Bizarní Amerika. V Laguně Seca závodily baggery

Pokud jde o závodění, dokáží v USA vymyslet opravdu parádní ptákoviny. Tam se závodí snad se vším a všude. Ovšem s baggery na jedné z nejslavnějších světových tratí, kde se jezdí MotoGP, to byla premiéra. Inu, Amerika…

Tahle akce se konala už minulý víkend, ale byla tak unikátní, že je vlastně nadčasová. A ač se vlastně jednalo úplně čistě o sportovní záležitost, tak ji ani do sportovní sekce primárně netlačíme, protože – protože tohle je fakt úlet, který zarytí fanoušci závodních tratí odsoudí jako nesmysl, ale o to větší zájem by mohla vyvolat u „obyčejných“ motorkářů. Což mimochodem dost možná byl i ten pravý záměr pořadatelů.

Závod nazvaný King of the Baggers nebyl nějakou rychlokvaškou, zasvěcení o něm mluvili už dlouhé měsíce dopředu. Že se na konci října v ikonické Laguně Seca pojede něco speciálního. A dlužno říci, že to opravdu bylo pěkné pokoukání. Tahle akce proběhla v rámci amerického superbikového mistráku MotoAmerica a účastnili se jí jak jezdci neznámí, tak i velká jména americké silnice, třeba Ben Bostrom, bývalý tovární jezdec Ducati z WSBK. Ovšem ještě zajímavější bylo, že nešlo o soutěž doma upravených baggerů doplněných o jiné výfuky a otevřené filtry, nýbrž že se do téhle akce vrhly velké značky customové scény – S&S, Vance & Hines, Roland Sands Design, Performance Machines, Feuling Parts, Arlen Ness… Zkrátka to firmy pojaly jako prestižní záležitost a už od začátku se vědělo, že tohle bude boj nových Indianů Challenger proti Harley-Davidsonům. A taky to tak dopadlo.

Na startovní rošt se nakonec postavilo 13 baggerů, z toho dva byly již zmíněné Challengery a zbytek Harley-Davidsony. Jeden V-Rod a zbytek klasické Touringy, Road Glidy s Electrami, i když ono o tu kapotu zřejmě ani moc nešlo – důležité bylo, jak ladiči dokázali přichystat ty velké motory a upravit podvozky, aby se s nimi dalo jet rychle i v zákrutách. Takže sériové baggery soutěžící stroje připomínaly jenom svými obrysy, motorky byly zvednuté v podvozcích o pěkných pár centimetrů do luftu, byly tady obrácené sportovní vidlice, spousta karbonových prvků, řetězové sekundáry namísto řemenů, monoblokové brzdiče a především samozřejmě 17“ kola, na která se dají obout závodní pneumatiky. Kufry nemohly chybět, ale jestli v sérii zakrývají skoro celé zadní kolo, tady byly vždycky až nad kyvku a nezřídka kdy ještě seseknuté. Zkrátka parádní práce, která u všech strojů znamenala desítky kilogramů dolů a spoustu síly nahoru – třeba Road Glide ze stáje Trask Performance, která byla v cíli čtvrtá, měla i turbo! A vítěz měl změřenou maximálku 203 km/h, a to je Laguna Seca především technický okruh.

A jak to dopadlo? Závod King of the Baggers byl vypsán na osm kol a ze třinácti motorek na startu jich do cíle dorazilo akorát osm. Naštěstí se odstupovalo většinou z technických důvodů, nikdo si asi nepřál vidět lítat třímetrákové baggery luftem, jako se to podařilo v tréninku Frankiemu Garciovi na RSD Indianu, jenž druhý den do závodu (notně potlučený) startoval ze druhé pozice a podařil se mu holeshot. Vzápětí ho ale předjel jezdec na druhém Indianu, veterán Tyler O´Hara, a ten začal zbytku pole notně ujíždět – aby ne, když už v kvalifikaci zajel čas 1:36, tedy pouze o nějakých deset vteřin pomaleji, než kolik je zde slušný čas na superbiku! Za ním bojovali Hayden Gillim na Harleyi Electra Glide Standard ze stáje Vance & Hines právě s Garciou, kteří se v závodě dostali ještě výrazně níž než v kvalifikaci (pod 1:40), startovní pole se ale po pár kolech roztrhalo a byly to takové přehlídkové jízdy. Divákům to ale bohatě stačilo, ono když vidíte nalítávat baggery do zatáček driftem, je to požitek.

O´Hara si brzy vyjel velký náskok, o který vzápětí přišel, když mu v nájezdu do druhé zatáčky (té vracečky z kopce po startu) utekl předek a jezdec to jen tak tak ustál, ale musel do štěrku. Vrátil se na třetí pozici za bojující duo a byl z toho parádní souboj, který trval až do předposledního kola, kdy to pod Gillima poslal driftem v nájezdu do legendární Vývrtky, vedení už nepustil a stal se prvním Králem baggerů, samozřejmě k velké radosti značky Indian. No však se koukněte na krátký sestřih toho nejdůležitějšího, pokud byste chtěli vidět celý závod, tady je link. Slušný úlet, že? Vzhledem k tomu, že závod přes internet sledovalo dva miliony diváků po celém světě, se dá očekávat, že nebyl poslední…

Výsledky

VIDEO: King of the Baggers 2020

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 14 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Paulo přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
Milo_CBR900RR přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist