Nejen MotoGP a WEC: Suzuki vyhrála vytrvalostní závody ve Velké Británii. Na GSX-R125!

Angláni jsou, co se silničních motorek týče, prostě jiná rasa. Zaprvé závodí za jakéhokoli počasí a roční doby, snad jen když dráha úplně zasněží, tak někoho pošlou, aby ji vykopal. A zadruhé odjakživa milují závody sériovek ještě o chlup víc než speciálů. Na superbiky se tady vždycky chodilo. Ovšem vytrvalostní závody sériových stopětadvacítek?

Kapitoly článku

Tohle je prostě super nápad, který nese název Freetech UK Endurance. Seriál šesti vytrvalostních závodů, které se jedou většinou na čtyři hodiny na menších drahách typu naší Sosnové, poslední podnik ve známém Mallory Parku byl na šest hodin a napřesrok budou i 12- a 24hodinovky! Velmi levné závodění na malých objemech probíhá ve třech třídách: dvoudobé padesátky s libovolnými úpravami, stopětadvacítky Superstock, kde si můžete vzít jakýkoli silniční homologovaný čtyřtakt a dát jej do libovolného šasi, a nakonec je tady třída Streetstock 125, kde je povoleno jen úplné minimum úprav: výfuk, k sériové řídicí jednotce můžete přidat Power Commander, jinak do motoru se nesahá, rám sériový, kola jakbysmet přední vidle musí pocházet ze stejného modelu (ale nerozhoduje ročník), vyměnit můžete vlastně akorát zadní péro, brzdy a sekundár. Jo a kapotáž může být závodní laminátová. Tady se potkávají Hondy CBR125R s Yamahami YZF-R1, KTM RC 125, Suzuki GSX-R125 a dalšími stroji, často již letitými. A že je to hlavně o rukách a ne o technice, dokazuje letošní vítěz, kterým je právě Suzuki GSX-R125 startující s minimem úprav ve třídě Streetstock. Tým britského zastoupení japonské značky vyhrál jak svou třídu, tak absolutně, tedy i před Superstocky.

Přitom tohle Gixxero vzniklo jen jako jednorázový experiment a společný mediální projekt Suzuki GB, onlinu 44 Teeth a časopisu Fast Bikes, který měl ukázat lidem, že si mohou zazávodit i se zcela sériovou motorkou za minimální peníze. Importérem poskytnuté GSX-R mělo jet skutečně jen jeden závod, ale nakonec jelo všechny a výsledkem byl již zmíněný titul. Ono se klukům asi nechtělo končit, protože zjistili, že je to neskutečná prča. Do prvního závodu šla motorka ještě úplně sériová včetně světel, blinkrů a držáku RZ, do dalších již doznalo pár úprav, ale nic zásadního – závodní kapoty, výfuk Yoshimura, opletené brzdové hadice a větší zadní rozeta.

Abyste si nemysleli, že to bude jen takové klouzání páprdů, kteří netuší, jak přidat plný plyn. Naopak, tohle musela být pěkná řežba přesně v tom klasickém ostrovním stylu. Ve startovním poli byli závodníci z britských i světových sérií a mladíci z British Talent Cupu, tým Suzuki potom tvořili bývalý jezdec britských superbiků a superstocků Alastair Fagan (za 44 Teeth, znám ho ze zahraničních testů, fakt rychlík) s Brucem Wilsonem (za Fast Bikes, bývalý závodník litrových superstocků) a do poslední šestihodinovky v Mallory Parku posílili ještě o třetího jezdce, kterým byl Tim Neave, čerstvý mistr BSB ve třídě Superstock 1000. Pokud chtěli hoši ze Suzuki vyhrát, museli pro to udělat vše, neboť v průběžném pořadí na první plac ztráceli docela dost bodů. Naštěstí pro ně vedoucí tým závod nedokončil a jezdci na GSX-R naopak vyhráli, ovšem jen o 38 vteřin před druhým v pořadí – po šesti hodinách závodění na motorkách s výkonem 15 koní!

Rok 2020 Suzuki po sportovní stránce opravdu vyšel. Ve vytrvalostních závodech World Endurance slavil titul tým SERT, teď o víkendu po dlouhých 20 letech získala tato japonská značka triumf v MotoGP zásluhou Joana Mira. Vítězství ve Freetech UK Endurance sérii je samozřejmě kdesi daleko za těmito úspěchy, ale z obchodního hlediska má také svou roli. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že malé GSX-R125 možná nevypadá jako největší zbraň pro A1, ale při jízdě dokáže hodně překvapit. Suzuki udává nejlepší poměr výkonu a hmotnosti a nejlepší zrychlení ve své třídě. Aktuálně značka představila i nové barevné varianty pro rok 2021. Zůstává modrá se žlutými prvky (proti letošní je jen lehce upravená) a přibývá černá s červenými ráfky a černo-červená v provedení připomínajícím speciál pro WEC 2021 týmu SERT. Čtvrtou barvou je modro-stříbrná limitka ke 100 letům značky Suzuki.

Spolu s GSX-R ukázala Suzuki barevná provedení i pro jeho nahatého sourozence GSX-S125. Takové malé hadimršky a kdo by do nich řekl, že to budou tak urputní závodníci?

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 25 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist