V online rozhovoru odpovídal Matěj Smrž na dotazy čtenářů

AKTUALIZOVÁNO - Rok 2020 je náročný ve všech ohledech a sport k tomu samozřejmě patří. Koronavirová omezení zrušila řadu akcí plánovaných na letošní sezonu a má samozřejmě vliv nejen na světové soutěže, ale stejně tak na republikové šampionáty. Matěj Smrž je předsedou komise Silničních závodů motocyklů (SZM) Autoklubu České republiky od června 2018, takže letošní rok je pro něho velkou zkouškou. V online rozhovoru odpověděl na aktuální témata, která vás zajímala.

Jak už jsme uvedli v záhlaví článku, Matěj Smrž je předsedou SZM u AČR od června 2018. Letos tedy pracuje již druhým rokem a pod jeho vedením jsou vidět změny, které silniční motocyklový sport a zájem o něho jen posilují. Navíc na základě doporučení prezidenta Autoklubu ČR, Matěj Smrž kandiduje do prezídia pro období 2020-2024 v týmu Jana Šťovíčka a to především, aby posílil postavení silnice v rámci Autoklubu, poslední čtyři roky tam zástupce neměla, jeho hlavním úkolem bude talentovaná mládež a především podpora MIniracingu. Miniracing má již nyní stabilní finanční podporu Autoklubu a šampionát si z počtu závodníků (30-40 období 2015) výrazně polepšil a nyní je na hodnotě 70-80 jezdců. V letošním roce je to i přes zdravotní krizi s koronavirem nejvyšší účast.

V rámci jednotlivých šampionátů se zlepšila jak komunikace s jezdci, tak i s médii, jelikož jsou dostupné tiskové zprávy před daným podnikem a po jeho skončení následuje zhodnocení formou tiskových zpráv. Výborně zafungovala spolupráce se slovenskou federací SMF a to především v Miniracingu, kdy naši sousedé využívají závody pořádané AČR na území ČR a Autoklub měl naopak možnost využít klání na Slovensku a to nejen v Miniracing ale i v závodění na velkých okruzích. Vše letos zkomplikovala situace s Covid-19, ale je to cesta, která je již odzkoušená a v mnoha ohledech správná. V jakých? Tak na to se samozřejmě můžete Matěje Smrže zeptat.

Matěj Smrž je také od ledna 2019 členem komise silničních motorek (CCR) v FIM, takže jako sportovní komisař jezdí na závody World Superbike a World Endurance. Nebude proto chybět ani v Estorilu, kde letos skončí sezona Mistrovství světa superbikových motocyklů a kde má Česká republika také své týmy. Co se závodů MS týče, může čtenáře nebo samotné jezdce nebo potenciální sponzory zajímat, jak probíhá výběr jezdců do reprezentace nebo jak se stát členem týmu ACCR Czech Talent Team - WSSP300, v jehož barvách závodili nebo závodí jezdci jako König, Schwarz, Hřava, Červenka, Kubáň nebo Simon. Reprezentaci máme užší, širší, ale jak funguje výběr, kdo sleduje jezdce, jak se přidělují peníze a kdo, koho a proč podporuje? To jsou otázky, které většinou v různých fórech rezonují, lidé bývají nespokojení, takže pokud Vás to zajímá, ptejte se, není nic snadnějšího než položit přímou otázku a získat přímou odpověď.

V rámci série Alpe Adria je ve vedení Jakub Smrž, díky němuž je Česká republika pro mnohé viditelnější než tomu bylo dříve. Je člen working group Mini Racing a už byl i jako sportovní komisař na závodech. Matěj pracuje s mládeží na úrovní minibike a jeho bratr Jakub ve světovém šampionátu WSSP300. Co se týče Smrz Academy, ta je tu od konce roku 2012, má nejpočetnější účast jezdců při MMČR Miniracing a od roku 2015 je promotérem Miniracing CZ. Také z této oblasti je možné pokládat otázky v tomto ON-LINE rozhovoru s Matějem Smržem.

Dalším okruhem otázek můžou být aktuální problémy spojené s koronavirem, přes finance až po konkurenční prostředí AČR - CAMS. Nyní je na prvním místě všude COVID, takže proč se ruší závody a co z toho pro všechny zainteresované vyplývá. Finance, finance, finance … minimální mediální obraz, nezájem potenciálních sponzorů. Nedostatek jezdců ve věku 15 let pro MS, kteří mají určitou výkonnost a potřebné finance. Chybí silný republikový šampionát, jako mezistupeň mistrovství Evropy. Otázkou na Matěje Smrže také může být, proč nejsou závody MMČR na domácích tratích jako Most nebo Brno. Je možné se ptát a nebo také zanechat Matějovi pozdrav, dobrou radu a nebo návrh řešení jednotlivých problémů, kterých má každá motocyklová disciplína nespočet.

- https://motojunior.cz/
- https://www.facebook.com/miniracing.cz
- https://www.instagram.com/miniracing.cz/

Máte možnost se ptát, tak prosím, Matěj Smrž je Vám k dispozici. Využijte toho.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Matěj Smrž

Dotazy je možné vkládat do 12.10.2020 23:00
Matěj Smrž bude odpovídat mezi 13.10.2020 08:00 a 23.10.2020 16:00

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

DutchTT
Dotaz od DutchTT položen 08.10.2020 13:55

Dobrý den pane Smrži. v jaké výši jsou dotace z MŠ směrované přímo na SZM a od čeho se jejich výše odvíji. Jakou část v % spotřebuje režie SZM z těchto dotací ?

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 08:45

Sportovní aktivity Autoklubu ČR se dělí na automobily a motocykly. Motocykly jsou dále rozdělené na silnici, motokros, trial, enduro, plochou dráhu a mototuristiku. Finance z MŠMT jsou rozděleny do třech programů, tedy program I – sportovní reprezentace (600tis. rok 2020), Program II. – sportovně talentovaná mládež (700tis.) a program V. – podpora sportovních svazů (600tis.). Výše financí do jednotlivých programů z celkového rámce určeného pro MS si rozdělí předsedové komisí. Důležité pro každou disciplínu je počet licencovaných jezdců, dosažené výsledky v předchozí sezóně, výhled výsledků v aktuální sezóně a v neposlední řadě pořadatelská aktivita jednotlivé disciplíny. SZM je na tom výrazně hůř oproti motokrosu a ploché dráze, řekněme na stejné úrovni jako Enduro a o něco lépe než Trial. Režie SZM jsou pouze přímé cestovní náklady jednotlivých delegátů na závody a ty jsou hrazeny z programu V. Všechny ostatní prostředky z programů II. a V. jsou použity primárně na organizování šampionátu Miniracing, podporu jednotlivých pořadatelských klubů, školení činovníků a dále např. na vyhlášení na konci sezóny. Program I., tedy reprezentace, je určena pro jezdce jezdící MS, ME a nebo jiné významné šampionáty. Tuto částku rozdělíme dle žádostí a především podle výsledků a potenciálu samotného jezdce. V roce 2019 jsem rozpočet SZM výrazně překročil se závazkem, že v letošním roce manko dorovnám, což se podařilo. I když každým rokem jsou datační programy od MŠM osekávány, podařilo se vždy ufinancovat vše, co bylo naplánované. Nyní přichází na scénu NSA (národní sportovní agentura) a já jen doufám, že částky přidělované na podporu motocyklového sportu budou v budoucnu úplně jiné. Ten kdo má jen trochu představu o tom, kolik co stojí v oblasti organizace motocyklového sportu, tomu musí být jasné, že financí je žalostně málo a i to je jeden z důvodů, proč je u nás především „velká“ silnice na bodu mrazu. Miniracing ufinancovat umíme a za poslední 2-3 roky šla neskutečně nahoru, ale na velkou silnici peníze prostě nemáme, to je bohužel realita!

pepaGSF
Dotaz od pepaGSF položen 08.10.2020 17:56

Proč se v Brne prakticky nejezdí žádné závody
Pepa

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 08:58

To je dobrá otázka a sám na ní také hledám odpověď. Pamatuji si dobu, kdy se v Brně i v Mostě jelo MMČR dvakrát do roka. Tato doba je ale pryč a bojím se toho, že se to dlouho nezmění. Jak Brno, tak Most patří soukromým subjektům a pro ty je především důležité řešit svůj obchodní zájem, což je na jednu stranu smutné pro silniční motocyklový sport, ale na druhou stranu pochopitelné. V Brně se naštěstí jede díky dobré práci pana Civína Jarní a Letní cena Brna, bohužel to nepatří do kalendáře MMČR i když Autoklub, resp. já bych si to přál. Už jednou jsem s Petrem jednal a nepodařilo se nám domluvit, třeba se to ale jednou povede..., nevzdám to. Byla by to přeci paráda, kdyby se MMČR silničních motocyklů mohlo chlubit závody v Brně, nakonec třeba i v Mostě a dále dalšími závody v zahraničí, jako tomu bylo dříve. Třeba se toho jednou všichni dočkáme, bylo by to fajn!

Duranga
Dotaz od Duranga položen 08.10.2020 19:02

Chystáte nějaké svezení pro řadové motorkáře?

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:00

V rámci SZM nic takového v plánu nemáme, k tomuto účelu jsou zde agentury, které zajišťují jízdy pro hobby jezdce.

yapin
Dotaz od yapin položen 09.10.2020 07:02

Zdravím kdy dostaneme tú faktúru za startovné a box za pannonia-ring Díky Standa Polák posilam email s urgenci Ale nikto neodpovedá

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:03

To skutečně nevím a ani ti s tím nedokážu pomoc víc, než jsem se pokusil. Psal jsem email sekretáři Alpe Adria, volal jsem mu a dál s tím nic neudělám. Ideálně mu zavolej a nebo napiš email a musíš to urgovat, nic jiného ti neporadím.

Cendajenda
Dotaz od Cendajenda položen 09.10.2020 09:07

Dobry den.
1. Zajimala by me cena startovneho pro nase jezdce ve tride ssp300.
2. Je mozne ze kazdej z jezdcu dostal jinou nabidku na svezeni ve Francii?
3. Dostane od Vas Oliver nabidku na pristi rok?
4. Neni v planu rozsirit accr team i o jezdce tridy wssp600?
Dekuju

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:25

1. V nákladech stojí start jednoho jezdce 120-150tis. korun, záleží na tom, kde se závod jede a také není možné počítat pády, tato suma je samozřejmě bez pádů. Všechny jezdce v týmu z financí SZM podporuji a hodlám v tom pokračovat, jsou to dle mého správně použité finance. Každá se zúčastněných stran (jezdec, tým, AČR) pro start musí něco udělat a pokud se všechny strany domluví, dveře do MS jsou pro mladé jezdce otevřeny. Za nás tato možnost neexistovala a i kdyby člověk 100x chtěl, do MS se jen těžko podíval a peníze se sháněly mnohem lépe, to mi věřte. Uvedu jeden příklad, v roce 2008 mi můj otec splnil sen a mohl jsem startovat ve WSBK na divokou kartu v týmu D.F. Racing v italské Vallelunze. Tento jeden start stál v té době 300tis. a dojel jsem 2x poslední. Můj týmový kolega byl Australan Karl Muggeridge se kterým jsem o pár let později jezdil v IDM a dokázal ho porážet. Chci tim říct, že každý začátek je těžký a stojí peníze a je úplně jedno, jestli jsou to motorky, hokej a nebo atletika. Důležité na tom všem je, že klukům tým ACCR Czech Talent Team nabízí cestu, jak se to paddocku WSBK dostat a rodičům to nesrazí vaz!

2. Nabídka byla pro všechny stejná. A vzhledem k požadavkům jiných (zahraničních) týmů podstatně nižší než u týmu ACCR Czech Talent Team. Vyšší nabídku dostali jen jezdci cizí národnosti. Letos je situace extrémně náročná a byť bychom se rádi dostali do situace, že naši jezdci nebudou muset do reprezentačního týmu nosit peníze (byť v celkovém měřítku minimální), letos to nebylo možné. Jakub dělá všechno pro to, aby příští rok jeli ti nejlepší a bez finančních požadavků.

3. Ano, Jakub určitě Olivera osloví, stejně jako letos. Pro tento rok se bohužel rozhodl jinak a jak se později potvrdilo, byla to chyba. Všichni ale dobře víme, že za Olivera rozhoduje Miloš Čihák, tedy bude záležet především na něm.

4. Jak už jsem napsal, prioritou týmu ACCR Czech Talent Team je dávat možnost mladým klukům podívat se do World Superbike. Tým je zde teprve druhým rokem a myslím si upřímně, že na tyto plány je stále moc brzy. Jak je dobře známo, motocyklový sport je především o penězích a je rozhodně lepší jezdit WSSP300 s konkurenčním materiálem než se mermomocí tlačit do WSSP600, nemít šanci na úspěch a hlavně, nemít jezdce. Nyní je tady Karel Hanika a pak dlouho nic. Bude to chvilku trvat a jezdce je potřeba vychovat a k tomu je ideální "třístovka".

Malešice
Dotaz od Malešice položen 09.10.2020 10:11

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, je podle Vás správné, že na chod AČR musíme všichni přispívat z daní? Nebylo by podle Vás lepší, kdyby si tuhle organizaci financovali jen ti, co jí k něčemu potřebují? Nebo Vám přijde, že AČR je potřebná stejně jako třeba hasiči ? Děkuji za odpověď a hodně štěstí na závodech.

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:40

IZS si samozřejmě každý rozumný člověk považuje a je rád za to, na jak dobré úrovni v České republice tento systém funguje! Není ale přeci možné srovnávat potřebu IZS se sportem. Motoristický sport je v České republice zrovna ten sport, kterému není potřeba nic vyčítat. Troufám si tvrdit, že z daní bylo, je a bude hrazeno daleko víc jiných sportovních akcí a ne každý s tím souhlasil a souhlasit bude.

mmaartin
Dotaz od mmaartin položen 09.10.2020 11:38

Zajimalo by me,proc jste letos tak urgovali,aby meli vsichni zaplaceno licenci a co jste udelali jako acr? Zavod jeden pritulenej v rijece pro závodníky z ČR?
Banda se tam udelala krasna ???

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:46

V době, kdy se spouští licenční systém nemohl nikdo tušit, že přijde Covid a jak bude letošní sezóna ovlivněna. Rozhodně nikdo nic neurgoval, pokud v systému není uhrazeno a nejsou splněny všechny ostatní podmínky, tak nemůže být logicky závodní licence vystavena. Jízdenku na vlak Vám bez platby automat taky nevydá. Závody PO jsou dlouhodobě na dobré úrovni, závody Miniracing jsou na tom taky velmi dobře a to, že Alpe Adria je v krizi, to není chyba Autoklubu. Naopak, kdyby každá ze zemí v Alpe Adria měla tolik jezdců jako Česká republika a všechny federace byly tak aktivní, jako Autoklub, možná by na tom byla Alpe Adria úplně jinak! Autoklub, resp. kluby v AČR pořádají závody na domácí scéně a pokud jste si toho nevšiml, letos aktivity na domácí scéně výrazně ovlivnila pandemie Covid.

IvanDvoutakťák
Dotaz od IvanDvoutakťák položen 09.10.2020 16:50

Jakou funkci v komisi SZM AČR zastává pan Joska Kubíček ?

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:53

Joska Kubíček v letošní sezóně pomohl se zastoupením Autoklubu při závodech AA a na Slovensku. Dušana Harvanová je na mateřské dovolené a tak jsem byl velmi rád, že mi Joska podal pomocnou ruku, zajistil poháry, ujmul se vyhlašování a byl jakousi spojkou mezi organizátorem podniku a jezdcem. Je dobré mít Josku po svém boku, má hodně zkušeností a je v prostředí SZM uznávanou osobou. Navrhl jsem ho jako řádného člena komise a budu rád, když se jím stane. Pokud bych měl v komisi víc lidí jako je Joska a další členové komise, kteří dělají za almužnu práci pro SZM a skutečně by pro motorky dýchali, bylo by to fajn. On je totiž velký rozdíl v tom být aktivní na sociálních sítích a motocyklových fórech a nebo skutečně něco dělat.

MuZ-bagio
Dotaz od MuZ-bagio položen 09.10.2020 22:23

Dobrý den
Letos jsem se díky koronavirové krizi nesvezl ani na jednom závodu AČR V SZM. Jako jistě mnoho dalších závodníků.Zajímalo by mě, jestli AČR neuvažuje o přesunutí letošních licencí na příští rok.
Děkuji za odpověď.
Rob

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 09:58

Věřím tomu, že se tím prezidium Autoklubu bude zabývat a bude se snažit najít způsob, jak kompenzovat jezdcům jejich ztrátu. Na druhou stranu, jedná se o vyšší moc, za Covid Autoklub nemůže a Autoklubu také nikdo neodpustil náklady na provoz a pořádání podniků bez diváků a nebo nikdo neodpustil ztráty ze zrušených závodů. Je to nepříjemné pro všechny strany a věřte mi, že jsme všichni na stejné lodi a pro všechny je to veliký problém.

Rossifumi
Dotaz od Rossifumi položen 12.10.2020 16:07

Jako dlouholetý účastník silničních závodů motocyklů bych mě zajímal názor a případné řešení na tyto dle mého názoru zásadní okolnosti odrazující spoustu závodníků od účasti v seriálu Alpe Adria ( MČR )

1) Jak chcete v budoucnu řešit už tak vysokou finanční zátěž závodníků, kdy si vše vlastně financují sami počínaje startovným až po nákup předražených pneumatik. Nebylo by možné vyjednat na každý závod (případně celý seriál) generálního sponzora, který by např. financoval pronájem okruhu?

2) Bylo by možné se domluvit, tak jako je to i ve světových sériích, s jedním dodavatelem pneumatik, který by místo placení pořadateli za možnost prodávat pneumatiky na závodech tento poplatek přenesl do nižších cen pro závodníky? Případně nechat závodníky používat pneumatiky jaké oni uznají za vhodné bez nutnosti jejich zakoupení na závodech a složitého polepování?

3) Autoklub podporuje jen pár vyvolených a většinou finančně zajištěných závodníků a týmů. Nebyla by cesta jak přivést na okruhy otce se syny i další závodníky, což by zajistilo větší konkurenci, formou příspěvku pro všechny závodníky, kteří se pravidelně účastní závodů například formou sníženého startovného?

4) Dle mého názoru je jedním z hlavních důvodů malé účasti i přehuštěný harmonogram se spoustou tříd a malým počtem tréninků. Bohužel pro autoklub musím jako důkaz uvést Jarní a i letošní Letní cenu Brna, kde nám pořadatelé ukázali, že jde i v této době udělat závody, na které přijede 2 x více českých závodníků než na Alpe Adrii s mezinárodní účastí.
Vnímáte tento problém podobně?

5) Zajímá někoho v Alpe Adrii názor jezdce?

Děkuji za upřímné odpovědi a přeji pěkný den
Petr Svoboda

Odpověď od Matěj Smrž z 13.10.2020 11:26

1. Je potřeba si uvědomit, že Autoklub ČR není přímým organizátorem závodů Alpe Adria. AA je motocyklová Unie a Autoklub je pouze jedna z federací, která je součástí. AA musí v první řadě najít promotéra, tedy spolek/firmu, která podepíše smlouvu např. na 3 roky a zaváže se závody AA pořádat. Pronájem okruhů je zásadní částka, tak tomu skutečně je. Např. Most stojí (pátek až neděle) okolo 80tis. euro a je skutečně obrovské riziko tyto závody pořádat, pokud promotér nemá peníze vlastní a nebo sponzory. I kdyby na závod přijelo 200 jezdců a každý zaplatil startovné 10tis. korun, tak to nebude na uspořádání závodu stačit.

2. Nemáš pravdu, ve světových soutěžích to funguje přesně obráceně. Např. ve World Superbike platíš jako tým startovné a pneumatiky přímo Dorně a ceny nejsou rozhodně lepší, než za kolik je možné pneumatiky koupit jako konečný zákazník. Zaplatíš startovné a pneumatiky a pak už jen chodíš pro pneumatiky a hlídáš si nálepky. Udivuje mě, že ve vyspělých šampionátech jako je MotoGP a WSBK to funguje a v Alpe Adria s tím mají jezdci, potažmo týmy problém. A mimo jiné, funguje to stejně i v národních soutěžích jako BSB, IDM atd. Je to vždy pouze o tom, jestli v Paddocku je jedna značka pneumatik a nebo vícero, ale systém „nálepek“ je správný. Neřeší se tím pouze to, kdo jaké pneumatiky jede, ale také počet použitých pneumatik. Dává to tak šanci i těm, kteří si nemohou dovolit na každý trénink nové pneumatiky a vyrovnává to tak startovní pole, jelikož jak je ti známo, pneumatiky jsou dost zásadní!

3. Autoklub finančně nepodporuje žádný tým a ani tým ACCR Czech Talent Team. Autoklub podporuje pouze jezdce a vzhledem k tomu, že finance jsou z dotačních programů MŠMT, tedy jsou to státní peníze, může podporovat pouze jezdce jezdící MS a ME. K tomu slouží metodika přerozdělování peněz a je to samozřejmě kontrolováno a nikdo z AČR si to nemůže dělat jak se mu zachce. Já jako předseda jsem zvolil cestu a to podporu šampionátu Miniracing a jak jsem už napsal v předchozí odpovědi, tam směřuje většina peněz ze SZM. Špatný stav silnice vyřeší podpora mládeže a přesně to se děje, podporujeme Miniracing a na okruhy jsme dostali otce a jejich syny v takovém množství, které tady léta nebylo. Pokud bude Miniracing generovat v budoucnu jezdce, pak se začnou plnit velké okruhy a celé to začne alespoň nějak fungovat. Takto to vidím já, možná na to může mít někdo odlišný názor, ale v praxi to skutečně nejde dělat jinak.

4. Tak o AA jsem už napsal jak to je, tím se asi vysvětlila jedna část otázky. Ohledně Brna jsem toho taky napsal dost a také jsem uznal, že Petr Civín dělá velmi dobrou práci. Nevidím do financí CAMS, tedy pořadatele Jarní a Letní ceny Brna, ale umím počítat. Zřejmě nemusí řešit pro jiné „neřešitelný“ problém a to je standardní cena okruhu za víkend.

5. Každého pořadatele závodů a nebo federaci zajímá názor jezdce. Každý jezdec má právo se sebrat, jít na Race Control a říct pořadateli nebo federaci, co si myslím. Každý jezdec má kontakt na pořadatele a nebo federaci a může zavolat nebo napsat email. Všechno je pouze o komunikaci a pokud se jedná o rozumné názory, snahu pomoc a poradit, každý je za to rád. Pohybuji se na závodech od roku 1995 a v současné chvíli jsem zástupce naší národní federace, součástí Alpe Adria a také jsem zástupce FIM. Nikdy se nestalo to, aby za mnou přišel jezdec s problémem a já se k němu otočil zády a to z jednoho prostého důvodu! Začínal jsem jako jezdec a vím velmi dobře, jak jezdec potřebuje federaci a jak federace potřebuje jezdce. Jedno bez druhého postrádá význam.

Závěrem děkuji všem za otázky a doufám, že se mi podařilo alespoň pár věcí objasnit. Upřímně, čekal jsem, že otázek bude víc. Je pro mě zklamáním, že když jsem dal prostor všem, co zde po léta kritizují Autoklub a české jezdce, tak u těch to zůstalo bez dotazu. Všem našim závodníkům přeji jen to nejlepší, vydržte v tom co pro silniční motocyklový sport děláte a nikdy se nevzdávejte. Pamatujte si jedno, závodit na motorce je těžký, ale skončit, to je ještě těžší. ;-)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist