini Bike Cup nebo Cuna de Campeones, vybojoval titul mistra Evropy Mini Road Racing v kategorii Honda NSF 100 (tehdy nejmladším vítězem v historii), byl mistrem ČR a v ADAC i dvojnásobným mistrem Německa. Koncem roku 2015 se Vostatek rozloučil s malou silnicí a od roku 2016 závodil v rámci španělského šampionátu CEV. Byl jezdcem v kategorii Moto4 plus Pre-Moto3, a ve Španělsku si na konto připsal několik umístění na pódiu. Loni byl jezdcem European Talent Cupu plus Pre-Moto3 a letos již závodí v prestižním juniorském mistrovství světa FIM CEV Repsol Moto3.

Po letech tvrdé dřiny přichází pro Ondřeje Vostatka start v mistrovství světa juniorů, což je výborný odrazový můstek pro účast v mistrovství světa Moto3 v rámci série Grand Prix. Do každého závodního víkendu dává Ondřej maximum, protože jen dobré výsledky mu můžou usnadnit cestu mezi světovou elitu. V rozhovoru pro server Motorkáři.cz jsme se Ondřeje zeptali na sezonu 2018 nebo proč si třeba vybral tým Igax pro vstup do juniorského MS.

Úvodem našeho rozhovoru se vrátím k sezoně 2018, která byla ve vašem případě spojena se španělským šampionátem CEV v kategorii Pre-Moto3. Výsledkem bylo celkové páté místo a historicky nejlepší výsledek v této soutěži v podání českého závodníka. Jak sezonu v této sérii s odstupem času hodnotíte?
Ondřej Vostatek: „Tuto sezónu v Pre-Moto3 hodnotím celkem dobře. Podařilo se mi získat jedno pódium a v každém závodě jsem byl hodně blízko. První pětka byla hodně vyrovnaná, takže do konce šampionátu neměl nikdo nic jisté. Škoda, že se mi nepodařilo urvat víc pódiových umístění. To mě trochu mrzí, ale vzájemné souboje mě určitě posílily a získal jsem mnoho dalších zkušeností.“

Co na vás během závodění v kategorii Pre-Moto3 zapůsobilo nejvíc? Je tato série dobrým výchozím bodem pro přestup do juniorského MS nebo seriálu Grand Prix?
Ondřej Vostatek: „Kategorie Pre-Moto3 je takovým mezistupněm a myslím, že je to dobrá příprava pro juniorský svět. S těmi nejlepšími jezdci se pak potkávám dál a hodně jich míří stejně jako já do mistrovství světa juniorů Moto3. Tato kategorie je svým způsobem trochu odlišná na rozdíl třeba od ETC. Jezdci tady jezdí na různých typech motocyklů, není daný jen jediný typ. Je zajímavé potom pozorovat, jak která funguje. Já jsem jezdil na Beonu a ta motorka mě strašně bavila.“

V rámci závodních víkendů šampionátu FIM CEV Repsol jste startoval v pohárové soutěži European Talent Cup. Jak jsme mohli vidět, tato kategorie je plná kvalitních závodníků a klání jsou zpravidla hodně vyrovnaná. Můžete nám přiblížit jaké je to být součást startovního pole ETC?
Ondřej Vostatek: „Ano, v ETC bylo hodně jezdců. Potkávají se tu vítězové národních šampionátů, účastníci RedBull Rookies Cupu a všichni tento šampionát berou také jako přípravu do mistrovství juniorů. Mnohdy bylo v jedné sekundě naskládáno i dvacet jezdců, takže minulá sezóna byla hodně těžká. Byl to obrovský tlak na psychiku, když vám na záda dýchá dalších 20 stejně rychlých kluků.“

Startovní listina v některých případech čítala na padesát závodníků, takže jste jeli tréninky a kvalifikace na skupiny. Vyhovuje vám podobný systém nebo je tolik jezdců na dráze až příliš na to se třeba v kvalifikaci soustředit na jedno rychlé kolo?
Ondřej Vostatek: „Rozdělení do skupin bylo náhodné podle sudých a lichých čísel a potom podle umístění v tabulce. Mnohdy se ale měnily podmínky na trati z minuty na minutu, takže podmínky na trati nebyly pro obě skupiny stejné. Bylo to dost často o náhodě. Potom i kvalifikace, která se skládala zipem, nebyla moc dobrá. I když se mi podařilo zajet dobrý čas, tak se stalo, že se přede mne dostali i jezdci s horším časem a trať zašpuntovali. Možností na předjetí v tak velkém počtu jezdců nebylo mnoho. A na rovinkách měli výhodu menší a lehčí jezdci, ke kterým já moc nepatřím. Takže mně by vyhovovalo více, kdybychom jezdili všichni najednou, ale to nešlo, protože propustnost trati je asi 38 jezdců. Jinak se to udělat nedalo a všichni jsme se s tím museli nějak poprat.“

V závěru sezony 2018 byly na stole nabídky týmů z prostředí Grand Prix, přesto nakonec padlo rozhodnutí jet juniorský šampionát FIM CEV Repsol Moto3. Bylo pro vás těžké odmítnout nabídky z prostředí Grand Prix?
Ondřej Vostatek: „Nabídky z GP Moto3 jsem nemohl přijmout, protože mi je 14 let a tam se může jet až od šestnácti. Výjimku dostávají pouze vítězové juniorského mistrovství světa nebo Red Bull Rookies Cupu, kteří mohou jet už od patnácti. Proto pro nás byla jen jediná cesta a to jít do juniorského šampionátu FIM CEV Repsol Moto3.“

Předpokládám, že nabídky byly rovněž ze strany týmů juniorského šampionátu FIM CEV Repsol Moto3. Proč jste se nakonec rozhodli pokračovat s týmem Igax?
Ondřej Vostatek: „Počítáme, že ještě 2-3 roky budu v juniorském mistrovství světa sbírat zkušenosti. V současném týmu jsme cítili velkou podporu a chuť jít do nové výzvy, tak jsme si řekli, že to zkusíme, i přesto, že tým je v tomto šampionátu také nováčkem. V Igaxu máme skvělé zázemí jak na závody, tak i na tréninky. Uvidíme, jak vše bude fungovat a zda se budeme posouvat dopředu. Se všemi máme velmi dobré vztahy, a pokud by to neklapalo podle našich představ, tak určitě máme dveře otevřené i jinam.“

Jak dosud vypadal závodní víkend Ondřeje Vostatka od příjezdu na okruh až po odjezd domů?
Ondřej Vostatek: „Na okruhu jsme vždy už ve středu večer, protože ve čtvrtek už začínají volné tréninky. Ty jsou obvykle tři. V pátek jsou dva, následuje brífink jezdců a technická kontrola. Před každým vyjetím na trať se chodím rozběhat a protáhnout. Po každém tréninku následuje telemetrie a řešíme s mechaniky nastavení motocyklu, které potom zkoušíme v dalším tréninku. Večer vyrážíme s mechaniky na trať, kde si detailně probereme každou zatáčku. Pauzy mezi tréninky pak využíváme na jídlo, nebo dělám věci do školy. V sobotu začínají kvalifikace, takže se snažím plně koncentrovat a kromě pauzy na oběd jsem většinu času v boxu s týmem. Ráno před samotným závodem bývá už jen warm up, kde zkoušíme nastavení do závodu. Čekání na závod, který bývá obvykle odpoledne, si krátíme sledováním závodů ostatních kategorií, pokud nemusíme řešit technické věci s mechaniky. Hodinu před závodem jsem už opět v boxu a připravuji se na závod. Po závodech většinou musíme rychle všechno sbalit, protože se snažíme vrátit co nejrychleji zpátky domů, abych nezameškal tolik ve škole.“

S jakou motorkou závodíte v juniorském šampionátu FIM CEV Repsol Moto3?
Ondřej Vostatek: „Závodím na motocyklu KTM RC 250 Moto3.“

Proběhly nějaké testy před prvním podnikem sezony v Estorilu?
Ondřej Vostatek: „Testy před sezónou jsme měli celkem tři. V únoru ve Valencii, koncem března v Albacete a poslední v portugalském Estorilu týden před začátkem sezóny.“

Jak se vám daří během sezony kombinovat závodění a školu?
Ondřej Vostatek: „Je to pro mě dost těžké, protože hodně času trávím cestováním, kondiční přípravou a tréninky hlavně ve Španělsku. Musel jsem proto hodně zredukovat svoje koníčky, jako hraní na elektrickou kytaru nebo hraní na playstation a ve zbytku volného času musím dohánět školu. Přiznám se, že ne vždy se mi vše podaří, jak bych chtěl, ale snažím se .… Příští rok budu končit základní školu, tak to bude ještě mnohem náročnější.“

Je jasné, že závodění na takové úrovni už není nic levného. Jak se vám daří oslovovat potenciální partery pro danou sezonu? Máte někoho, kdo třeba za vámi stojí od samotných začátků nebo je to každým rokem boj o to získat potřebnou finanční částku?
Ondřej Vostatek: „Tak především za mnou od začátku stojí moje rodina, která mě podporuje nejvíce a to i v případě, že se jedná o finance. Veškeré financování a celý management má na starosti můj táta. Mým hlavním úkolem je se co nejlépe připravovat a být rychlý na trati. Samozřejmě jsou s námi partneři jako COMPOS DISTRIBUTION s.r.o., Network Support s.r.o. a PSí HUBÍK s.r.o., kteří jsou s námi už od počátku a pomáhají nám v tom, co dělám. Došli jsme ale do juniorského Mistrovství světa a tady prostě nelze závodit bez silných partnerů a sponzorů, i když budete nejrychlejší jezdec na světě. Dneska bohužel není moc týmů, kromě těch továrních, které by dokázaly zajistit kompletní budget pro svého jezdce. Takže i my samozřejmě pracujeme a hledáme partnery, kteří nám budou schopni pomoci nejen v juniorském světě, ale půjdou s námi do mistrovství světa, protože to je náš cíl. Letos máme nového partnera Inter Cars Česká republika s.r.o. a chtěl bych jim touto cestou poděkovat. Samozřejmě pracujeme na dalších. Věřím, že se nám to podaří a pokud by tu byl nějaký potenciální partner, který by chtěl s námi touto cestou jít, velmi rádi ho přijmeme.“

Juniorský světový šampionát je ideálním odrazovým můstkem pro přestup do série Grand Prix. Je právě toto vašim hlavním cílem?
Ondřej Vostatek: „Ano, jak jsem již řekl, naším cílem je Mistrovství světa, a proto jsme prošli všechny důležité šampionáty CEV ve Španělsku a také European Talent Cup, kde se mi podařilo dostat mezi top 5 a mezi top 10 nejlepších jezdců. Letos je dalším krokem juniorský světový šampionát, kde budu sbírat další zkušenosti a budu se snažit zajet co nejlepší výsledek.“

Máte za sebou první závod juniorského šampionátu v Estorilu. Co na to říkáte?
Ondřej Vostatek: „Závod v Estorilu byl extrémně náročný, tak špatné počasí jsem na závodech snad nezažil. Byla zima, pršelo, padaly kroupy a občas vykouklo sluníčko. Věděli jsme, že to bude těžké, protože motocykl na vodě jsme ještě netestovali. Po celou dobu se nám bohužel nedařilo nastavení. Měl jsem technické problémy i v kvalifikaci. Start z 26. místa za hustého deště se mi celkem povedl a dostal se do skupinky kolem 20. místa. Postupně jsme zrychlovali, jenže po 10 kolech mi motorka začala zpomalovat a skupinka mi poodjela. Závod jsem nakonec dojel na 25. místě. Snažil jsem se závod dokončit a najet co největší počet kol. Po dojetí do boxu jsme zjistili, že teplota motoru přesahovala 130 stupňů, což je špatně a pravděpodobně bude motor na odpis. Příčiny zatím ještě nevíme, ale pracuje se na tom. Myslím, že jsme nasbírali první zkušenosti a musíme pracovat dál. Věřím, že postupně budeme silnější a podaří se nám zajet lepší výsledek.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kybi přispěl 2 Kč
Rosička přispěla 2 Kč
Fantom40 přispěl 2 Kč
VIZI přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Lisour_Jr přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist