Česká Tourist Trophy/IRRC - Hořice
Text: Martin Hakl | Foto: Miloš Rejman | Zveřejněno: 11.8.2014 | Zobrazeno: 10 509x
Fanoušky přírodních okruhů to do Hořic vždycky táhlo a není se co divit, vždyť nádherná trať a neopakovatelná atmosféra se navždycky vryje do paměti všech jezdců a diváků, kteří na tamní okruh zavítali. Hořičtí pořadatelé ale nespí na vavřínech, rádi přijímají nové výzvy a tou byl pro letošní rok závod seriálu IRRC.
Kapitoly článku
Do tohoto neoficiálního mistrovství Evropy na přírodních okruzích letos vlítla poměrně početná grupa českých bombarďáků, kteří se nadmíru úspěšně rvou s již etablovanými piloty v obou kubaturách, tedy supersportech i superbicích. V šestikilech byl z našich nejúspěšnější Mára Červený, který byl v průběžném pořadí před domácím kláním na třetím místě, Petr Košťál uzavíral druhou desítku. V litrech byl nejvýše umístěným českým reprezentantem Aleš Nechvátal, ale spolu s ním byl v top ten i Pavel Tomeček a skvělý začátek sezóny měl i Kamil Holán. Spolu s těmito stálými účastníky se hořického závodu zúčastnili také domácí piloti na „divoké karty“ a i tady to byla jména nadmíru zvučná - Michal „Indi“ Dokoupil, Petr „Kimura“ Bičiště, Petr Homola, Víťa Bican... Sešla se tady v podstatě celá naše roadracingová špička a tak se dalo předpokládat, že na tak náročné trati, jakou je právě ta hořická, budou naši reprezentanti v souboji s těmi zahraničními tahat za delší kus špagátu.
Jako první do nedělního závodu vyrazili piloti třídy supersport a začalo se pěkně zostra - právě obě jízdy šestistovek byly rozhodně tou nejlepší podívanou z celého dne. Přičinili se o to hlavně dva piloti - Michal „Indi“ Dokoupil a Marek Červený. Tihle dva střelci v obou jízdách předváděli luxusní bitvy, kde si nedarovali ani centimetr tratě a snad ani jeden divák nevydržel sedět! Tahle podívaná by dovedla strhnout i toho, kdo o motorkách ví jen to, že má dvě kola… V obou jízdách byl nakonec o fous rychlejší Michal Dokoupil, který ale v té druhé ulil start, vyfasoval dvacetisekundovou penalizaci a tak se musel spokojit se druhým místem. Na stupně vítězů tyhle dva kohouty v první jízdě doprovodil Kamil Holán a ve druhé pak Ital Luca Gottardi. Dvě pátá místa vybojoval Petr Homola a skvěle se prezentoval i Jiří Veverka, který svým šestým a osmým místem ukazuje, že na domácí roadracingové scéně se rodí nová hvězda. I když Mára Červený v první jízdě lehounce za Dokoupilem zaostal, odváží si plný bodový zisk (Indián jel na divokou kartu a tudíž nebodoval) a na vedoucího muže průběžného pořadí Joea Den Bestena ztrácí pouze jeden bodík.
Kubatura superbike za šestistovkami rozhodně nijak nezaostala, jen napětí z bitev o vítězství vystřídalo veliké a hodně příjemné překvapení - Aleš Nechvátal. „Alda“ už v Hořicích několikrát ukázal, že tohle jméno k němu prostě nepasuje (Kvapil nebo Palič, to by sedělo daleko víc), ale že takhle suverénně natrhne komošku celé elitě seriálu IRRC asi nečekal ani on sám! Naprosto deklasujícím a dech beroucím způsobem opanoval obě jízdy a ani takoví piloti jako Didier Grams (vítěz IRRC 2009, 2010, 2011 a 2013) nebo účastník mistrovství světa Endurance Matti Seidel neměli nejmenší šanci jej ohrozit. První jízda byla kvůli těžkému pádu Luboše Jelínka a Petra Holance ukončena po devátém kole a za Alešem Nechvátalem se seřadili druhý Didi Grams a třetí Thomas Kreuz, ve druhé jízdě pak Aldu na bednu doprovodil stříbrný Kamil Holán a bronzový Didier Grams. Hlavně Kamil Holán si z Hořic nejspíš odvážel hodně rozporuplné pocity - ačkoliv získal dva vavřínové věnce, tak litra, šestku, ale hlavně sám sebe otloukl během čtyř (?) víkendových pádů doslova ze všech stran. Skvělý sport v litrech předváděli i další naši superbikeři a hlavně podívaná na průjezdy cílovkou v podání Petra „Kimury“ Bičištěho byly zážitkem, o kterém si diváci určitě nechají zdát za dlouhých zimních večerů.
Česká Tourist Trophy byla vždy doménou historických motocyklů a ty samozřejmě nechyběly ani v letošním ročníku. Stejně jako tomu bylo vloni, tak i letos se i klasici utkali v závodě, kde o vítězství rozhodovalo pořadí v cíli. Co si budeme nalhávat - je to divácky daleko atraktivnější a přehlednější, nežli závody na pravidelnost, které se zde jezdívaly v minulosti. Závody objemově nejslabší kubatur, tedy klasik do 175 ccm a do 250 ccm se odjely už v sobotu. Slabší kubaturu opanoval Antonín Plevák před Karlem Kalinou a Milošem Thérem, čtvrtlitry pak Martin Slanec před Milanem Bangem a Karolem Hillem. Závod klasiků do 350 ccm byl velikým sólem Vítězslava Hatana a jeho pekelně nabroušené dvoutaktní pily Yamaha 350 TR3. Zasvěcení diváci se už před startem dohadovali o tom, kdo dojede pro stříbro, nic jiného nežli Hatanovo vítězství totiž vůbec nepřipouštěli. Tím druhým v cíli byl Lukáš Bělič a pro bronz si dojel Belgičan Marc Michot s Aermacchi.
Spojený závod kubatur klasik do 500 ccm a do 750 ccm byl bohužel po polovině odjetých kol ukončený a to z důvodu pádu Rostislava Nečesánka. Ten v sedle svojí Hondy CB 750 jen na čele tohoto klání jak k ohni, celé startovní pole nechal daleko za sebou, ale jen do chvíle, kdy mezi Lukaveckým vracákem a Dachovským esíčkem vylétl z tratě a pochromal si nějaká ta žebra… Pád vypadal zpočátku hodně nebezpečně a pilot byl vrtulníkem převezen do hradecké nemocnice, ale stejně jako tomu bylo v případě Petra Holance by mělo být brzy vše v pořádku - držíme palce a přejeme brzké uzdravení!
I když jsem si nechal sajdky až na závěr, rozhodně to není proto, že by byly nejméně zajímavé - naopak! Ačkoliv se tenhle závod nejel na pořadí, ale na pravidelnost, tak právě sajdy patřily k největším zážitkům celého víkendu. Akrobatické kousky mitfárů, černé čáry od driftujících pneumatik a různorodá plejáda pekelných tříkolek - od dvouválcových boxerů BMW až po dvoutaktní čtyřválcové litry - ne nadarmo vždy diváci v programech pátrají po tom, kdy pojedou sajdy! Nejrychlejší posádkou na trati byli Němci Achim Kindermann a Stephan Kokkot s Moto Guzzi Kneeler, ale nejmenší rozdíl mezi měřenými koly na nejvyšší stupínek poslal domácí posádku ve složení Petr Fišar s Martou Bodnarukovou. Pro stříbro si dojeli Miroslav Medek s Rudou Reilem a bronz získali František Prchal a Zdeněk Černý.
Letošní Tourist Trophy byla naprosto luxusní záležitostí, kde se sešlo snad vše, co na závodech být má. Dramata na trati shlédlo skvělé a věcí znalé publikum, klobásy voněly, pivo teklo proudem a vše podpořilo jedničkové počasí. Á propos diváci… v neděli se jich na trati sešlo kolem deseti tisíc, což je počet, který jasně dokládá to, že směr, kterým se ČTT vydala je správný.
Hořičáci, dostáváte palec nahoru!
Informace o redaktorovi
Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)